Spekulasjoner om nye SAS langruter

Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

San José Costa Rica??? Den såg jag inte komma. Om man nu anser att det är SAS kärnverksamhet att flyga semesterfirande nordbor till Mellanamerika, och det är på det man skall använda ledig kapacitet på, så hade jag gissat på Cancun istället.
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

San José Costa Rica??? Den såg jag inte komma. Om man nu anser att det är SAS kärnverksamhet att flyga semesterfirande nordbor till Mellanamerika, och det är på det man skall använda ledig kapacitet på, så hade jag gissat på Cancun istället.


Nå får man se da. Kan jo være noen bare har misforstått….
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Det blir ikke med A350 hvertfall, som diskutert tidligere er de 4 350ene de har fullt sysselsatt når BKK går opp til daglig
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Får nästan hoppas det. Men kunde man använda kapacitet att flyga turister till Gambia så kanske det här inte är så osannolikt i alla fall. Vad vet jag.

Edit: mitt svar var en respons på Someones inlägg.
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

San José Costa Rica??? Den såg jag inte komma. Om man nu anser att det är SAS kärnverksamhet att flyga semesterfirande nordbor till Mellanamerika, och det är på det man skall använda ledig kapacitet på, så hade jag gissat på Cancun istället.

Nå sto det at det var en turoperatør involvert, og hvis mesteparten av setene 'selger seg selv', vil det jo kunne være en lønnsom rute uten å måtte anstrenge seg. Med bare to flighter i uka, er det ikke umulig å trylle frem litt kapaseitet ved å trylle litt med andre destinasjoner ..
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Så kan man så klart också se det. Kan man pressa ur det från programmet och har garanti på att sälja sätena så hamnar väl mycket på pluskontot. Men antar att man minskar också felmarginalen för längre underhåll. Är det 15 timmar till san José?
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Det blir ikke med A350 hvertfall, som diskutert tidligere er de 4 350ene de har fullt sysselsatt når BKK går opp til daglig

Det er fra vinteren 2025/26, hvor SAS har fået 2 A350'ere mere leveret til den tid
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Det er fra vinteren 2025/26, hvor SAS har fået 2 A350'ere mere leveret til den tid
Ah, ok, «vinterprogrammet og starte i 2025» ja. Da er posten egentlig i feil tråd da, men finnes vel ingen for neste vinterprogram, så forståelig det:) De to siste A350ene skal leveres en eller annen gang ila FY25 da antar jeg
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Ah, ok, «vinterprogrammet og starte i 2025» ja. Da er posten egentlig i feil tråd da, men finnes vel ingen for neste vinterprogram, så forståelig det:) De to siste A350ene skal leveres en eller annen gang ila FY25 da antar jeg
I følge siste ofisielle rapport fra SAS så skal føreste leveres i FY25 (Nov 24 - Oct 25) og siste maskin kommer i FY26.
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Om ruten blir satt i gang blir det med et samarbeid med Avianca «på andre siden».
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Om ruten blir satt i gang blir det med et samarbeid med Avianca «på andre siden».
Avianca er i STAR vel, mens SAS bytter nå til SKY.
Sier ikke at det er umulig å sammerbeide med Avianca, men det blir nok da kun i form av codeshare og interline.
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Om ruten blir satt i gang blir det med et samarbeid med Avianca «på andre siden».

Avianca er i STAR vel, mens SAS bytter nå til SKY.
Sier ikke at det er umulig å sammerbeide med Avianca, men det blir nok da kun i form av codeshare og interline.

Spørs om de som skreiv pressemelding ikke hadde fått med seg at SAS bytter fra *A til SkyTeam, og derfor bare nevnte at SAS og Avianca har samarbeid i dag.
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Spørs om de som skreiv pressemelding ikke hadde fått med seg at SAS bytter fra *A til SkyTeam, og derfor bare nevnte at SAS og Avianca har samarbeid i dag.


Nå var det heller ikke noen pressemelding, som jo gjerne litt mer offisielt, men mer spekulasjon fra journalisten.
 
Det mest logisk på andre siden av dammen, hadde vært Latam (som Delta har 10% eierskap) og som har hub i flere steder i Latinoamerika eller Aeromexico, som er i Skyteam
 
Det mest logisk på andre siden av dammen, hadde vært Latam (som Delta har 10% eierskap) og som har hub i flere steder i Latinoamerika eller Aeromexico, som er i Skyteam

Eller Aerolineas Argentinas, som der netop er indgået samarbejde med. Også SkyTeam.

Jeg sliter litt dog med å se hvordan dette vil bidra til nye langruter hos SAS, utover feed på deres europeiske eller amerikanske ruter.
 
Eller Aerolineas Argentinas, som der netop er indgået samarbejde med. Også SkyTeam.
Aerolineas Argentinas (AR) ligger alt for langt sør til at dem vil ha noe særlig nytte utover innenriks i Argentina (som er sydligste land i S. America).
Utover dette er det kun FCO og MIA (JFK legges ned neste helg) både AR og SK flyr på og som SK kan få utbytte av et samarbeid med AR. Da kun på ruter til Argentina.
 
Last edited:
SAS mest opplagte samarbeidsparter i Latin og Sør Amerika er imo med Delta via ATL huben. Ja jeg vet at man må via grensekontrollen i USA ikke er positivt, men det er ingen andre SkyTeam huber som har samme nettverk til Latin og Sør Amerika. SkyTeam er dessverre svake i internt i dette området.
Til de større byene er vel AF via CDG og KL via AMS også gode og opplagte alternativer for SAS kunder.

Men stemmer i at SAS bør her se utover SkyTeam og få codeshare med f.eks LATAM (som samarbeider/ eid av Delta) på samme måte som SAS velger å beholde codeshare med Thai (eller var det Singapore) i Asia.
 
Back
Top