Språkbruk og holdninger på forumet....

Re: Språkbruk og holdninger på forumet....

ok, jeg ser at det har vært høylydte diskusjoner mens jeg har vært på en velfortjent langweekend med min (tålmodige) kone i Den Evige Stad. Når du ser de fantastiuske byggverks om ble bygget i Roma for tussen og to tusen år siden, får man et annet perspektiv på vår egen plass i historien.

Jeg har ikke orket å lese alle fire sidene, så jeg uttaler meg på generelt grunnlag ettersom dette ikke er en ny diskusjon.

1. God morgen-tråden BLIR! Det har blitt en fast del av kulturen på Scanair.no Forum, og som flere har påpekt, har denne kulturen skapt varige vennskap off-line. Jeg regner flere av forumdeltakerne - som jeg neppe hadde møtt uten God Morgem, Fly&Vin etc - som nære personlige venner.

2. Anonymitet er valgfritt. Forumet kan være en ventil for å få ut frustrasjon, og så lenge man er anonym kan man komme med et og annet interessant rykte som er spennende for oss som jobber i bransjen og alle som er interressert. Vi har flere eksempler på at nyheter kan kommet ut først på forumet

3. Ja, vi har mistet noen medlemmer. Noen gjør et stort poeng av at de forlater oss, andre forsvinner stille ut. Det er synd at vi mister gode bidragsytere, men vi får også nye. For noen svinger interessen litt, man har kanskje mindre tid i perioder, eller man blir lei. Det er synd om noen føler seg mobbet - men da SKAL de ta kontakt med moderatorene, eller meg direkte.

4. Mobbing skal IKKE forekomme, og det tolereres ikke! Tenkt litt før du poster - det er ikke sikkert vedkommende du svarer skjønner at du spøker eller er ironisk. Noen har også kronisk tynn hud (det er bare å innse det også!), og de bør kanskje også tgenke seg om. Det ER ikke sikkert folk "hakker på deg"

5. SAS-elskere! Ja, vi har mange medlemmer som gjennom sitt arbeid, sin familie eller interesse har et spesielt godt forhold til SAS. Og det finnes det motsatte! Det er LOV å like SAS også! Og det er lov å like Norwegian, og det er lov å hate/else Ryanair. Innen sære interesser som vår - la oss være ærlige, vi er noen særlinger! - finnes det gjerne "menigheter" og motsetningsforhold mellom disse; mac vs pc, merceds vs BMW, SAS vs Norwegian, Boeing vs Airbus, McDonalds vs Burger King, Piper vs Cessna, NRK vs TV2, Liverpool vs ManU .... osv. Det er naturlig, og det skal vi kunne godta!

6. OT. Det er svært lite av det, og det lille som er kan vi leve med. Det hører til den overnevnte kulturen. Moderatorene er imidlertid i sin fulle rett til å stenge/fjerne tråder

Livstidsdiktatoren har talt!

Originally posted by CK

ok, jeg ser at det har vært høylydte diskusjoner mens jeg har vært på en velfortjent langweekend med min (tålmodige) kone i Den Evige Stad. Når du ser de fantastiuske byggverks om ble bygget i Roma for tussen og to tusen år siden, får man et annet perspektiv på vår egen plass i historien.

Jeg har ikke orket å lese alle fire sidene, så jeg uttaler meg på generelt grunnlag ettersom dette ikke er en ny diskusjon.

1. God morgen-tråden BLIR! Det har blitt en fast del av kulturen på Scanair.no Forum, og som flere har påpekt, har denne kulturen skapt varige vennskap off-line. Jeg regner flere av forumdeltakerne - som jeg neppe hadde møtt uten God Morgem, Fly&Vin etc - som nære personlige venner.

2. Anonymitet er valgfritt. Forumet kan være en ventil for å få ut frustrasjon, og så lenge man er anonym kan man komme med et og annet interessant rykte som er spennende for oss som jobber i bransjen og alle som er interressert. Vi har flere eksempler på at nyheter kan kommet ut først på forumet

3. Ja, vi har mistet noen medlemmer. Noen gjør et stort poeng av at de forlater oss, andre forsvinner stille ut. Det er synd at vi mister gode bidragsytere, men vi får også nye. For noen svinger interessen litt, man har kanskje mindre tid i perioder, eller man blir lei. Det er synd om noen føler seg mobbet - men da SKAL de ta kontakt med moderatorene, eller meg direkte.

4. Mobbing skal IKKE forekomme, og det tolereres ikke! Tenkt litt før du poster - det er ikke sikkert vedkommende du svarer skjønner at du spøker eller er ironisk. Noen har også kronisk tynn hud (det er bare å innse det også!), og de bør kanskje også tgenke seg om. Det ER ikke sikkert folk "hakker på deg"

5. SAS-elskere! Ja, vi har mange medlemmer som gjennom sitt arbeid, sin familie eller interesse har et spesielt godt forhold til SAS. Og det finnes det motsatte! Det er LOV å like SAS også! Og det er lov å like Norwegian, og det er lov å hate/else Ryanair. Innen sære interesser som vår - la oss være ærlige, vi er noen særlinger! - finnes det gjerne "menigheter" og motsetningsforhold mellom disse; mac vs pc, merceds vs BMW, SAS vs Norwegian, Boeing vs Airbus, McDonalds vs Burger King, Piper vs Cessna, NRK vs TV2, Liverpool vs ManU .... osv. Det er naturlig, og det skal vi kunne godta!

6. OT. Det er svært lite av det, og det lille som er kan vi leve med. Det hører til den overnevnte kulturen. Moderatorene er imidlertid i sin fulle rett til å stenge/fjerne tråder

Bra sagt CK!

Halleluja! Livstidsfrelseren har kommet tilbake!!

BF:cool2

Enig med CK på 1, 3, 4, 5 og 6. Hva angår 2 så har jeg vel gitt uttrykk for min mening.
Jeg foretrekker "facts" fra kjente kilder. Rykter, synsing og "hear-say" fra ukjente/anonyme kilder kan jeg alltids høre på og lese om, men jeg fester ikke lit til disse før de kan dokumenteres fra en kjent kilde.:old

Ole B.

Originally posted by CK
God morgen-tråden, elsket og hatet.. Selv om jeg ikke er noe større fan av den, og min egen deltagelse der er av en sjeldenhet, så samler den opp mye av det som ellers hadde blitt en haug med irrelevant svada (intet vondt til de som mener den er "nyttig" i en eller annen form) som hadde blitt spredd rundtomkring i haugevis med OT-tråder.

Her er jeg egentlig litt likegyldig, selv har jeg et nick som mer enn enkelt nok kan spores tilbake til den "levende versjonen" av meg selv. Et valg jeg har tatt, og jeg har også full aksept for at andre vil være anonyme. Dog så må ikke anonymiteten være noe våre kjære forumtroll kan gjemme seg bak, og her må moderatorene bli litt flinkere. Men bare litt.
Og ja, jeg har selvinnsikt nok til å innse at jeg også kan "trolle" litt fra tid til annen, men jeg står for det jeg sier, og skjuler meg ikke bak noen som helst form for annonymitet.

De som gjør størst poeng er vel gjerne de som blir? Blir man lei eller såpass sint at man ikke gidder mer, så drar man bare.

Her må jeg si meg 99% enig. Og for de som evnt føler seg "hakket på", kanskje også bør tenke seg om en ekstra gang hvorfor det evnt er slik?
Dette sklir litt sammen med det som er nevnt tidligere, at folk gjerne blir smått irritert om det til stadighet blir stilt spørsmål som lett kan besvares med et kjapt Google-søk e.l.
Det er ikke dermed sagt at alle er late og ikke prøver på egen hånd, men hos veldig mange så er det ganske tydelig at søkemotor er et ukjent verktøy.

Det har blitt bedre, men det kan ikke stikkes under en stol, at det var en periode hvor du nesten ikke ble akseptert som et normalt menneske, hvis du ikke viet alle dine reiser hos SAS og skydde Ryanair som pesten.
Selv gir jeg blanke f i hva slags farge EB-kortet mitt har, og kunne aldri tenkt meg å sitte i en lounge med masse tørre kjipe bizniznisser. Men det er meg. Jeg er ikke alle andre, og alle andre er ikke meg. Det må jeg akseptere, og det må andre akseptere.

Se over.

Greit nok å være diktator og ha makta, men det blir fort kjipt hvis du ikke har noe å bestemme over ;) <- regner med alle nå skjønner at det er litt spøkefult :)

Til syvende og sist så vil jeg bare minne om at selv om det er CK (&co) som bestemmer, så er det viktig å høre på medlemmene. Uten medlemmene så er det ikke mye til forum. Vi var flere som nettopp forlot et av de andre norske forumene, nettopp p.g.a. at en moderator ikke ville høre på medlemmene, og kun kom med argumenter som "se i reglene, moderator bestemmer!".

Originally posted by ph-ndr

Det som gjør at temaet dukker opp i forskjellige forkledninger er det at vi ikke lengre bare er en liten hard kjerne med flyinteresserte som har vært her "siden tidens morgen". Titter vi i brukerdatabasen og feks tar ut hvor mange av de 400 første brukerne som har postet mer enn 200 poster men samtidig ikke har vært aktiv på et år, så dukker det opp en interessant liste med folk.

Problemet er at over halvpartens av forumets medlemmer er yngre enn 12 måneder her, og vi vokser fort. Det kan ikke forbli lille kardemommeby uten enten at vi skaller av en del folk eller at folk justerer seg litt til at volumet er ganske anderledes nå enn for 1-2 år siden.

Litt uformelt, hvem her i tråden vet vem Exiz, WF841, B214, karlsdp, Tu-154, WF396, CV990 og et par andre nick her og hvorfor de ikke er her lengre?

-A

Synes du har en viktig refleksjon her, som generelt kan gjelde alle steder.
Savner veldig de mange kunnskapsrike rolige typene som deltok aktivt før. Lurer fælt på hvor de er blitt av.
For noen år siden var det en mer uniform gruppe. Men "noko godt kan'kje vara evig, veit uss"... That's life, it seems.
:( :( :(

Helt enig - på siste punkt Cedlind - og tittelen "livstidsdiktator" er jo også gitt meg (ikke tatt tittelen selv) med et glimt i øyet. ForumTeamet hører selvsagt på medlemmene - det sier seg jo selv - og bl.a. opprettelsen av Foto-forumet er jo et resultat av nettopp dét. Men, man kan ikke gjøre alle til lags, og derfor må vi av og til ta beslutninger som noen ikke liker (og andre applauderer).

Originally posted by ANX
Savner veldig de mange kunnskapsrike rolige typene som deltok aktivt før. Lurer fælt på hvor de er blitt av. For noen år siden var det en mer uniform gruppe. Men "noko godt kan'kje vara evig, veit uss"...

Og lurer på hvor DY er, på torss av et års inaktivitet er vedkommende faktisk forumets 4. ivrige poster enda...

-A

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by ANX
Savner veldig de mange kunnskapsrike rolige typene som deltok aktivt før. Lurer fælt på hvor de er blitt av. For noen år siden var det en mer uniform gruppe. Men "noko godt kan'kje vara evig, veit uss"...

Og lurer på hvor DY er, på torss av et års inaktivitet er vedkommende faktisk forumets 4. ivrige poster enda...

-A

Jeg lurte på det samme en stund. Men jeg tror at han har skiftet nick(?) Det dukket opp et annet nick som hadde omtrent de samme meningene og var like ivrig.

Originally posted by CK

Helt enig - på siste punkt Cedlind - og tittelen "livstidsdiktator" er jo også gitt meg (ikke tatt tittelen selv) med et glimt i øyet. ForumTeamet hører selvsagt på medlemmene - det sier seg jo selv - og bl.a. opprettelsen av Foto-forumet er jo et resultat av nettopp dét. Men, man kan ikke gjøre alle til lags, og derfor må vi av og til ta beslutninger som noen ikke liker (og andre applauderer).

Christian -synes du skal ta deg tid til å lese alt som er skrevet i hele denne tråden, så bør du trekke konklusjoner deretter.

Når du kom på banen, så ble det plutselig slutt på meninger, men desverre ble taust. Litt synd, da forumet er for å utveksle meninger om dette som denne tråden startet med og nå blir det ingen avsluttning med " ytringer og meningsutvekslinger" av det noen kaller gode eller onde svar.

Synes virkelig at slike "frustrasjoner" som starter av tråden hadde og de frustrasjoner som dukket opp underveis, virkelig beviser at man trenger en slik "litt heftig" tråd som engasjerer medlemmene litt mere enn "God mrogen eller uken hvitvi tips".

Det siste året er det blitt åpnet 2 nye Forumer her på Scanair, et for de av oss som tar bilder, enten de er av kvalitet eller ei, men noen av oss gjør dette for egen glede, andres glede og til irritasjon for andre. Det andre er de av oss som ser live radar. Det som er bra med PC eller MAC er at man kan velge selv hva som enhver vil lese, se eller rettere sagt velge fritt selv. Men dette har engasjert en rekke medlemmer til felles glede for de som benytter "foto" til glede.

Det med anonymitet - det synes jeg foumet eier og hans mannskap bestemme selv, skjønner at noe re redd for sin arbeidsplass, men man bør stå for sine meninger.

Jeg tar ikke denne tråden mer alvorlig enn det jeg kan lese i det skrevne tekst, da det ikke er kommet til noe konklusjoner som er stadfestet av eier med mannskap, men heller anmoder noen av oss til å være litt mere kritisk og kanskje bli litt flinkere til å passe på seg selv og ikke andre på forumet :angry:

Fortsatt god tirdag.

Jan Støkkebo

Originally posted by Cedlind

Originally posted by CK
God morgen-tråden, elsket og hatet.. Selv om jeg ikke er noe større fan av den, og min egen deltagelse der er av en sjeldenhet, så samler den opp mye av det som ellers hadde blitt en haug med irrelevant svada (intet vondt til de som mener den er "nyttig" i en eller annen form) som hadde blitt spredd rundtomkring i haugevis med OT-tråder.

Hvilket gjør den genial da den samler opp 90% av alt ikke flyrelatert

Her må jeg si meg 99% enig. Og for de som evnt føler seg "hakket på", kanskje også bør tenke seg om en ekstra gang hvorfor det evnt er slik?
Dette sklir litt sammen med det som er nevnt tidligere, at folk gjerne blir smått irritert om det til stadighet blir stilt spørsmål som lett kan besvares med et kjapt Google-søk e.l.
Det er ikke dermed sagt at alle er late og ikke prøver på egen hånd, men hos veldig mange så er det ganske tydelig at søkemotor er et ukjent verktøy.

Det er vel egentlig et evig problem uansett hvor man er i verden at spøker kan misforstås, samtidig som noen er mer tynnhudete en andre og for noen fremstår all kritikk som mobbing og det samme gjelder spøker og humor som ofte kan bli misforstått, men som samtidig er ihvertfall en ting som jeg anser som å være en viktig del av ett forum.

Og det med Google og bruk av søkemotorer er jeg sikker på at ikke er spesifikk for forumet og man må bare godta at noen ikke klarer å bruke slike, samtidig som at man bør få lov til å hinte på en høflig måte at det kanskje ikke hadde vært så lurt å ta seg en tur innom en søkemotor FØR man stiller endel spørsmål

Originally posted by ATC-flyradar

Når du kom på banen, så ble det plutselig slutt på meninger, men desverre ble taust. Litt synd, da forumet er for å utveksle meninger om dette som denne tråden startet med og nå blir det ingen avsluttning med " ytringer og meningsutvekslinger" av det noen kaller gode eller onde svar.

?Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?

Det ble da hverken slutt på meninger eller taust etter at CK kom tilbake:question:

Originally posted by Someone

?Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?

Det ble da hverken slutt på meninger eller taust etter at CK kom tilbake:question:

Espen, i denne tråden ble slutt på ivrigheten om å ha egne meninger. Det var litt mere fart i denne tråden, den ga litt mere engasjemang før CK kom på banen, det var det jeg mente. Det blir fort litt mindre "høylytte" fart i tråden, når sjefen selv har sagt sitt.

Hvis jeg kan si min mening, så synes jeg at det enkelte ganger kommer litt OT også for å kunne engasjere medlemmene litt. Ikke alt etter skoleboka til enhver tid.

Noen syntes at "Bilder - Foto" ikke hørte til forumet, og det løste sjefene med å opprette eget forum for dette temaet og slipper da å¨legge dette ut på FLYforum og det syntes jeg var helt greit. Jeg har vel vært meget masete å legge ut bilder, oprette DAGEN BILDE - Dagens hale og anmet medlem har laget en tråd som "http://forum.scanair.no/read.php?TID=21965 - som har engasjert mange av medlemmene her på forumet.

Det samme var med SBS-1 - noen ga sansynlighvis noen ord til en moderator og så dukket denn opp i eget forum. Synes dette gir noe forum som noen "hobbynister" kan utveksle sine meninger.

Jeg tror at Scanair forumene vil betså slik de er, med alle kan få være med å utveksle noe sammen.

Hvis hovedmeningen skal være "FAGFORUM" for kun de som er ansatt i flyrelaterte selskaper og ikke for brukere, spottere, reisende osv, men må vise til at du er ansatt i fagmiljøet, så skjønner at OT eller vintps osv skal vekk.

Så kom med dine ytringer - det er derfor vi har et forum.

Jan Støkkebo

Det blir fort litt mindre "høylytte" fart i tråden, når sjefen selv har sagt sitt.
Minder høylytt, mer gjennomtenkt..

Espen, i denne tråden ble slutt på ivrigheten om å ha egne meninger. Det var litt mere fart i denne tråden, den ga litt mere engasjemang før CK kom på banen, det var det jeg mente. Det blir fort litt mindre "høylytte" fart i tråden, når sjefen selv har sagt sitt.

Er nok definitivt ikke enig der. Det er vel heller det at folk som ville si noe følte at de hadde sagt det de ville si og derfor ikke har skrevet noe mer i tråden.

Dessuten er jeg ganske sikker på at det er få, om ingen, her som ikke tør være uenige med CK. Og tror du har misforstått litt hva han egenltlig skrev;)

Hvis hovedmeningen skal være "FAGFORUM" for kun de som er ansatt i flyrelaterte selskaper og ikke for brukere, spottere, reisende osv, men må vise til at du er ansatt i fagmiljøet, så skjønner at OT eller vintps osv skal vekk.

Jan, dette er ikke - og skal heller ikke vaere - et fagforum. Det trodde jeg var klart. Forumet er en moeteplass for oss med flyinteresse. At det er mange fagfolk med (ja, jeg er en av dem) gir imidlertid balanse og ofte noedvendig kompetanse naar enkelte emner kommer opp. At enkelte ikke liker at fakta ikke passer med deres egne meninger er en annen sak, men en del av mixen ...

Originally posted by LN-MOW

Jan, dette er ikke - og skal heller ikke vaere - et fagforum. Det trodde jeg var klart. Forumet er en moeteplass for oss med flyinteresse. At det er mange fagfolk med (ja, jeg er en av dem) gir imidlertid balanse og ofte noedvendig kompetanse naar enkelte emner kommer opp. At enkelte ikke liker at fakta ikke passer med deres egne meninger er en annen sak, men en del av mixen ...

Takk Andreas - dette viser mangfoldet for forumene på scanair og da er hovedbudskapen sagt sitt.

Originally posted by LN-MOW

Her synes jeg vi stoeter paa et viktig poeng, og er noe som jeg lenge har irritert meg over i dette forumet (er ganske nylig registrert, men har vaert passiv leser i et par aar), og det er den overdrevne bruken av "fagforkortelser" naar det gjelder flyselskap, flyplasser og billettklasser.
For 'vanlige' personer med alminnelig flyinteresse er det haaploest aa lese dette forumet ofte, naar man finner poster som "med QV fra VTE til LPQ paa Z-klasse". Javisst, de som jobber paa bookingkontor eller lignende skjoenner nok hva som menes, men 99% av vanlige folk har ikke anelse om hva det er snakk om. Og om man da skulle vaere saa uhelig aa spoerre om hvilke flyplasser/ selskap det er snakk om, og man faar sleng tilbake "det finner du fort ut om du bruker google" saa synes jeg det blir feil.
Er det snakk om norske flyselskap og flyplasser vet de fleste her inne hva det er snakk om, men annet enn det synes jeg postere kan vaere inkluderende nok til aa bruke fult navn paa det man skriver om (om man gjerne vil vise at man vet forkortelsen kan man sikkert inkludere den ogsaa i parantes), og dermed gjoere forumet litt mer vennlig for alle brukerne.
Her snakker jeg da selvsagt om poster i vanlige traader som engasjerer folk flest, reg request og slikt er dette selvsagt ikke noedvendlig da det ikke er av interesse for 'vanlige' brukere.

Back