• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvorfor MD80 på OSL-CPH?

kristian

ScanFlyer Blue
Hvorfor MD80 på OSL-CPH?

Ser ut til at en del av flightene med nummer SK14xx OSL-CPH er satt opp med MD80. Vanligvis gjelder dette bare noen av flightene med SK4xx som er "produsert" ut av CPH.

Innebærer dette at Oslo basen får inn noen MD80 maskiner for å hjelpe til med produksjonen? Evt hvorfor? En av flightene jeg har sett på står oppført med en MD81 og jeg trodde det bare var MD87 igjen i SAS flåten.
 
Re: MD80 on Osl-cph

SAS har bare noen få MD-87 igjen, flesteparten er MD-82
 
Last edited:
Re: MD80 on Osl-cph

Hallo! Ser at mange av SAS Norges København-flyvninger skal flys av MD-80, A319 eller A321. Har selv bestilt billett med SK14XX i desember, og da jeg bestilte var det 737-400 som skulle operere. Jeg tror mest sannsynligvis at de skal fase ut 737-400 og 737-500.
Ser at mange 14XX-flyvninger skal opereres av SAS Danmark.

Så nå er det bare å bestille turer med disse gamle traverne før de forsvinner :-) Veldig flotte fly!
 
Hallo! Ser at mange av SAS Norges København-flyvninger skal flys av MD-80, A319 eller A321. Har selv bestilt billett med SK14XX i desember, og da jeg bestilte var det 737-400 som skulle operere. Jeg tror mest sannsynligvis at de skal fase ut 737-400 og 737-500.
Ser at mange 14XX-flyvninger skal opereres av SAS Danmark.

Så nå er det bare å bestille turer med disse gamle traverne før de forsvinner :-) Veldig flotte fly!

Nå ee det ingenting som heter SAS Norge eller SAS Danmark lenger.....
 
Re: MD80 on Osl-cph

Nå ee det ingenting som heter SAS Norge eller SAS Danmark lenger.....

Nei, det vet jeg. Men bruker det fortsatt - for det er jo faktisk danske mannskaper som betjener A319, A321 og alle SK400-flyvninger, og Norge med 737.
 
Re: MD80 on Osl-cph

Nei, det vet jeg. Men bruker det fortsatt - for det er jo faktisk danske mannskaper som betjener A319, A321 og alle SK400-flyvninger, og Norge med 737.

Hvorfor bruke noe som er feil? Og nei, som jeg skriver tidligere i tråden så er det ikke sånn at 400-serien opereras av CPH basert crew. Nå er alt som blandet, og er flere 4xx ruter som opereres av OSL baserte 737
 
Re: MD80 on Osl-cph

Hvorfor bruke noe som er feil? Og nei, som jeg skriver tidligere i tråden så er det ikke sånn at 400-serien opereras av CPH basert crew. Nå er alt som blandet, og er flere 4xx ruter som opereres av OSL baserte 737

Okei, da vil jeg gjerne ha en konkret eksempel på disse SK400-rutene som OSLs 737 opererer. SAS sine 4XX-ruter opereres av enten fly i CPH-basen eller ARN-basen. Og der finner man 737, men ikke OSL-baserte.
Vet også at 737ene på OSL har vært "stand-in" på SK400-ruter til Køben, men dette har kun vært engangstilfeller.

Selvom det nå bare er SAS, er jeg ganske sikker på ordningene på kabinpersonale er ganske lik som før. Tviler på at det blir en hel-dansk besetning på Oslo-Bergen, og at de sender norske kabinpersonale på København-Athen. Så tror nok at SK1474 vil fortsatt være "norsk" og SK463 vil være dansk.
 
Re: Hvorfor MD80 på OSL-CPH?

Var senest i forrige uke loadmaster på en 4xx avgang med norsk crew t/r CPH... 738... som det skrives og antydes, så benyttes flåten totalt sett slik den best kan optimaliseres. Det kan skille mye fra dag til dag, og det er helt sikkert en viss andel teknisk snag som er årsak i at man må sjonglere, og benytte fly/mannskap der de er tilgjengelig. Er det f.eks mye snag i CPH en dag, mens det sitter både stb. crew og fly på OSL og tvinner tommeltotter, så sender man heller CPH baserte fly ut på andre prekære ruter, mens stb.crewet på OSL flyr en rundtur eller to til CPH som det danske crewet egentlig skulle ha fløyet. Det samme gjelder kansellering for omdisponering av seter. Er det f.eks booket 40 pax hver vei på en 738 OSL-BGO-OSL slynge, mens det står 150 pax hver vei på en M80 CPH-OSL-CPH, så vil det normalt være en smalere sak å booke om de 80 BGO pax'ene enn de 300 CPH pax'ene.

Dette er fordelen av å ha et samlet SAS... Man slipper internfakturering og skyldfordeling når noe går galt... alle jobber mot det samme målet!

Når det gjelder rutenummer, og hvilket land som brukte spesifikke rutenummer i gamle dager, så vil man etterhvert se en forenkling der nummerseriene samles, og vil flys av flere baser. Det vil også gjøre logikken enklere for kunden :)
 
Last edited:
Re: Hvorfor MD80 på OSL-CPH?

Kan vel gjøre en oversikt til de som fremdeles lurer på hvor disse forskjellige flytypene er
stasjonert, dersom dere ønsker å vite tilholdsstedene pr d.d og fremtiden (gjelder flyparken for short-haul, intraeuropeisk)

Iløpet av de neste årene til 2018 ... (?)

Base OSL: 737 classic og 737NG: 737classic fases ut, og inn kommer 737NG
Base ARN: MD80 classic og 737NG: MD80 fases ut og inn kommer 737NG.
Base CPH: MD80 classic og A320 familien: alt fases ut og inn kommer A320 NEO. Vil anta CRJ900 fremdeles også består i flyparken.
Base HEL: Blue1. Avro & MD90 fases ut, og kun B717 kommer inn.

Så..., MD80 lovers må nok gå over til Blue1 i fremtiden skal de
oppleve den gode gamle "ånden", men det blir vel ikke heeeeelt det samme?
 
Last edited:
Re: Hvorfor MD80 på OSL-CPH?

Istället för att spekulera här kommer fakta:

SAS i CPH skall flyga produktion åt SAS OSL bas för att frigöra kapacitet. Simple as that! Det görs hela tiden mellan baserna.
 
Re: Hvorfor MD80 på OSL-CPH?

Og som PC sier - fly inn/ut av CPH flys av CPH-basen, inn/ut av OSL av OSL-base og inn/ut av ARN er med ARN-base crew. De eneste blandingene skjer på intraskand, der rutene flys etter det som er mest hensiktsmessig i forhold til det totale flyprogrammet. Har CPH-base en maskin stående på bakken i 2-3 timer midt på dagen, ja da er det lønnsomt å slinge den til OSL eller STO fremfor å dimensjonere OSL/STO-produksjonen for å ta denne flighten.
 
Back
Top