• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Stadig mer av OSL-CPH produseres av Oslo-basen?

og hvordan er det så lige at du ser forskel på en såkaldt norsk og dansk fløjet strækning, for det kunne jeg godt tænke mig at vide
Hilsen
Ole

Med mindre jeg tar feil er SK14xx norsk, SK4xx dansk.

-A

Sas Alt Sammen, og med èn administrasjon - i sverige, er det vel ikke lenge før vi kan glemme å snakke om hvilket land som gjør hva.... Det er en av grunnene til at de nasjonale selskapene er historie... Det skal i teorien ikke være forskjeller imellom landene. Det vil være en fryd om vi kan få flightnummer på rekke og rad til samme destinasjon, istedenfor noe 14xx og noe 4xx...

For den 29. mars...
1463 (734) / 463 (319) er CPH mens 1484 (M80) / 484 (M80) er ARN ...

En viss uheldig flightnummer-likhet, men dog likefullt en bekreftelse på at det forskjellige utstyret roterer på de tre landene i stadig større grad.... :) Om det er norsk svensk eller dansk crew betyr lite :)

Sas Alt Sammen, og med èn administrasjon - i sverige, er det vel ikke lenge før vi kan glemme å snakke om hvilket land som gjør hva.... Det er en av grunnene til at de nasjonale selskapene er historie... Det skal i teorien ikke være forskjeller imellom landene. Det vil være en fryd om vi kan få flightnummer på rekke og rad til samme destinasjon, istedenfor noe 14xx og noe 4xx...

Jeg er klar over alt dette, poenget er vel at SK14xx flyes av utstyr som hører til i Oslo, SK4xx med utstyr som hører til i Køben.

-A

Personlig foretrekker jeg også velge tre-sifret flightnummer,
på strekningen OSL-CPH-OSL - være seg om det blir MD-80
eller A321. Men visse ganger må man velge fire-sifret, og da
blir det smågris(eri) eller større B73G/B738 - og av og til morsomt
gjensyn med "ex-BU" B737-400 osv. Savner når det var mere
CPH-baserte fly på denne strekningen, bortsett fra noen tidlige
morgenavganger med CRJ900 - er det lite A321 i de flotte
SAS-fargene på OSL ja.

Virker som det nå er blitt oftere med A321 på CPH-ARN-CPH ruten
i stedet.

SAS-fargene på OSL ja.

i stedet.

Om du vil se gamle BU-fly så begynn å fly til Bergen oftere, 734'ene er dagligdags her. Og trange 735'er.

-A

SAS-fargene på OSL ja.

i stedet.
Enig, det er en del penere med SAS Danmarks A 321 enn med SAS Norges kjedelige griser!

For de av dere som har lyst til å fly CRJ-900, så går den hver dag kl. 06.00 fra København og kl. 07.40 fra Gardermoen.

Ja CRJ900-maskinen anbefales det å prøve, for de som ikke har
gjort dette. Reiste selv i en knapt to uker gammel CRJ900, på
en av mine turer med SAS (da SAS Danmark) - og ble imponert
over kvaliteten og ikke minst hvor støysvak denne var. Eneste
minus er når CRJ-maskinen er helt full, da føler man fort at
dette er en klart mindre maskin - og ikke så mye "armrom":

Min trip-report fra CRJ900-flighten på CPH-OSL ruten:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=49604

Last edited:
Der har ikke været strejkefare for nogle uger siden - hvor har du det fra? Venligst hold jer til fakta. På intet tidspunkt har SAS-personalet truet med strejker ifm. de overståede forhandlinger.

Jeg holder meg til fakta, vi fikk sendt ut epost tips om dette internt. Var vel ikke direkte streikefare, men pga urolighetene med CAU i forbindelse med refinansieringen så var det vel noen som ble bekymret for våre reiser, og at det kunne oppstå forstyrrelser. Derfor ble folk oppfordret til å sjekke flytype og om mulig velge en flight operert med 737.

Jeg holder meg til fakta, vi fikk sendt ut epost tips om dette internt. Var vel ikke direkte streikefare, men pga urolighetene med CAU i forbindelse med refinansieringen så var det vel noen som ble bekymret for våre reiser, og at det kunne oppstå forstyrrelser. Derfor ble folk oppfordret til å sjekke flytype og om mulig velge en flight operert med 737.

O_K_, må jeg anbefale at du giver dine kollegaer besked om at de nok bør holde sig fra BA, Lufthansa og Air France, da der for tiden er en del urolighed omkring disse selskaber.... Derudover er der jo samtidig flere andre selskaber hvor der også potentielt kunne være uroligheder, så det er om at passe på derude!

Men fakta er nu stadig at der aldrig har været en strejke-trussel mod SAS og derfor er denne påstand - uanset hvem der har fremsat den - uden hold i virkeligheden.

Og ja janusk - du har helt ret - hvis man skal fremsætte påstande om strejke-trusler, hver gang der skal forhandles - så er det nok bedre helt at lade være med at rejse i det hele taget. Der er ihvertfald mange selskaber man skal holde sig fra lige p.t. så.

Men fakta er nu stadig at der aldrig har været en strejke-trussel mod SAS og derfor er denne påstand - uanset hvem der har fremsat den - uden hold i virkeligheden.

Og ja janusk - du har helt ret - hvis man skal fremsætte påstande om strejke-trusler, hver gang der skal forhandles - så er det nok bedre helt at lade være med at rejse i det hele taget. Der er ihvertfald mange selskaber man skal holde sig fra lige p.t. så.

Vi får se det lyse i det da folkens :) pengene kommer til SAS enten det er en CPH base eller OSL base som styrer spakene :) Med andre ord spiller det pent liten rolle for SAS sin del hvilken flight folk tar...? :up:

Last edited:
Back