Språkbruk og holdninger på forumet....

Re: Språkbruk og holdninger på forumet....

Originally posted by Captain Caveades
Skjønner jo at mesteparten av denne kritikken er rettet mot meg, når eg stadig får kommentarer som "Den beste til å slenge drit" og "en skam for forumet".

Slutt å skryt på deg ting, jeg har jo nesten glemt at du er her inne så fint som du har oppført deg etter vi strammet deg opp! :p Du er nok dessverre ikke den som figurerer høyest på radaren nå om dagen. ;)

Men herregud, enkelte folk tåler (unnskyld språket) faen meg ingenting.

Språket er ikke unnskyldt, så skjerp deg.

Kommer med motangrep mot noe som 90% her inne skjønner er en spøk.

"Motangrep" i seg selv bude ringe en bjelle eller to. Neste gang det ordet dukker opp hos deg så lukk browseren og gå deg en tur i stedet.

Og eg er langt fra den eneste som kommer med tull av og til, men det er merkelige er at eg blir kjeftet huden full hver forbannet gang, og hvis noen andre gjør det er det som regel ingen reaksjon.

Sorry, ikke enig. Du har fått din del av oppmerksomheten men er andre som får mye mer nå om dagen. Og synes du noen bude få en reaksjon, så klikk på den lille knappen over posten som gjør at den blir rapportert til moderatorene. Enkelt, ikke sant? ;)

-A

Ja som flere har sagt, det er ikke enkeltpersoner jeg tenker på. Men selvfølgelig er det flere som burde føle seg truffet.

Ironi er en særdeles vanskelig kunstart, spesielt på nettet. Det betyr vel strengt tatt at den beste måten å ironisere i et forum er faktisk å uttale ironien, gjerne med en ;) eller :rolleyes: eller f.eks :p som "tilleggsinformasjon". Hvis ikke blir garantert ironien misforstått. Og så har man det gående.

Jeg frekventerer ganske mange fora og vil vel faktisk si det sånn at problemet er universelt. Og det er greit. Problemet er at man skyver vekk en del erfarne forumbrukere som ellers er gode å ha i et fagforum.

K

Jeg er enig i mye som blir sagt her, men merker jeg blir litt irritert når det MANGE av gangene fokusere på negativitet. Syntes at det er greit at folk har negative meninger om ting, og ja, mange ganger har de rett, men en nedlatende hodning syntes jeg er talentløst.

En gang jeg kom med et forslag (huskar ik eksakt hva det gjalt) ble jeg skjelt ut etter toner og vble beskyldt både for å være det ene og det andre. Uten at han hadde noe som helst grunn.
Lite koselig men ja, jeg måtte le av ham...

Et forum skal være til for alle synspungter, men går folk å spyr ut ting de ikke har greie på på har de ikke noe her å gjøre spør dere meg!

Originally posted by fly1980

Jeg vil også gjerne komme med en oppfordring til alle brukerne på dette forumet – Jeg synes det er hyggelig om flest mulig tar seg tid til å kommentere andres bilder. Det trenger verken være lange innlegg eller konstruktiv kritikk, men jeg vet i alle fall selv at jeg setter stor pris på å få tilbakemeldinger på bildene jeg legger ut. En kommentar som f.eks. ”Fine bilder” eller ”Bra” er bedre en ingen kommentar i det hele tatt. Dette er også noe av grunnen til at jeg kommenterer andres bilder som blir lagt ut etter beste evne, for jeg vet at jeg setter pris på tilbakemeldinger og tenker som så at det gjør sikkert resten av brukerne på forumet også :smile2

Dette har blitt bare dårligere og dårligere etter at "vi" fikk ett eget bilde forum, er jo nesten ikke treff der lengre.
Nesten så man vurderer å ikke laste opp bilder lengre snart, og jeg VET jeg har flere med meg ang det.....

Airbus 330.

Originally posted by Olebno

Kyrre's innspill er meget godt og helt på sin plass. Hva med å forby bruk av alias ? På et
annet forum som undertegnede og mange andre her frekventerer er det forbud mot bruk av alias, kun fullt navn er tillatt. Dette fungerer meget bra, og man slipper usakelige og tåpelige slengbemerkninger til andre forum-medlemmer.

Ole Bjørn Jensen

Jeg driver selv et forum det fult navn kreves. Hovedgrunnen var nettop for å få slutt på en del skittkasting og den slags. Vi har aldri angret på avgjørelsen! Ikke at det det ikke oppstår noen krangler fra tid til annen men det foregår på mer skikkelig måte en om folk hadde vært anonyme.
En annen positiv sak er at en diskusjon på en måte blir litt mer personlig og trivelig når du "vet" hvem du snakker med. Selv om du aldri har møtt personen. Men faktisk så har jeg møt flere titals personer i virkeligheten gjennom forumet mitt. Hadde jeg (og andre) vært anonyme så hadde jeg aldri fått de bekjentskapene jeg har nå.
Problemet med at enkelte kan få problemer med arbeidsgiveren er ikke så stor men det er der. Vi løser dette ved at folk kan søke om å få brukt et pseudonym om de har gode grunner til det.

Hilsen,
Laurenz

Originally posted by laurenz
Hadde jeg (og andre) vært anonyme så hadde jeg aldri fått de bekjentskapene jeg har nå.

Hilsen,
Laurenz

Tja, jeg har da møtt en god del mennesker gjennom forumet her selv om de er til en viss grad anonyme her inne så akkurat det argumentet må jeg si meg litt uenig i.

Men som sagt så er det både fordeler og ulemper ved å ha anonyme forum, men en rask titt gjennom medlemspresentasjonen så vil man se at det er svært mange her som har valgt å stå frem med navnet sitt. Og jeg tror heller ikke hovedproblemet her er at folk kan være anonyme

Originally posted by Someone

Originally posted by laurenz
Hadde jeg (og andre) vært anonyme så hadde jeg aldri fått de bekjentskapene jeg har nå.

Hilsen,
Laurenz

Tja, jeg har da møtt en god del mennesker gjennom forumet her selv om de er til en viss grad anonyme her inne så akkurat det argumentet må jeg si meg litt uenig i.

Men som sagt så er det både fordeler og ulemper ved å ha anonyme forum, men en rask titt gjennom medlemspresentasjonen så vil man se at det er svært mange her som har valgt å stå frem med navnet sitt. Og jeg tror heller ikke hovedproblemet her er at folk kan være anonyme

Joda, jeg har møt noen fra forumet her jeg også (faktisk bare de som navnet er kjent på.) Men det er nok (noe) lettere å bli kjent med folk mann allerede vet navnet på.

Hovedproblemet er ikke at folk kan være anonyme men anonymitet er en av årsakene til at noen mister folkeskikken. Dessverre. Jeg har sett det meget tydelig på eget forum at enkelte sluter å slenge med kjeften når de må stå fram med fult navn og stå til ansvar for det de skriver.

Hilsen,
Laurenz

Hvordan skal det kontrolleres at folk faktisk oppgir riktig navn da?
Må man legitimere seg med kredittkort eller noe slikt?
Man kan jo bare oppgi et navn uten at det trenger være ens eget.

Dette blir bare sutring om språkbruk og oppførsel, jeg foreslår at folk som ikke oppfører seg i.h.t reglene som er blitt satt her må tilsnakkes på privaten og evt postet artikkel slettes av moderator eller av posteren selv. Dette blir litt sutrete å legge dette ut på denne måten. Det mener i allefall jeg.

Originally posted by Stian

Hvordan skal det kontrolleres at folk faktisk oppgir riktig navn da?
Må man legitimere seg med kredittkort eller noe slikt?
Man kan jo bare oppgi et navn uten at det trenger være ens eget.

Det er jo bare å klikke seg inn på "Medlemspresentasjon" da....
Der bretter jo folk seg ut så det holder, og uten at man har garantier, tror jeg ikke det er mange som ikke oppgir sine navn der...

Ellers tror jeg det meste er kommentert her hva gjelder oppførsel og språkbruk.
Det som ser ut til å være problemet (med meg selv inkludert, når jeg blir litt gira), er at mange har en tendens til å glemme at det å skrive i feltet her ikke er det samme som en personlig mail, en telefonsamtale eller en plass å ytre seg hvor man får vist kroppspråk.

Ingen som leser innlegget man selv skriver er garantert å være i samme sinnstemning, ha slik ironi, humor eller noe annet som den som skriver, og derfor er slike plasser (fora) ganske "farlige" plasser å oppholde seg egentlig.

Man bør iallefall både skrive og lese innlegg med tanke på at dette er et åpent forum som bakteppe.
Hvis man synes at man har problemer, er det bare å bruke sine rettigheter både som admin og moderatorer flittig.
Selv om det ennå er et åpent forum for hvem som helst å besøke, kan det vel ikke være helt umulig å forme forumet slik flertallet ønsker.

Er med på flere fora hvor dette går smertefritt og hvor foraene stort sett (med små justeringer) er slik i dag som da jeg kom med for flere år siden....

Hvis det er "unger" i systemet som er problemet, er det jo midler å bruke datateknisk for å hindre deltakelse, og så kan man jo bare ønske dem velkommen tilbake den dagen man har blitt litt mere voksen og kanskje har lagt om stilen litt...

Selv ser jeg ikke det helt store problemet med dagens scanair-forum, og det er vel kanskje fordi jeg ikke klikker meg inn i tråder som ikke interesserer meg..., ikke vet jeg...
Det er jo også mulig å la være å kommentere tråder, og da dør de jo ut av seg selv.

Originally posted by Bluejuice

Dette blir bare sutring om språkbruk og oppførsel, jeg foreslår at folk som ikke oppfører seg i.h.t reglene som er blitt satt her må tilsnakkes på privaten og evt postet artikkel slettes av moderator eller av posteren selv. Dette blir litt sutrete å legge dette ut på denne måten. Det mener i allefall jeg.

Jeg maa si at jeg ikke er helt enig i at dette er sutring, ser mere paa dette som vedlikehold, som er noedvending for at forumet skal utvikle seg i en retning flertallet oensker. Paa samme maate som bilen din trenger baade oljeskift og service, trenger forumet litt oppmerksomhet fra tid til annen, og dette er et utmerket innspill fra Kyrre.

Jeg vil generelt sett skryte av dette forumet. Det går knapt en dag uten at jeg plukker opp ett og annet interessant eller noe jeg ikke visste om sivil luftfart.

At enkelte tråder tidvis drar seg ut i det absurde er til å leve med, det er bare til å la være å lese. Det gjelder for mitt vedkommende alt det lukter OT av.

Ellers så støtter jeg ideen om at folk bør kunne stå frem med fullt navn. Det er faktisk en god ting å kunne sette navnet sitt under meningene sine. Å opprettholde annonymitet bare av hensyn til at enkelte illojale bransjefolk kan sladre internt visvas her er helt unødvendig. Sladder som kommer fra et nick har til syvende og siste lite troverdighet.

Dag Chr. Halvorsen

Jeg har ingen sterke meninger om fullt navn eller ikke, men er i alle fall enig i at det bør gis tilbakemeldinger ved litt vel tøff språkbruk. Men det er akkurat det: Tøff språkbruk for noen er helt okay for andre, og det har bl.a. med alder å gjøre.

Hvis forumet fortsetter som før, med anledning til å bruke nicks, anbefaler jeg i alle fall at man bruker smileys for å beskrive ironi, sagt med glimt i øyet, undrende - hva som helst. Som andre er inne på, så kan det være vanskelig å tolke sinnsstemning og hva man egentlig mener om teksten står alene.

Men jeg kommer nok til å frekventere forumet uansett om jeg får kalle meg Fly High eller må bruke døpenavnet Jan Gulliksen! :D

Først og fremst må jeg bare si at jeg stort sett er utrolig fornøyd med dette forumet.
Prøver å være innom hver dag for å ta del i "God Morgen tråden" samt oppdatere meg på rørelser i luftfartsmiljøet.
Prøver å bidra i de trådene jeg har noe å komme med, mens andre tråder føles "useriøse" slik at jeg bare klikker meg videre...

Anonymitet eller ikke, vanskelig å si... Jeg har alltid stått fram med navn, og liker selv å vite hvem jeg diskuterer med. Og jeg prøver å poste såpass seriøs at det jeg sier kunne blitt sagt ansikt til ansikt med folk.

Ser også på meg selv som en av de unge her, men med mine 31 sommre må jeg vel snart venne meg til tanken på at den tiden svinner hen ^_^

Skal ikke prøve å komme med fasiten for forum her, men er utrolig glad for at vi har brakt temaet på banen. Forumet vårt er dynamisk og vi har muligheten til å påvirke utviklingen med slik bevistgjøring!
Et tips kan være at moderator ved førstegangs overtredelser sender en PM til de som "driter på draget" og forklarer at slik språkbruk evt. ikke er godtatt. Tror det ofte kan være nok, og heller ta sterkere virkemiddel i bruk senere...

Men en liten liste over generelle retningslinjer for oppførsel på forumet kan ikke være feil, så jeg støtter opp om et slikt tiltak!

Egil

Er jo ganske artig med nicknames, da… Ellers har LN-SSL for så vidt sagt det jeg tenker.

Med alderen blir man utålmodig med ungdommens uttrykksmåter, men på den annen side bidrar de jo til å trekke oldiser inn i ny tid så vi ikke risikerer å mugne! Man var jo der selv engang i tiden et sted…

Har ekstrem høy toleranse for bannskap (=krydder), men kunne ønsket at ”de late” (uansett alder) ville Google eller brukt forumets søkefunksjon før de stiller elementære spørsmål! Overskriftene er ikke alltid beskrivende.

Takk (hvem nå det var) som laget bildeforum, det er sååå kjekt å ha alt samlet der slik at man kan finne igjen bilder uten å klikke seg gjennom hundrevis av sider med ”diverse”!

Ellers vil jeg takke pent for et forum som holder meg i kontakt med flybransjen. ^_^

Takk til alle. Forumet er topp og jeg tror sikert jeg tilbringer mye tid her som kanskje burde ha blitt anvedt på jobb; som et eksempel !!^_^ ^_^

Hilsen

Reidar Andersen i Lillestrøm, eller LST for enkelhets skyld...

Er vel i denne :old klassen.....

En bra påminnelse om at man må passe litt på. Ikke alle har samme sans for humor, så man bør bruke ironi og humor med litt forsiktighet, ellers holder normal folkeskikk. Det er også på sin plass å reagere sivilisert, selv om noen skriver noe man er riv ruskende uenig i. Ytringsfriheten gjelder også her, også dens begrensninger

Akkurat det med bildeforumet er jeg litt uenig i.

Det forsvant liksom en liten ting med forumet da bildeforumet ble opprettet. Det dreper også en del av spotterlysten til de som bruker tid på dette. Tror det kan egne seg en diskusjon rundt det.

Som flere sier: Det er ikke alltid like lett å skjønne skriftlig ironi som muntlig..

Anyway: Har vel vært på det som etterhvert endte opp i det forumet her siden tidlig år 2000.. (Den gang jeg var en "liten dritt" på bare 16 år :rolleyes: ). Trives godt, og forumet er alltid obligatorisk lesning, spesielt God Morgen-tråden..

Om det kanskje går "litt" utover jobben, så har jeg faktisk benyttet meg av forumet i en jobbsammenheng en gang, da sjefen lurte på når den første av de to MD-11'erne var her i vinter/vår..

Anonym trenger jeg heller ikke være: Martin Foss, 24 år, bor i Maura, jobber på FedEx på OSL, og er det man kaller feit..

Jeg synes Kyrre setter fingeren på noe vesentlig her, og det er bra at det settes fokus på før det tar helt av. Men når det er sagt er dette fremdeles helt klart det desidert beste forumet jeg har vært bruker av sånn sett.

Når det gjelder OT-postingene kjøper jeg ikke umiddelbart PH-NDR's argumenter. Vi har fått en kotyme her der postingene merkes med "OT:" slik at man selv kan velge å lese dem eller ikke og personlig synes jeg det fungerer glimrende.

Back