Spørsmål rundt Israel og de omkringliggende land

Cool Vibes

Newcomer
Spørsmål rundt Israel og de omkringliggende land

God kveld.

Foreløpig er en titt i passet mitt en flau opplevelse, men jeg tenker og planlegger mye. Jeg er veldig interessert i å besøke Israel om noen år. Utfordringen er at jeg også finner Libanon og andre muslimske land fascinerende. Jeg har lest at dersom jeg har Israelsk stempel kan jeg bli nektet innreise. Hva er deres erfaringer, og hvordan skal jeg angripe problemet?

Løses problemet enkelt ved at jeg besøker Israel ETTER jeg har vært i Libanon og andre muslimske land, eller setter Israel seg på bakbeina ved besøk til disse statene også? Må jeg foreta et valg om hva jeg finner mest interessant? Er det mulig å unngå Israelsk stempel?

Re: Spørsmål rundt Israel og de omkringliggende land

Israel er vel kjent for å stemple på et ark om jeg ikke husker feil, eller du kan ha to pass?

-A

Følgende er sakset fra UDs reisesider:

Erfaringsmessig har reisende som har besøkt Det palestinske området blitt gjenstand for mer utførlige utspørringer fra israelsk sikkerhetspersonell. Dersom man har stempel i passet fra land Israel ikke har diplomatiske forbindelser med kan også det medføre grundigere utspørring. Dette gjelder spesielt land som Iran, Syria og Libanon. Hvis man har noen form for bekreftelse eller dokumentasjon på hva man gjorde der, som f.eks. studier eller jobb, kan det være greit å ta det med seg.

http://www.landsider.no/land/israel/reise/innreise/

Står ikke noe på Libanonsidene om problemer ved innreise etter å ha vært i Israel.

God tur :)

Står ikke noe på Libanonsidene om problemer ved innreise etter å ha vært i Israel.

Har hørt veldig mange ganger at det er vanskelig/umulig å komme inn i Libanon med et israelsk stempel i passet og britene sier:

British travellers should not have Israeli stamps in their passports. If your passport contains Israeli stamps you may be refused entry to Lebanon even if you hold a valid Lebanese visa.
http://www.fco.gov.uk/en/travel-and...e-by-country/middle-east-north-africa/lebanon

Det er en utrolig rik region og vil anbefale alle varmt å reise hit, selv om det er en del restriksjoner som kan gjøre livet vanskelig.

Det korte svaret er at Libanon (m.fl.) ikke slipper deg inn med stempel fra Israel, mens Israel slipper deg inn selv om du har stempel fra Libanon, men du kan ikke akkurat kan regne med noen varm velkomst. Jeg har selv ved noen anledninger skiftet pass før innreise til Israel for å unngå ubehagelighetene det medfører om du har mange stempler fra arabiske land. Av landene i regionen har Egypt og Jordan fredsavtale med Israel og reise mellom disse landene og Israel er relativt enkelt.

Hvis du reiser inn og ut av Israel med fly kan du få stempel på et eget ark. Dette går greit i de aller fleste tilfeller, men det har skjedd at passkontrollen ignorerer forespørselen din og stempler likevel. Hvis du ber om stempel på et eget ark kan det føre til at du regnes som mer mistenkelig og blir gjenstand for en grundigere sjekk.

Hvis du har stempel fra Israel kan du ikke reise til Libanon og en rekke andre arabiske land (i tillegg til Iran) med det passet. Her er tydeligvis Landsider mangelfulle. Flere av disse landene (bl.a. Libanon) håndhever dette også med å se etter grensepasseringer hvor du stemples inn eller ut av Jordan og Egypt sine grenser til Israel over land. Det er med andre ord liten vits i å be om stempel på et eget ark hvis du skal bruke en av disse overgangene (det er et unntak her ved innreise fra Jordan til Vestbredden over King Hussain/Allenby, jeg kan utdype dette hvis du er interessert).

I noen land må du skrive under på et skjema hvor de indirekte spør om du har vært i Israel, f.eks for å søke visum til Iran. Hvis du ikke liker å lyve kan det jo være greit å ta Israel til slutt, men jeg har aldri hørt om at dette blir etterprøvd. Har imidlertid hørt historier om folk som har blitt stoppet selv uten stempel i passet fordi syriske grensevakter har oppdaget klistremerker på kofferten av den typen man får påsatt i israelsk grensekontroll.

Hvis du kan dokumentere tjenestemessige grunner til å reise i disse landene kan du få utstedt ekstrapass av norske passmyndigheter. Disse passene ser ut som et vanlig pass og koster vanlig gebyr, men er vanligvis gyldige i kun 2 år

Dette høres kanskje ut som mye strev å reise hit, men denne regionen er vel verd det!

Følgende er sakset fra UDs reisesider:

Mulig det ikke står noe på landsider.no om problemstillingen, men det burde det... Man kommer i hvert fall ikke inn i verken Libanon, Iran, Syria (kanskje ikke så aktuelt for tida) og en rekke andre land dersom israelsk stempel finnes i passet (om ikke passkontrolløren på mystisk vis klarer å overse stempelet i den ganske grundige sjekken av hver enkelt side).

Timatic er nok en vesentlig bedre kilde for spørsmål av denne typen.
http://www.delta.com/planning_reser...formation/visa_passport_information/index.jsp

Warning:
- Holders of passports containing a visa for Israel, valid or
expired, used or unused or any Israeli stamp endorsed on
passport will not be allowed to enter Lebanon.

Pass også på at et stempel ut av Jordan/Egypt på Jordans/Egypts grense mot Israel vil regnes som et bevis på at du har krysset grensa til Israel, og følgelig vil de samme grensekontrollørene ikke slippe deg inn (i landene som ikke godkjenner israelske stempler).

Problemet løses ved å
- vente med å besøke Israel til du er ferdig med å besøke alle land (du øsnker å besøke) som ikke vil ha israelske stempel
- skaffe deg et nytt pass etter at du har fått det problematiske stempelet
- få deg et ekstra pass, og pass på hvor du bruker hvert av dem (passmyndighetene godkjenner av og til dette som begrunnelse for å ustede et ekstra pass)
- Be israelsk passkontroll stemple på papirark ved siden av (men det hjelper ikke mot stempler i Jordan og Egypt på grensa mot Israel)

Sier som han over her, få deg et nytt pass etter å ha vært i Israel. Værre er det ikke.

Måtte skaffe meg et nytt etter israelturen, men det var jo fullt uansett. Ankom Tel Aviv flyplass i 0400 tiden, og trøtt som jeg var glemte jeg å spørre om å få stemplet et ark. Klakk, hørte jeg, og så var tabben gjort.

Passkontrolløren brydde seg ikke om stempler fra diverse muslimske land, det gjorde derimot sikkerhetspersonalet ved utreise. Så du kan regne med "avhør" i sikkerhetskontrollen hvis du har mange stempler fra feil religion.

Interessant. Hvilke spørsmål kan jeg regne med i et slikt avhør, og hvilke svar ønsker de å høre? Vil anta at pulsen kommer til å øke noe i et slikt tilfelle. Jeg liker ikke å gå rett i en felle som kommer til å føre til en enda mer grundigere utspørring. Vil de godta at jeg synes at Israel er et fantastisk spennende land med en spennende kultur, og like så med muslimske land, som jo er sannheten?

Hva er de på jakt etter? Hva skal jeg i alle fall ikke si?

Se forøvrig hva jeg fant ved et lite googlesøk:
Hovedregelen er at en søker bare kan få ett pass. Det har imidlertid vist seg at innehavere av ordinære pass undertiden også kan ha behov for et ekstra pass. Slikt behov kan f eks oppstå når man skal reise til flere land og de politiske forhold er slik at det ikke er mulig å reise inn i ett av landene på pass som har vært benyttet til innreise i et annet. En annen situasjon er at innehaveren samtidig med en utenlandsreise må innlevere sitt ordinære pass til utenlandsk myndighet for visering eller lignende i for*bind*else med senere reise.

I rundskriv 10 februar 1981 (G-42/81) an*førte Justisdepartementet at disse behov burde etterkommes. Det kan derfor utstedes ekstra pass til søkere som godtgjør at de har bruk for dette i forbindelse med reisevirksomhet i tilknytning til yrke, studier eller lignende. Oslo politikammer krever bekreftelse fra arbeidsgiver. Ekstrapasset kan gis gyldighet for inntil to år, og kalles i praksis ofte
to-årspass
. Det skal innleveres for makulering når oppdraget er avsluttet. Dersom innehaveren har slik reisevirksomhet at han kan ha behov for ekstrapasset i hele gyldighetsperioden, kan det beholdes. På rene ferie- og fornøyelsesreiser skal det ikke gis anledning til å reise med mer enn ett pass.

Last edited:

Interessant. Hvilke spørsmål kan jeg regne med i et slikt avhør, og hvilke svar ønsker de å høre? Vil anta at pulsen kommer til å øke noe i et slikt tilfelle. Jeg liker ikke å gå rett i en felle som kommer til å føre til en enda mer grundigere utspørring. Vil de godta at jeg synes at Israel er et fantastisk spennende land med en spennende kultur, og like så med muslimske land, som jo er sannheten?

Hva er de på jakt etter? Hva skal jeg i alle fall ikke si?

Mitt råd er å være ærlig. Da går det som regel bra. De som utfører disse avhørene er veldig flinke i det de gjør så etter min erfaring er ærlighet best i de tilfellene. Det at pulsen går opp og man stotrer litt er helt normalt. Vil ikke anbefale deg å forberede noen svar på forhånd - de er trent i å gjenkjenne om du har øvd inn svaret eller ei.

Nordmenn jeg vet om som har blitt hindret innreise har ofte hatt en politisk agenda eller villet besøke konfliktområder. F.eks. å delta i demonstrasjoner mot Israel, møte palestinske politikere eller reise inn i Gaza. At du har reist i noen muslimske land tror jeg ikke de bryr seg så mye om.

Men om du har arbeidet eller studert i muslimske land må du nok være forberedt på en grundigere utspørring. Det betyr likevel ikke at de ikke vil slippe de inn - men du må i verste fall gjennom et avhør som varer noen timer.

Jeg reiste fra Bangkok til Tel Aviv for noen år siden og skulle bare være i Israel et par dager. Litt mistenkelig i seg selv kanskje :) Jeg skulle delta i et bryllup men hadde glemt å ta med meg bryllupsinvitasjonen og hadde ikke telefonnummer til mine kjente i Israel. Det var litt fascinerende hvilke avhørsteknikker jeg ble utsatt for - blant annet spurte vedkommende meg samme spørsmål flere ganger. Dette for å se hvordan jeg reagerte. Pulsen min steg og jeg var ganske nervøs men dette er jo tross alt normalt i en slik situasjon.

Når jeg hadde komt meg videre fra denne sjekken trodde jeg at alt var i orden. Men når alle andre skulle boarde flyet (jeg var en av veldig få ikke-israelere på flyet) så ble jeg tatt ned i en kjeller for enda en sjekk. Sko og mobiler (ja, det var mistenkelig at jeg hadde to mobiler) ble sjekket nøye før jeg til slutt fikk gå ombord i flyet.

På returflighten var jeg bedre forberedt på hva som ventet meg og ting gikk mye greiere.

Egentlig ikke noe å grue seg for så lenge man ikke har noen skjulte hensikter. Ta det som det kommer.

Som Ianorge sier er det greieste å være ærlig, og det er mest mas på vei ut. Men du kan også få gjennomgå en del på vei inn om det er nok ting som er mistenkelig ved deg.

Du kan bli stoppet allerede på vei til flyplassen, bl.a. ved inngangsdøren for noen spørsmål, men de fleste spørsmålene får du i køen til innsjekk. Her blir du gitt et "terningkast" som sier noe om hvor sannsynlig det er at du er en terrorist. 6 er det høyeste (gir grundigst sjekk). Det er det første tallet under strekkoden på den gule lappen som de setter på passet ditt som er "terningkastet" ditt.

De bruker en del metoder som aldri ville blitt godtatt i Europa/USA her, og selv om det ikke er offisielt er typiske tegn ved prolingen at man øker sannsynligheten for høyt terningkast ved f.eks: Stempel fra islamske land, å ha vært på Vestbredden, mørk hudfarge, å reise alene, å ha noe med menneskerettighetsorganisasjoner eller organisasjoner som arbeider mot okkupasjonen å gjøre, å ha vært i Israel mange ganger før, Israel-stempel på eget ark i stedet for i passet.

Ting som trekker i retning lavt terningkast er typisk: Å ha gjort typiske turist-ting, å være i landet med religiøst formål, å reise flere sammen, å reise med kjæreste/ektefelle.

Terningkast 5 er ganske vanlig for norske turister som reiser alene eller med venner, mens de som reiser med ektefelle gjerne får 2. Med terningkast 1-5 er det kun graden av grundighet for sjekk i bagasjen som varierer.

Hvis du får terningkast 6 blir du tatt med til et eget rom hvor du får en grundigere sjekk over hele kroppen. Du kan også bli utsatt for flere spørsmål. Noen ganger nøyer de seg med å spørre hvor du har vært osv men du kan også få ganske personlige spørsmål, f.eks kan et par bli separert og hver få seg få spørsmål om hvilken side av sengen de pleier å sove i, for å verifisere sannhetsgehalten i at de er et par. De kan også sjekke innholdet på kamera og PC.

Personalet er stort sett høflige og greie. Du får også "snike" i køen hvis du får terningkast 6, og du slipper ordinær sikkerhetskontroll når den er ferdig, slik at du henter inn en del av den tiden du taper.

Behandlingen er i det hele tatt ganske human, og det er uansett hva slags terningkast du får bare en liten smaksprøve på hva slags behandling mange palestinere må gjennom hver eneste dag på checkpoints på vei til jobb.

Mitt råd er å være ærlig.

Kan bare si meg enig i det rådet. Jeg hadde bestilt en tur til Vestbredden gjennom et firma som bruker palestinske guider, så var litt skeptisk til å nevne dette ved innreise, men på spørsmål om hva jeg hadde for planer så fortalte jeg det og fikk ingen synlig reaksjon.

Jeg hadde også planer om å be om stempel på ark, men det ble litt hektisk da hun oppdaget et stempel fra Malaysia. Ble bedt om å trekke tilbake og så var det mye telefoner og tilslutt kom det en annen vakt som så i passet mitt og så kom stempelet frem før jeg rakk å reagere (så det var tydeligvis ikke noe problem med stempel fra Malaysia)

Fikk en palestinsk taxisjåfør når jeg skulle til flyplassen igjen og da ble vi stoppet av soldater på veien inn til flyplassen og jeg måtte ut med kofferten og de gravde litt nedi der får vi fikk dra videre. Før gjennomlysning av kofferten var det en grundig utspørring om alt fra hva søsteren min jobbet med til hva jeg hadde gjort i Israel. Ransakingen av kofferten tok over 15 minutter, men hun var faktisk hyggelig.

Kan sterkt anbefale "Green Olive Tours". Drevet av en israeler, men bruker som sagt palestinere som guider. Tok "Bethlehem and Hebron" dagsturen og må si at Hebron gjorde veldig inntrykk.

http://www.toursinenglish.com/2008/01/israel-west-bank-palestine-alternative.html

Flere av disse landene (bl.a. Libanon) håndhever dette også med å se etter grensepasseringer hvor du stemples inn eller ut av Jordan og Egypt sine grenser til Israel over land. Det er med andre ord liten vits i å be om stempel på et eget ark hvis du skal bruke en av disse overgangene (det er et unntak her ved innreise fra Jordan til Vestbredden over King Hussain/Allenby, jeg kan utdype dette hvis du er interessert).
Jeg dummet meg ut med å glemme dette da jeg kun ba om å ikke få stempel på Israelsk side, men byttet heldigvis pass før min neste reise til et muslimsk land.

Da jeg sa jeg ikke ville ha stempel spurte de om hvorfor, og når jeg sa jeg muligens ville reise som turist til muslimske land så spurte hun om hvilket land. Jeg begynnte å rame opp og hun sa stadig at det ikke var noen problemer med det landet. Det var først når jeg i opplistingen kom til Syria at de godtok at jeg hadde behov for stempel på separat ark.

Ellers en region som er veldig spennende på mange måter og det er lag på lag med historie der. En grensepassering over land er også en opplevelse man bør få med seg selv om det lett skaper problemer for fremtidige reiser.

BTW, noen tips om hvordan man får besøkt Mekka og Abraj Al-Bait uten å konvertere til Islam?

Sistnevnte blir nok vanskelig, men JEG kommer inn siden jeg har leg med bilde på at jeg også er muslim. Malaysia 1979 da jeg konverterte for å blidgjøre min ex svigerfar ....

Navn er Ismail Bin Abdullah :drunk: Det er sant, men hva gjør man ikke i ungdommen og er forelsket i muslim jente i Kuala Lumpur..

Men null lyst til å dra til Mekka... Null...

Sistnevnte blir nok vanskelig, men JEG kommer inn siden jeg har leg med bilde på at jeg også er muslim. Malaysia 1979 da jeg konverterte for å blidgjøre min ex svigerfar ....

Navn er Ismail Bin Abdullah :drunk: Det er sant, men hva gjør man ikke i ungdommen og er forelsket i muslim jente i Kuala Lumpur..

Men null lyst til å dra til Mekka... Null...

WOW... Du overrasker meg stadig. He he

Be om stempel på seperat ark om du kommer inn med fly så unngår du problemer i Libanon osv. Dog som nevnt over vil de noen ganger nekte det og da er det lite man får gjort med de annet enn å skaffe nytt pass.

Skal reise til Jordan i 14 dager snart. Skal bo i Aqaba. Noen som vet hvordan det er å ta en dagstur over til Israel, dvs Eilat?

Og i Aqaba, er det pengevekslere der eller må man veksle penger i bankene?

Skal reise til Jordan i 14 dager snart. Skal bo i Aqaba. Noen som vet hvordan det er å ta en dagstur over til Israel, dvs Eilat?
Dro over en tur da jeg var i Aqaba. Turoperatøren ville ikke lage slike turer pga. sløve turister som ikke kom seg tilbake med over grensen før den stengte for kvelden.

Vi tok en taxi opp til grensen like etter at den åpnet om morgenen. Først måtte vi gjennom Jordansk grensekontroll hvor man får stempel i passet som kan gi problemer i andre muslimske land. Man må også betale litt, men husker ikke hvilken vei det var eller hvor mye det var. Du klarer sikkert finne det online. Man går så videre til Israelsk side hvor det er ny passkontroll og stempel som man kan få på en papirlapp. Kommer det inn en buss kan det fort bli kø og mye tid for å komme seg over grensen. Mener vi klarte begge kontrollene på godt under en time, men det var lite trafikk. Busslass med turister går helst ut av Israel på formiddagen og tilbake fra jordan på ettermiddagen med folk som skal til Petra. Spennende med en slik grensepassering som man ellers kun ser på tv derifra.
attachment.php

Vi fant en ny taxi på etter israelsk grensepassering og dro rett til undervannsobservatoriet før det kom for mye folk dit.
attachment.php

attachment.php

Så var det tilbake til byen hvor det var mye mer vestlig og moderne enn i Aqaba. Man kunne også se noe man ellers ikke ser som 16 år gamle jenter som har militærtjeneste og går rundt med maskinpistoler. Eller religiøse nuts som dekorerer bilen sin med bibelhistorien.
attachment.php

attachment.php

De dekorerer også rundkjøringer.
attachment.php

Ellers er flyplassen midt i byen og gode spottingsmuligheter. Det er også større shoppingsenter (sikkerhetskontroll for å komme inn var nesten som på flyplassen) og mange steder å spise og drikke ved stranden og også innover i byen.

Det var mange morsomme folk å se og snakke med, men for all del ikke diskuter situasjonen mellom israel og palestinere.

En tur over anbefales, men husk å komme i god tid tilbake til grensepasseringen for når de stenger for kvelden så stenger de. Og det er en spesiell sikkerhetssituasjon kan grensen være stengt i flere dager.

Attachments

• is6.jpg
    is6.jpg
    43.8 KB · Views: 511
  • is5.jpg
    is5.jpg
    74 KB · Views: 514
  • is4.jpg
    is4.jpg
    74 KB · Views: 512
  • is3.jpg
    is3.jpg
    61.8 KB · Views: 513
  • is2.jpg
    is2.jpg
    38.9 KB · Views: 510
  • is1.jpg
    is1.jpg
    44.9 KB · Views: 285
Last edited:

Takk til robertaas for nyttig informasjon. Hvordan er det med penger i Aqaba og Eilat? Er det pengevekslings "butikker" eller må man i banker? Kan en kjøpe Jordanske og Israelske penger på Gardermoen?

Last edited:

Om jeg husker riktig så var det et par minibanker inni Aqaba, men man må virkelig lete.

Husker ikke akkurat hva jeg gjorde med valuta til Israel, men litt euro eller dollar er alltid greit å ha med seg.

Noe som er ubehagelig med turen over er taxi på veien tilbake til Aqaba. Det er noen sikkelige luringer som prøver å flå turister der. Om de ser at dere ikke kommer sammen ut av grenseposten kan de tro dere er tilfeldige personer som vil dele taxi og nekter dere å gjøre det. De vil også prøve å få dere til å betale altfor mye. Mange taxisjåfører liker ikke kjøre opp mot grensen om det kan gi problemer med disse luringene.

Det kan være lurt å ha være street smart med gode forhandlingsevner her.

Takk til robertaas for nyttig informasjon. Hvordan er det med penger i Aqaba og Eilat? Er det pengevekslings "butikker" eller må man i banker? Kan en kjøpe Jordanske og Israelske penger på Gardermoen?

Det er mange minibanker i sentrum av Aqaba (altså vekk fra stranden), men når jeg var der var det ikke alle som fungerte. DNB selger både ILS og JOD på OSL påstår de. Hvis du lander rett på flyplassen i Aqaba er det nesten ingenting der, men om du har hotell så har nesten alle transport inkludert i prisen, så da klarer man seg uten penger.

En kuriositet om AQJ er at det opprinnelig var planlagt å dele rullebane med Eilat, så den er helt inntil grensen.

Last edited:
Back