Spotteralert A380 til OSL 15.SEP

Er det langt å ..uhm.. gå? Fra terminalen, tenker jeg på, til spotterplatformen?

Ja det er LANGT å gå, beste er å ta bussen som går forbi SAS Museet og stå av der.

Husker ikke helt busstider og nummer på den, men det skal ligge her på forumet som Martin har lagt ut.

Etter ankomst fra KRS, går du ut av terminalen, og til høyre, der du finner en holdeplass som heter B18. Derfra tar du enten buss 855 eller 854 til SAS-museet. Vet hvertfall at 855 går ca. tre minutter over hvert time, og så skal det stå Maura på den. (Den går også ca. 24 minutter over hver time, men da står de Jessheim eller Lillestrøm på den - og da går den andre vegen). Er ikke sikker på når 854 går, eller hva som skal stå på den, da den ruten går i sirkel. Om du forteller sjåføren at du skal til SAS-museet, så får du fort greie på om du er på riktig buss eller ikke ;)

Ok, jeg kjører fra Kristiansand den 15 og regner med å være på OSL rundt 15:00 tiden, altså i god tid før. Slik jeg forstår det så lander flyet på enten 1R eller 19L (hvor Vollen er) og parkerer på den internasjonal delen av OSL hvor Thai, PIA og BA pleier å stå. Jeg har aldri vært på Vollen før, men regner med jeg kan bruke denne forklaringen fra OSL sin sider:

OSL said:
Veibeskrivelse til Blikkvegen for de som kommer fra E6:
Ta av mot Jessheim Nord og Gardermoen næringspark. Følg veien forbi Plantasjen, og ta til høyre i rundkkjøringen inn på Vilbergvegen. Kjør noen hundre meter før du tar til venstre inn på Blikkvegen.
Se kart for detaljert beskrivelse

Så har jeg noen spm som jeg håper dere spottere kan svare på:
-Hvor kan jeg lett parkere bilen slik at jeg kommer lett inn og ut igjen? Jeg bruker Pappas bil og vil helst ikke sette den i folkemengden hvor tusenvis av unger og folk som ikke bryr seg om andre sine biler skal ferdes.
-Er det noen som har en adresse jeg kan plotte inn på GPSen som vil lede meg direkte til Vollen? (så slipper jeg å bruke "kart og kompass").

Slik jeg forstår det så lander flyet på enten 1R eller 19L (hvor Vollen er)

Flyet lander på vestre bane altså 01L eller 19R (vollen er ved 19R)

Jeg har aldri vært på Vollen før, men regner med jeg kan bruke denne forklaringen fra OSL sin sider:
Nei, dette er veiforklaringen til østre bane. Veiforklaringen til vollen finnes her Spotterguide OSL Vollen er punkt D.

-Hvor kan jeg lett parkere bilen slik at jeg kommer lett inn og ut igjen? Jeg bruker Pappas bil og vil helst ikke sette den i folkemengden hvor tusenvis av unger og folk som ikke bryr seg om andre sine biler skal ferdes.
Godt med parkeringsplass inne på/ på vei inn til vollen. Dersom du går for spotterplattformen er det stor parkeringsplass ved SAS museet.

-Er det noen som har en adresse jeg kan plotte inn på GPSen som vil lede meg direkte til Vollen? (så slipper jeg å bruke "kart og kompass").
Vollen har ingen adresse, men GPS koordinatene står i spotterguiden.
Til spotterplattformen kan du prøve og legge inn SAS museet, GA terminal eller Gardermoen Vest, som vil bringe deg i nærheten.
EDIT: SAS Museet har adresse Gardermovegen 1, 2060 Gardermoen.

Last edited:
Alt er relativt, men "godt med parkering" er å strekka stykket litt langt. Vet ikke om du var her for ett par år siden når Airbus'en var her første gang - det var TOTALT kaos både på parkeringene og langs veien. Jeg håper ikke de tusen som skal se denne bønna har planer om å parkere på grusveien inn til vollen for da blir det trangt.

Cato fikser sikkert slik at de kan ta ibruk p-plassen ved brannøvingsfeltet :colgate:

Flyet lander på vestre bane altså 01L eller 19R (vollen er ved 19R)

Nei, dette er veiforklaringen til østre bane. Veiforklaringen til vollen finnes her Spotterguide OSL Vollen er punkt D.

Godt med parkeringsplass inne på/ på vei inn til vollen. Dersom du går for spotterplattformen er det stor parkeringsplass ved SAS museet.

Vollen har ingen adresse, men GPS koordinatene står i spotterguiden.
Til spotterplattformen kan du prøve og legge inn SAS museet, GA terminal eller Gardermoen Vest, som vil bringe deg i nærheten.
EDIT: SAS Museet har adresse Gardermovegen 1, 2060 Gardermoen.

Jeg har altid trodd vollen var med punkt G, da lærte jeg noe nytt idag. :old

Hvor vil dere spottere annbefale meg å stå den dagen? Ved Vollen (hvor flyet lander) eller ved punkt G (i nærheten av gate 53, hvor flyet skal stå parkert)? :)

Jeg har altid trodd vollen var med punkt G, da lærte jeg noe nytt idag. :old

Hvor vil dere spottere annbefale meg å stå den dagen? Ved Vollen (hvor flyet lander) eller ved punkt G (i nærheten av gate 53, hvor flyet skal stå parkert)? :)

Vel, det kommer jo an på vindretningen hva som er best. Også om du liker å få bilder når den er i lufta eller ved gate.

Skal du ta bilder av den ved gate, vil jeg anbefale å stå ved punkt F.

Ved landing, vil jeg anbefale følgende punkt D,L og J.

Lykke til :up:

Ser ut til at det blir lettskyet, oppholdsvær og liten bris fra sørvest på onsdagen. Jeg vil ikke ha regn. Jeg har da ikke betalt 850,- i flybilletter for å stå ute i øspøs regnvær (som vi har i Arendal i dag) og kikke på et fly i tåke! Satser på at værmeldingen holder seg :)

Ser ut til at det blir lettskyet, oppholdsvær og liten bris fra sørvest på onsdagen. Jeg vil ikke ha regn. Jeg har da ikke betalt 850,- i flybilletter for å stå ute i øspøs regnvær (som vi har i Arendal i dag) og kikke på et fly i tåke! Satser på at værmeldingen holder seg :)

Ser lovende ut så langt ja, så vi får håpe på at det holder seg :)

Minner på denne siden hvor du kan se hvilken innflyvning de bruker http://www.osl.no/osl/omoss/_forvarenaboer/_status Ser ut som at det blir 19R i morgen utfra værprognosene og da er vollen en fin plass å stå. Ellers blir det SAS-museet men der tror jeg det blir stinn brakke. Ha en utrolig flott opplevelse på OSL i morgen og måtte det bli mange flotte bilder.

Tror nok dette forumet blir fullt av 380 bilder framover... Håper på 19R ja. :-) Måtte vinden blåse som den gjør nå :-)

Den skal gå kl 21.

Der er planlagt low-fly-by i BLL kl. 19.45-20.15, så mon ikke den forlader OSL noget før.

Flyet er verdens største passagerfly, og det vil lave en ”low fly-by” i Billund. En ”low fly-by” betyder, at flyet vil flyve hen over startbanen i mindre end 50 meters højde. Desværre bliver der ved denne lejlighed ikke tid til, at flyet lander i Billund – det er nemlig på træningstur, på vej fra Oslo til Frankfurt.

Flyet flyver forbi Billund mellem kl. 19.45 og 20.15.

http://bll.dk/Nyhedsarkiv/Lufthansa_Airbus_380.aspx

På Boarding.no skriver også:

Eksakt avgangstid fra OSL er p.t. ikke satt, men det er en slot bekreftet kl 20.45. Vi forventer dog et kortere opphold, og en tidligere retur, forteller Terje Grue.

http://www.boarding.no/art.asp?id=42977

Back