Noen bemerkninger. Bare å slippe å stå opp i natta for å rekke SK-LH-AF-KL mellom 06-07 er deilig. Natta forut er ødelagt.
Immigration på både JFK og EWR varierer mye.På begge plassene har jeg vært først i køen og langt bak. Alt avhenger av hvor mange store fly kommer in samtidig.
2t. 15 min på EWR bør gå greit.Kompakt på CO sin terminal.
CO gir også muligheten for stopover i NYC uten ekstra omkostninger. Open-jaw er også mulig. Har en kamerat som kommer inn til OSL med CO akkurat nå.
Han fløy inn til FLL ut fra MCO og gjorde stopover i NYC for ca. kr.4.500. Anbefaler FLL framfor MIA. Leiet bilen i FLL ( kompakt flyplass ) og leverte den i MCO.
100 % bonuspoeng, intet 25 % eller null BA-points. Jeg anser valget for å være lett.


:exclaimation
Har man 2 timer på EWR bør det gå dersom man kommer inn på rute. La oss si at flyet lander kl 1415 og flyet videre går to timer senere. Etter man har krysset rullebaner og takset, er klokka blitt 1430 før man er ute av flyet. Å spasere til immigrasjonen tar maks 5 minutter. Ved 20 minutter kø er man nede ved bagasjebåndet på timen. Bagasjen bør da ha kommet på bandet og man spaserer da lett ut til re-innsjekk. Man har da nesten en time igjen. Å komme seg opp og igjennom sikkerhetskontrollen tar kanskje 15 minutter. Man har da 45 minutter til flyet går, boarding starter jo 35-45 minutter før, så det er jo nesten bare å gå rett ombord. Dersom flyet kommer en halvtime sent inn eller at immigrasjonen tar 45 minutter er faktorer som må tas med i beregningen her. Da blir det 6 timer å vente..
Poenget mitt er ganske klart: Lander man i Miami, er dette aldri en faktor. Er man en halvtime sen og immigrasjonen tar lengre tid spiller det jo ingen rolle..
Når jeg skal ut å reise interkontinentalt (og jeg har et par turer over dammene på rævva, 197 turer siden 9/11), er det viktig å ta hele turen til og fra med i beregningen. Natta før en tur er ofte ødelagt uansett, særlig når det er noe man gleder seg til. Vår venn må jo ikke opp i otta dersom han reiser med SAS eller mange andre av de foreslåtte alternativene, han må kun opp i otta dersom han vil ta den suverent raskeste veien til Miami. Når det gjelder å stille om klokka til amerikansk tid, legger jeg meg vanligvis klokka 2100 lokal tid ved ankomst, perfekt for å tilpasse seg 100% etter kun en natt. Man våkner uthvilt tidlig om morran. Ved ankomst til hotellet nærmere midnatt etter en sinnsyk lang reise med en side order of laaaang venting underveis er jeg ihvertfall jeg helt knust og føler det på kroppen et par dager etter.
Når det gjelder å støtte opp om interkontinentale ruter fra Oslo, reiste jeg kun to ganger med "nye" 907/908. Dette rett og slett fordi det ofte ble lang venting på EWR fordi jeg ikke rakk connection og at man kom mye senere inn til ORD enn om man reiste via CPH. Jeg er såpass ego at dersom jeg kommer 6 timer tidligere inn til min destinasjon ved å reise samme flyselskap med en lettere/bedre routing, velger jeg selvsagt den løsningen
Det er ikke bare CO som tillater open jaw og stopover. Alle flyselskaper tillater dette.
Er enig i at FLL er en veldig grei flyplass, jeg flyr alltid dit dersom jeg skal til sør Florida.
Og når det gjelder bonuspoeng, er det en rekke bonusprogrammer som gir 100% på LH, bl.a. alle Star Alliance sine amerikanske partnere. Kan jo være greit å kunne ta ut en First bonusreise på SQ, ANA, Thai eller ANZ istedet for KLM eller Aeroflot..
