Spiker'n i kista for Framnes?

LN-TUH

Newcomer
Ingen i hele EØS området er interessert iflg DN.no

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article375058.ece

Replying to Topic 'Spiker'n i kista for Framnes?'

Kanskje ikke så rart. Når man ser på det mediakjøret KATO har blitt utsatt for, kan jeg forstå at man ikke tar sjansen - bla. av PR-messige hensyn.

Spiker'n i kista? Blir ikke overrasket. Bruk heller penger på å ruste opp veien på den timelange turen til Evenes!

Helt enig i det. Bruke heller pengene til å bedre ut vegen fra Narvik til Evenes. Vegen er Europavei hele vegen, sågår "dobbel" Europaveg ett stykke uten at det har gjort noe med standarden dessverre (E6+E10)

Originally posted by DY

Helt enig i det. Bruke heller pengene til å bedre ut vegen fra Narvik til Evenes. Vegen er Europavei hele vegen, sågår "dobbel" Europaveg ett stykke uten at det har gjort noe med standarden dessverre (E6+E10)

Jeg kjørte E10 i sommer mellom Bjerkvik og Evenes, og kan vel ikke si at standarden er dårlig. Det er vel ikke så lenge siden det ble gjort en oppgradering av denne veien?

jy

Bjerkvik-Evenes er grei (kun E10 det da), men strekningen Narvik-Bjerkvik er helt tragisk...og endel av strekningen her er dårlig...og svært ulykkesbelastet.

Så rart at ingen ønsker denne ruten...: "Hvis ikke det er Widerøe som flyr kan det være det samme!"

Selv om jeg digger Framneslia er jeg enig i at man kanskje heller bør satse på å oppgradere veien til Evenes. Rombaken er det store problemet nå som Veggfjellet etc. er blitt så bra.

Samferdselsdepartementet har selv lagt opp til dette resultatet ved å utlyse et anbud som kun gjelder ett år. Hvilket selskap er interessert i å bruke tid og penger på å opprette et rutetilbud på Framnes når de risikerer å miste anbudet etter kort tid?

Nok en gang har politikere og byråkrater i SD stukket så mange kjepper i hjulene de bare kan finne i skogen for Framnes.

Trodde grunnen til at det var lyst ut for kun 1 år var for å komme inn i samme intervall som utlysningene for alle de andre flyplassene på kortbane-nettet. Mulig jeg tar feil....men tror det skyldtes at Kato air sa opp avtalen mitt inne i en periode.

Let me start by saying sorry for not writing norwegian but my written norwegian is so bad that I dont want to bother anybody with that. but feel free to reply in norwegian.

==========================================================

Is there anything new known about if there is maybe a new company intrested in flying this route or what the intensions of the Norwegian state are?

The Pilot

Originally posted by The Pilot

Let me start by saying sorry for not writing norwegian but my written norwegian is so bad that I dont want to bother anybody with that. but feel free to reply in norwegian.

==========================================================

Is there anything new known about if there is maybe a new company intrested in flying this route or what the intensions of the Norwegian state are?

The Pilot

Don't think any companies are willing to fly from Framnes at present.

hvor langt er det fra Narvik til EVE?? NVK har vel utspilt sin rolle for lenge siden??

Originally posted by CK

hvor langt er det fra Narvik til EVE?? NVK har vel utspilt sin rolle for lenge siden??

vet ikke antall mil men det er ca + - 1 times kjøring :)

ok, så det er omtrent like langt å kjøre fra Narvik til EVE som fra Drammen til OSL?
ja, det er jo klart lokalsamfunnet MÅ ha sin egen flyplass.... LEGG NED SKITEN!

Originally posted by CK

Ca. en times kjøretur mener jeg å huske. Det poenget har kommet frem flere ganger, det er visstnok for dårlig vei, jeg har aldri vært der så jeg kan ikke uttale meg om det.

Ellers kan det nevnes at sist jeg dro frem poenget fikk jeg syrlig svar om at det var "like interessant å se hver gang søringene uttalte seg om en flyplass de ikke bodde i nærheten av" elns... :sarc

Originally posted by CK
ok, så det er omtrent like langt å kjøre fra Narvik til EVE som fra Drammen til OSL?

Korrekt, og det tar ca. like lang tid Drammen-Torp. Derfor vil jeg at Hokksund (som bare er et kvarter unna) skal ha kortrutebane til OSL. :spin:

Det er 7,5 mil EVE fra Narvik, brukte 55 minutter på kjøreturen i september. Det er ca. 12 mil fra Narvik til BDU og det tar ca 1time og 20 min. å kjøre.
Fra BDU kan vi Legge på 17 mil og 2 timer til så er du i Tromsø. Uten forsvaret hadde det neppe vært flyplass på Bardufoss.

Originally posted by CK

men er du lokalkjent i Narvikområdet? vet du hvordan veien er der? Har du overhodet kjørt på veien der oppe?

Ikke lokalkjent men, bra kjent. Veien til Bjerkvik er jo tragedie, men fra Bjerkvik til EVE er det jo god vei, går litt sakte gjennom Bogen.
Når du kommer opp fjellet fra Bjerkvik og kommer inn i Troms er det god vei, fartsgrensen økes til 90.
Veien fra Bardu/målselv til Tromsø har jeg ikke kjørt, men det er jo god standard på E6 i Troms.

Originally posted by LN-TUH
(...)Uten forsvaret hadde det neppe vært flyplass på Bardufoss.

Uten Luftwaffe hadde det ikke vært flyplass på Bardufoss. ;)

Under gode forhold er det ikke lenge å kjøre fra Narvik til Evenes, men E6 langs Rombaksfjorden (umiddelbart nord for byen) er en farlig strekning, spesielt om vinteren. Dette nokså lange partiet er svingete, rasfarlig og gjerne såpeglatt (det saltes ikke, slik som på østlandet). Det jar vært snakket om å bygge en ny kjempebro lenger ut i fjorden enn den nåværende, men det er så vidt jeg vet enda ikke besluttet å gå videre med prosjekteringen.

nei, LCH - jeg har ikke vært på NVK og jeg har ikke kjørt bil mellom Narvik og EVE. Men, det er egentlig uinteressant. Saken er at det ikke er lengre fra Narvik til EVE enn fra en rekke byer/steder i Sør-Norge (som er større enn Narvik) til OSL. Det kan ikke være nødvendig å ha flyplass på hvert nes - iallefall ikke med statsstøttede flyruter.

Back