Spottermuligheter på Ørlandet

Spottermuligheter på Ørlandet

Vet ikke om det er tid for å reise nordover nå, men det frister veldig da jeg ser at i en måneds tid nå så skal 4 stk B1b Lancer fra US Air force stasjoneres på Ørlandet for samtrening med norske styrker. Og mitt spørsmål er, er det spottermuligheter på Ørlandet?

Re: Spottermuligheter på Ørlandet

i utgangspunktet er det total forbud mot spotting der. Var der en tur i høst. Det er forbudt å ta bilder mot basen og installasjoner som gjerder osv. Men mulig å ta bilder av fly i lufta om man spør pent og de går med på det. Det vi gjorde var at vi meldte oss i vakta hver morgen, presenterte oss, viste ID og fortalte hva vi dreiv med. De tok bilde av førerkort,skrev ned telefonnummer og registrering på bil. Dette ble viderformidlet til tårnet og vaktene som patrullerer området Har hørt om andre som ikke har gjort det og de har ikke fått holde på lenge før de ble besøkt av MP og bedt om å forlate området.

Last edited:

50276058611_03a7da3810_h.jpg
[/url]Norway F35 by kjetil kusch, on Flickr[/IMG]

Er det noen som vet hvor (hvilken USAF base) de flyr fra og når de kommer?

Når var det sist B-1 nede på norsk jord, og hvor?

Skal innrømme at det hadde vært litt fristende å tatt turen oppover for å kikke litt på disse kassene. Har ikke sett hverken B-1 eller B-52 i lufta.

Trygve

Hvordan er det man bør gå frem for å se eventuelt fotografere på Ørlandet?

Ser nå at idag har US Airforce kommet til Ørlandet med B1b-Lancer og om i underkant av 2 uker har jeg anledning til å reise opp for å se. B1b er et fly som står svært høyt på lista mi og som jeg aldri har sett. Så hvordan bør man gå frem, og eventuelt når på dagen er det trolig mulig å se disse flyene

Re: Hvordan er det man bør gå frem for å se eventuelt fotografere på Ørlandet?

Bedre booke roskilde airshow.
Riat hadde b1 lancer på static men det er eneste måte se sånne fly uten få militæret på nakken.

https://airshow.dk/en/

Jeg var der på torsdag og fikk avgangen til 2 stk B1-b omtrent rett over hodet. Tips hvis noen har tenkt seg oppover.

Den dagen lettet flyene mot nord

Ved avgang mot nord. Hvis du kjører FV244 den som følger vestsiden av rullebanen forbi den sivile terminalen oppover til der hoveveien brått svinger til høyere. Istedet svinger inn til venstre og stopper ved et par hus der vil du se rullebanen i hele dens lengde og du vil få bombeflyene omtrent rett over hodet. De har en veldig slag stigekurve så derfor er de ikke høyt selv om du frakisk er et lite stykke fra enden av rullebanen.

Starter de mot syd er FV 241 stedet å stå den går omtrent helt inntil sydenden av rullebanen. Uansett hørselvern annbefales da disse flyene støyer voldsomt.

Så de er fortsatt der oppe? Noen med bekjentskaper i forsvaret bør jo invitere gjengen til å ta kursen over Oslo på en av deres flygninger. De gjorde jo en runde over Stockholm i fjor med B-1B, B-52 og J39. Vi har jo hatt overflygning med B-52 og F-35 tidligere i år, samt et par flytende flyplasser plaskende rundt i Indre Oslofjord. Dermed burde det være en god ide for norsk amerikansk forbrødring :nor :USA, særlig i våre dager...

Trygve

Så de er fortsatt der oppe? Noen med bekjentskaper i forsvaret bør jo invitere gjengen til å ta kursen over Oslo på en av deres flygninger. De gjorde jo en runde over Stockholm i fjor med B-1B, B-52 og J39. Vi har jo hatt overflygning med B-52 og F-35 tidligere i år, samt et par flytende flyplasser plaskende rundt i Indre Oslofjord. Dermed burde det være en god ide for norsk amerikansk forbrødring :nor :USA, særlig i våre dager...

Trygve

Nå har de vist nok dratt, så et innlegg på en facebook side om det. Så jeg hadde flaks som fikk de med meg.

Back