*SPEKULASJONSTRÅD*: Norwegian: Nye fly - nye destinasjoner

Re: *SPEKULASJONSTRÅD*: Norwegian: Nye fly - nye destinasjoner

Originally posted by SQ 777
Dessuten blir det færre storbyer som ikke er dekket.

En storby som ikke er godt dekket fra Norge er jo Wien, men det er kanskje ikke noe særlig marked for ruter dit? (SAS la vel ned sin rute?)

Nja, det er jo to ggr daglig med OS, tror egentlig det er ganske greit. Er relativt lite turisttrafikk dit.

Stemmer, SAS prøvde seg men la den ned for 1 år siden og idag trafikkeres den av Austrian som sender 2 daglige F70 til OSL

Her er noen forslag, noen bedre enn andre:
- Fuerteventura
- Bari
- Hurghada
- Larnaca
- Dublin
- Toulon
- Pau
- La Rochelle
- Zaragoza
- Wroclaw
- Verona

SAS gav seg fort på OSL-Wien. Jeg fløy dit med SAs én gang, og da var det smekkfullt, men jeg tror Austrian likte dårlig denne internkonkurransen i Star. det var ikke mulig å bestille plass på SAS' flyvninger på Austrians nettside. Dette kunne mulig funke som en sommerrute. For DY burde Innsbruck være aktuelt i Østerrike.

I øst tror jeg på Bratislava og Kiev. Rundt Middelhavet er Palermo en mulighet. Jeg nevnte tidligere Cairo. Reykjavik tror jeg ikke på, det er godt dekket dit fra Norge. SAS og Icelandair flyr året rundt og Iceland Express flyr om sommeren. Helsinki - TOS og TRD er mulig. Dette blir spennende å se. DY bør kunne øke på endel stobyer til daglig, f.eks. OSL-BUD, dette kunne hindre at Malév kom tilbake. Selv om jeg ønsker Malév hjertelig velkommen tilbake.

Jeg tror LCA hadde blitt en stor suksess! Det er vel også noen nordmenn som har hus der nede?

Billigste billett Oslo <-> Wien med Austrian / Tyrolean koster som regel rundt 2000 norske. Det er jo ihvertfall priser som DY kunne klart å komme en del under, selv om 2K isolert sett ikke er spesielt dyrt. Nå er jeg kanskje upartisk, men jeg vil nå tro at en stor mengde nordmenn ville valgt DY til Wien hvis det var et alternativ, så noen avganger hadde det kanskje vært marked for?

Originally posted by Enhanced

Billigste billett Oslo <-> Wien med Austrian / Tyrolean koster som regel rundt 2000 norske. Det er jo ihvertfall priser som DY kunne klart å komme en del under, selv om 2K isolert sett ikke er spesielt dyrt. Nå er jeg kanskje upartisk, men jeg vil nå tro at en stor mengde nordmenn ville valgt DY til Wien hvis det var et alternativ, så noen avganger hadde det kanskje vært marked for?

Jeg synes nok ikke at Wien er spesielt kontroversielt jeg heller. Men det virker som om Norwegian er mer opptatt av Syden, Polen og London enn Mellom-Europa. Her er satsningen ganske svak, faktisk.

Originally posted by Someone

Originally posted by FlightDeck

Originally posted by Someone

Originally posted by FlightDeck

Oslo-København er så vidt kommet på bena.

Men etter code-share med Sterling ble avsluttet og både DY og NB økte antall daglige avganger betydlig er jeg usikker på om det fortsatt er oppe å står, basert på prisutviklingen jeg har sett der de nærmeste månedene. Det er langt enklere å få kjempe billige billetter der nå enn for 1 år siden, men jeg tror nok at Sterling sliter mer enn Norwegian, selv om jeg ikke har tall på det, kun observasjoner av pris og tilgjenglighet

Dette har du rett i. Ruten har hatt en fin utvikling det siste året, med blant annet flere fullprisreisende og mye høyere kabinfaktor. Men situasjonen har nødvendigvis endret seg noe de siste dagene. Konkurransen på Oslo-København begynner å bli meget sterk etter at samarbeidet med Sterling opphørte. De lave billettprisene (199 kr.) som er lagt ut på norwegian.no nå, er en slags markering på at Norwegian nå står på egne ben på ruten - og et forsøk på å vise at man er billigst. Dette gir passasjerer, men ikke penger - og sånn kan det ikke være i lengden...

Hvilket ble kontret med et identisk tilbud fra Sterling.

Og så var Norwegian nede i 149 kr. :exclamati

Ja, i dag økte ikke renta, men så mange unge sier de må kutte ned på reiser. Undrer på om det snart slår ut i etterspørselen ?? Jeg er overbevist.

Fikk tilbud fra DY i dag. Tidligere var fra kr. 149 automatisk dyrt tilbake. Får lett nå kr. 439 t/r Geneve. Dessverre ingen ledig tid for oss, men det gjør vel ingenting. Mer kommer. Stadig mer tilbud, og siden folk får mindre i lommeboka, hva så ?

Så ha is i magen, neste år blir det veldig mye billig-tilbud for de som vil fly i Europa. Det blir garantert en eller to 0.25% renteøkning de neste 6 mnd !!

Uansett man har kun 4 uker og Grodagen i ferie i Norge etter ferieloven, 5 uker for de organiserte , og antall seter bare øker og øker og øker. Nye selskap kommer i tillegg til Norge. Fortsatt SAMME ferietid og feriepenger og mindre å rutte med.

Ikke for å være surmaget, men det er en grense der ute. I dag var også oljen oppe i $ 94 !

Originally posted by SQ 777

I dag var også oljen oppe i $ 94 !

Så lenge dollaren går motsatt vei så spiller det ingen rolle for norske flyselskaper, da det oppveier hverandre og dessuten er store deler av den norske økonomien oljedrevet så en høy oljepris er faktisk ikke bare negativt for norske flyselskaper.

Originally posted by Tommy777

Ellers tror jeg ikke DY vil ta levering av eneste av de grisene de har opsjoner paa, sannsynligvis ikke alle de foerste heller. Det er begrenset hvor mange ruter til feriedestinasjoner DY kan starte. Markedet er garantert mettet om maks 10 fly til.

11+42 hørtes kanskje mye ut når de ble bestilt, men når man begynner å regne på det er det ikke så voldsomt alikevel. DY har nå 24 fly som byttes ut. I tillegg kommer LFs 7 fly. Totalt 31 fly. Tror vel ikke vi skal se bort fra at leasingen på de 11 ikke forlenges når dagens avtaler utløper. Da sitter vi igjen med en vekst på 11 fly. LF skal nok vokse en del, så regner med en betydelig økning av flåten der. Nå som det viser seg å funke i Polen, så skal det sikkert utvides der også. DY har jo heller ikke lagt skjul på at de tenker på en base hos våre danske venner når de får flere fly. Da har man plutselig ikke mange fly igjen for utvidelser i Norge. Nei, jeg tror nok de kommer til å benytte seg av noen av oppsjonene jeg (eventuelt endre dem til 700r).

Når det gjelder nye destinasjoner, så tror (og håper) også jeg på Ukraina. Dublin som ble nevnt tidligere her er ikke noe dumt tips. Helsinki er vel forholdsvis sikkert. Ellers vil vel kanskje en del gå flere avganger på eksisterende ruter.

I hvert fall fra Oslo er vel HEL uaktuelt pga samarbeidet med Finnair. Dublin kan nok tenkes. Hovedsaklig tror jeg de kommer til bombardere ulike destinasjoner i Middelhavet med avganger fra Norge, Sverige og Danmark. Sikkert en del litt uvante steder også. Og noen blir sikkert lukket ganske fort også. Også kan vi nok vente oss en voldsom satsing på Kanariøyene. I høysesongen om vinteren har prisnivået vært meget høyt både med charterfly og SAS. En kikk i lavpriskalenderen til DY viser jo at det er vanskelig å finne billetter til under 14-1500 kr en vei. Så her er det nok rom for flere avganger. De kan nok også utvide markedet litt. Og jeg vil tro at de andre store turistøyene også kommer med, dvs Lanzarote og Fuerteventura. Og jeg er rimelig sikker på at DY lander på Madeira før 2008 er omme.

Kan ikke Norwegian feed'e Finnair og Asia, så tar Norwegian av seg Oslo og USA? Hadde vært saker det :rolleyes:

Waw - Hel ....

Last edited:

WAW-HEL tror jeg ikke, Finnair har allerede lanseret tredje og fjerde daglig fly (nu har vi 26 fly WAW-HEL operert med AY hver uke).

AES og TOS fra WAW, det skulle vaere mye fantastiskt :)

Back