• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Spottertur til Berlin

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
For ei uke siden hadde jeg en langhelg for meg selv. Turen gikk til Berlin, og jeg benyttet mye tid på Tegel. Den store godbiten jeg hadde tenkt å få med meg var MIAT sin flight fra Mongolia, men den dukket aldri opp (selvfølgelig).
Men, det var da mange andre ting å se på. Spotterterrassen på Tegel kan absolutt anbefales. Utasikt i alle retninger, og bra lysforhold hele dagen!

Under mellomlanding på Gardermoen fikk jeg en skikkelig overraskelse. Vi parkerte ved siden av denne, som jeg ikke hadde hørt om, og det gikk litt tid før jeg fikk summet meg og skjønte hva det var:

IMG_6041.jpg

Denne lille krabaten er ganske stilig med sine bylogoer:

IMG_6131.jpg

Jeg synes at taxiene til HLX er stilige. De synes, og er litt utenom det vanlige; Her en B737-700:

IMG_6159.jpg

... og her en -800wl

IMG_6101.jpg

LH er største operatør på Tegel, mange av flygningene går med CRJ 700:

IMG_6183.jpg

Men, større brødre er også jevnlig å se:

IMG_6213.jpg

Denne gamle kjenningen kom som charter fra Stavanger:

IMG_6235.jpg

Delta og Continental har daglige flygninger til New York. Her er DL i sine nye farger:

IMG_6274.jpg

... og dagen etter var der en i noe eldre drakt:

IMG_6419.jpg

DBA har en B737-300 som logojet for T-Mobile:

IMG_6287.jpg

I tillegg til B737, flyr DBA også F-100. Denne har reklame for fotball-VM som var:

IMG_6428.jpg

Eurowings flyr denne BAe 146-200 for Lufthansa:

IMG_6295.jpg

Kaliningradavia var et av høydepunktene med denne B737-300:

IMG_6300.jpg

Så vidt jeg kunne registrere er SAS eneste operatør som ikke har rene jetoperasjoner.
DHC8-400 flyr til CPH og ARN:

IMG_6311.jpg

Girjet har ganske nylig fått levert denne B757-200:

IMG_6320.jpg

Atlasjet, en hyppig gjest fra Tyrkia:

IMG_6356.jpg

B 737-600 kalles en liten gris. Kanskje vi skulle kalle denne lille bussen for en bøtteknott? Merk Air France KLM logoen på snuten:

IMG_6366.jpg

Turkish er også innom et par ganger daglig. Denne B737-400 har pyntet seg med tulipan. Jeg synes kanskje de kunne gjort litt mer ut av det når de først skulle endre:

IMG_6398.jpg

Air Berlin har en stor operasjon ut fra TXL. Jeg fløy en -700 modell fra CPH til TXL, og det var en meget behagelig opplevelse!
Her representert med B 737-800wl:

IMG_6423.jpg

... og A 320-200

IMG_6111.jpg

Condor er selvfølgelig også å se på TXL, jeg så bare A 320:

IMG_6435.jpg

På returen var jeg noen timer på CPH, med motsol og dis, men noen bilder ble det da!

EasyJet A319, med 100 på snuten. Betyr det at de allerede har mottatt 100stk?:

IMG_6454.jpg

SunExpress B757-200 har får makeover, med installasjon av winglets. Det kler den, og alle andre som har fått samme behandling:

IMG_6456.jpg

SKY Airlines, med en gullfarget B737-400:

IMG_6464.jpg

Denne JAT B737-300 har vært utleid til AeroContractors i Nigeria. Den er hjemme igjen, men flyr med fremmede farger:

IMG_6468.jpg

Jeg har ikke så mange MD-90 i samlingen. Endelig kom det en ny, i form av Iceland Express (og det var vel på tide, siden de vel snart konverterer til B737.):

IMG_6485.jpg

Dett var dett for denne gang. Mange bilder, men jeg håper dere kunne like dem!

:cool: VC-10

Nesten litt merkelig å se at SAS til Oslo flyr med jetfly, men propell til Kastrup og Arlanda

Her var det flotte bilder ja! Som et lite apropos kan jeg nevne at vi også flyr til Tegel med prop avogtil av samme merke som SAS.

Her var det mye fint!! :)

Men...Er ikke den Sky 737 maskinen en -400? Jeg er ikke sikker selv! Vanskelig å se, men synes den ser litt kort ut..hehe

Originally posted by Fry

Her var det mye fint!! :)

Men...Er ikke den Sky 737 maskinen en -400? Jeg er ikke sikker selv! Vanskelig å se, men synes den ser litt kort ut..hehe

-4Q8 for å være nøyaktig ;)

Originally posted by Fry

TC-SKG er en -4Q8 (ILFC) og har tidligere flydd for Cayman Airways (VR-CAA), Carnival Airlines (N404KW) og Olympic Airways/Airlines (SX-BKK) - Sky "fikk" den 14. april i år.

Gode bilder fra en fin plass! Jeg var der med et par timer før hjemreise via CPH med SAS DH4 i 2004, og den rakett-starten det oppleves som å ta av med den var moro :smile2

Ja - turen var fin, været upåklagelig, og ølet i Tyskland smaker jo alltid godt.
Fikk ikke sett så mye av selve Berlin, men en dag på terassen var helt topp!

I tillegg fikk jeg jo prøve Air Berlin B737-700 og SK Q-400 for første gang, og det gjorde seg!

:D VC-10

Originally posted by Spanair

Hvor stod du da du tok bildene på Kastrup..:question:

Sto inne i terminal 3 (SunExpress) og 2 på de andre. Formiddagens motsol ødela mye av moroa når det gjalt fotografering!

VC-10

Back