Spesielle fly på RYG i dag?

PhilipNH

ScanFlyer Blue
Spesielle fly på RYG i dag?

Var det noen spesielle passasjerfly på rygge i dag?
Jeg så et spesiellt fly rundt kl. 13 i dag, men den står ikke på ankomstlista til Rygge.

Re: Spesielle fly på RYG i dag?

Var det noen spesielle passasjerfly på rygge i dag?
Jeg så et spesiellt fly rundt kl. 13 i dag, men den står ikke på ankomstlista til Rygge.

Det er nok det samme flyet som flyr på Torp i dette øyeblikk; en Tupolev 204. Har også vært her tidligere denne uken, og det er nevnt tidligere i forumet. Ligger også bilder på bilde-siden.

Det er forøvrig low approach trening som er grunnen til at den er på TRF og RYG

SVETHO

Jeg var på Torp i dag og TU204 var virkelig et flott syn!

Skullle være artig å vite hvorfor de - av alle steder - velger å fly helt til RYG og TRF for å gjøre dette. Setter maskinen sine hjul på norsk jord underveis i programmet?

Tja, jeg vil tippe at grunnen er den korte avstanden mellom RYG og TRF.
Flyet har sjekk av PRNAV og korreksjon/fraviksmålinger på SID. Og for å fly en fullverdig SID må man jo først ta en low approach. Så jeg kan se for meg at de hadde tenkt å gjøre en approach på RYG, følge Torp SID (og da er det jo veldig kort vei til: ) approach på TRF, SID og en vektor til finale RYG osv osv.

Det fløy vel rundt 10 approacher med påfølgende SID til begge plasser. Hva er max range/endurance på denne maskinen? De hadde filet 9 timer flytid, og jeg skulle vel tro at fuelforbruket er noe høyere på denne type flyging kontra cruise i 30-40000 fot..?

Jepp, det var TU-204, og den gjorde flere go-arrounds på Torp også.

Dokumentasjon ser dere i bakgrunnen:

Attachments

• 035.jpg
    035.jpg
    35.1 KB · Views: 476

Nå tenkte jeg mer på hvorfor de kommer hit til landet, fremfor noe nærmere.

Ja, det skjønte jeg da. Tror fremdeles det har med beliggenhet å gjøre.
Nå er ikke jeg noen ekspert på luftromsoppbygging i østeuropa, men det kan jo tenkes at det ikke finnes noen andre sivile flyplasser med SID og RNAV muligheter som ligger så nærme hverandre som RYG og TRF. Det at innflygningen til begge flyplassene gjøres av samme sektor (Farris Approach) gjør jo også ting enda enklere operativt sett.

Meget mulig at det stemmer det du skriver.

Tjener flyplassene noe på dette så lenge de ikke planter understellet i bakken?

Nei, det gjør de ikke. Flyplassene eier tross alt ikke luften (det er det Avinor som gjør :D ).

Nei, det gjør de ikke. Flyplassene eier tross alt ikke luften (det er det Avinor som gjør :D ).

Uansett så må vel flyplassene bruke ressurser på dette, selvom de bare flyr ned og opp igjen uten å være når baken så må flyene ha kontakt med flytårnene, de kan jo ikke bare fly ned når de vil. Så noe tjener de kanskje?

Mulig jeg tar feil, men jeg tror at når man flyr en approach så blir det definert som at man "gjør bruk av flyplassen". Må vel uansett betale noe i underveisavgift til Avinor...
Jeg "jobba" litt med den maskinen i dag, for å si det sånn...

De betaler vel underveisavgift til Avinor, men lufthavnen får ingenting hvis han ikke setter hjula på asfalten.

Nei, RYG og TRF er privateid. Med andre ord: Avinor får penger fordi flyet bruker lufta, flyplassene får ingenting siden den ikke rører rullebanen med hjula.

Nei, RYG og TRF er privateid. Med andre ord: Avinor får penger fordi flyet bruker lufta, flyplassene får ingenting siden den ikke rører rullebanen med hjula.

Så med andre ord, TRF og RYG må bruke ressurser på dette mens Avinor får pengene?

Selve flyplassene bruker da ingen ressurser på det her.
Flygelederne er tross alt Avinor-ansatte ;)

Kan sies at flyet var på vestlandet også, samt stockholm, har hørt at grunden til de har valgt at flyve i Norge er på grunn av noen bestemte retningslinjer for innflyvning, leste det enten i en post her på forumet eller en net versjon av en avis på vestlandet flyet skal gjøre Low App. på 5 flyplasser i Norge, det skulle den gjøre i siste uke, så den er nok ferdig i Norge for denne gang, tror ikke vi skal forvente at se den i neste uke :( alt avhenger av om de er blitt ferdig med oppgaven :)

Forresten er ett annet russisk fly faktisk er den fra Ukraina men spiller ikke noen rolle, på vei mot Norge :)

Last edited:

Vladivostok Avia flyr i hvert fall LED-VVO direkte med Tu204, og det er vel fort en gode 9 timers tur. Hva max range er får andre kyndige uttale seg om.

Back