Spørsmål om oppgradering på SK IC

Re: Spørsmål om oppgradering på SK IC

Så etter at billetten er utstedt så er det ikke lenger mulig å endre uansett om flyselskapet vil eller ikke? Skulle jo tro at SAS var interessert i de kronene jeg evnt skulle ha betalt for å endre fra K til V... :P

Har jeg forstått det rett? :)

Men er verdien på poengene nok til at det er noe vits å oppgradere til klasse V?

Det vet jeg ikke...

Noen som vet hva det evnt hadde kostet å oppgradere fra K til V på OSL-EWR-OSL via CPH?

V-klasse OSL-NYC med SAS koster drøyt 1200 kr mer t/r enn K-klassen, en overkommelig sum mtp at OSL-CPH-NYC t/r gir 9000 poeng i V mot latterlige 2250 i K. Via STO er det 10200 poeng mot 2550 poeng i K.

Bra deal det der egentlig... så det er 100% umulig å få endret fra K til V så lenge billetten er utstedt? Merkelig... skulle gjerne visst hvorfor :)

V-klasse OSL-NYC med SAS koster drøyt 1200 kr mer t/r enn K-klassen, en overkommelig sum mtp at OSL-CPH-NYC t/r gir 9000 poeng i V mot latterlige 2250 i K. Via STO er det 10200 poeng mot 2550 poeng i K.

Er det verdt det?? Soleklart ja!. Men vanligvis er prisforskjellen mye mindre. Naa har ikke jeg gjort dette paa et par aar, men t/r ORD var prisforskjellen ca. 800 spenn.

Får bare bite i det sure eplet og innse at det ikke går an å endre fra K til V.

Uansett så er jo 3400 tur/retur OSL-EWR ikke så galt :)

Bra deal det der egentlig... så det er 100% umulig å få endret fra K til V så lenge billetten er utstedt? Merkelig... skulle gjerne visst hvorfor :)

Tror ikke det er fysisk umulig, for det skjedde meg en gang.. Skulle fly til SEA, og "måtte" plutselig endre avreisen til en dag før.. "Noen" kjente "noen" som fikk flyttet meg over.. Var opprinnelig booket i K, men den var full på SEA-flighten den dagen, så det ble H istedenfor, med 100% opptjening.. Men om det går uten at man kjenner "noen", vet jeg ikke..

Skjedde dagen før jeg "plutselig" skulle reise, halvannen måned etter at billetten var kjøpt og betalt..

Last edited:

Den eneste grunne til at du havnet i H, Martin er fordi din opprinnelige bookingklassen var full. Dette skjer naar noen er snille og booker om (som i ditt tilfelle) selv om billetten ikke kan endres fordi dette er eneste maate aa gjoere det paa. Det har ogsaa skjedd med meg naar et fly har blitt kansellert og jeg maa settes paa en annen avgang.

Det SAS burde gjoere er jo selvsagt aa ha et valg paa hjemmesiden sin: "Vil du oppgradere billetten din til aa gi XXXX mer EB poeng for 600 spenn, klikk her. Gratis penger kaller man det..

Skulle ønske jeg kjente 'noen'...

Vel, Martin kjente jo meg som igjen kjente en snill dame i SAS ;). Men det var meget spesielle omstendigheter som gjorde at man gjorde ett unntak og booket han om til dagen foer.

Den eneste grunne til at du havnet i H, Martin er fordi din opprinnelige bookingklassen var full. Dette skjer naar noen er snille og booker om (som i ditt tilfelle) selv om billetten ikke kan endres fordi dette er eneste maate aa gjoere det paa.

Det er mulig.. Jeg sa ikke at det var mulig for hvemsomhelst nårsomhelst. Bare at det - ut i fra egen erfaring - tydeligvis ikke er fysisk umulig..

Jo, men det er jo ikke det vi diskuterer, alt er mulig.... Dette motstrir det grunnleggende systemet til flyselskapene. Man selger en billett som ikke er fleksibel. Det vil si at man ikke skal gjoere endringer uten aa ta seg betalt. Paa intercont betyr det ny billett.

Og hvordan man loeser dette, har vi jo kommet frem til for lengst!

Re: Spærsmål om oppgradering på SK IC

Dette kan du spørre om allerede ved første SGS innsjekk, de legger inn requesten i innsjekksystemet.

Ser på SAS sine Eurobonus-sider etter innlogging at man kan velge 'Bestill oppgradering' hvor man oppgir ref.nr, strekning og hvilken type billett man har (Økonomi, Business). Hva er denne funksjonen? Kan man bestille f.eks. oppgradering fra Eco til Eco Extra med EB-poeng på forhånd før innsjekk og få dette bekreftet? Det står jo 'Bestill'... Noen som vet?

Re: Spærsmål om oppgradering på SK IC

Ser på SAS sine Eurobonus-sider etter innlogging at man kan velge 'Bestill oppgradering' hvor man oppgir ref.nr, strekning og hvilken type billett man har (Økonomi, Business). Hva er denne funksjonen? Kan man bestille f.eks. oppgradering fra Eco til Eco Extra med EB-poeng på forhånd før innsjekk og få dette bekreftet? Det står jo 'Bestill'... Noen som vet?

Dette er nok "Star-Alliance" oppgradering. Her kan poeng i et Star-bonusprogram brukes til forhåndsoppgradering på alle selskaper i alliansen, men hos SAS er det kun mulig fra Eco extra til Biz.

Takk for info. Hvordan skal folk skjønne dette når det ikke står noen ting om dette på den bestillingssiden? Noen som har link til info/regler om denne 'Bestill oppgradering'-funksjonen? Bra vi har forumet :)

Takk for info. Hvordan skal folk skjønne dette når det ikke står noen ting om dette på den bestillingssiden? Noen som har link til info/regler om denne 'Bestill oppgradering'-funksjonen? Bra vi har forumet :)

Bare hyggelig!
Det står her: Når du er inne på oppgraderingsside, er det en arkfane som gjør at du kan komme til riktig info.

http://www.sas.no/no/EuroBonus/Medlemsinformasjon/Oppgradering/Innen-Star-Alliance/

Vel, for å avslutte den opprinnelige tråden, sånn gikk det:

Sa fra om ønske om oppgradering fra eco til eco extra for points i innsjekk på OSL. Når vi kom til gaten i CPH, så sa førstemann jeg spurte at vi ikke var på oppgraderingslista, så beklager....

Da ringte jeg til "noen som kjenner noen" ;)

Han sa at vi allerede var oppgradert helt til business fordi economy var overbooket og de flyttet eco pax til eco extra og eco extra pax til business!

OK, fram til skranken igjen, ba dem sjekke om setene på boardingkortet stemte... De klødde seg i hodet, litt mumling også fikk vi nye business boardingkort.

Så en meget fin tur med business betalt med lave wias priser!

Har ikke blitt belastet med poengene enda. Kanskje vi kan bruke samme teknikk hjem igjen ?

Du blir ikke belastet for noen poeng. Dette var en saakalt op-up og da har SAS flyttet deg fordi oekonomi var overbooket.

Dette er ikke noen teknikk, er det fullt bak blir man oppgradert fremover. EBG foerst, deretter EBS dersom reglene blir fulgt.

OK, skjønner. Er EBS

Da har jeg poeng til oppgr. på hjemturen...

Back