Spekulasjoner og omliggende diskusjoner om MH370 (splitt)

Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Ja det går sikkert an å stoppe på kortere bane, med alle de risikoene det innebærer.

Men å få alle disse ned på bakken med sine mobiltelefoner ... Noen ville fått kontakt med en eller annen ett eller annet sted.

Etter min mening er det ikke noen særlig tvil om at de ligger på havbunnen et sted ...
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

http://keithledgerwood.tumblr.com/p...ysian-airlines-370-disappear-using-sia68-sq68

Man kan altså ikke konkludere med noe enda, da man mangler håndfaste bevis, men det som gjør at man legger to og to sammen er:

-Kapteinens familie flytter ut av huset dager i forveien.
-Kapteinen har en hjemmebygd 777-simulator i huset som gjør at han
kan trene passe bra på manøvrer som ikke beskrives i POH.
-Alle bevegelser foretatt av MH370 bærer sterkt preg av å være gjort med overlegg (skru av xpndr, ACARS, endre kurs og høyde)

Men om de to pilotene har gjort dette, vil jeg si at det må være usannsynlig at de har gjort dette alene. De må "kneble" alle passasjerene+cabin crew og samle inn mobiltelefoner og andre former for kommunikasjon mens de enda er i marsjfart. De kan ikke eliminere dem i lufta da dette kan føre til rapid decompression.

Om de da har flydd i skyggen til SQ68, så har de planlagt dette lenge og trent på manøvrene i kapteinens simulator (som eneste plass de kunne gjort dette uten å vekke oppmerksomhet).

Det hele virker jo helt usannsynlig, men det er ofte da ting ser ut til å ikke være mulig at vi kan bli overrasket over hva man får til med en solid dose planlegging, skills og en porsjon flaks.

Eller så ligger de faktisk på havbunnen en plass og alle disse ledetrådene er så sammensatte at man drar dem helt ut av proporsjon.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Må slenge på et par kommentarer

- Problemet med passasjerer som bruker mobiltelefoner kan lette elimineres med en jammer som kjøpes rimelig på nettet (er dog usikker på om en slik kan påvirke noe i flyet)

- En må skille på en eventuell kaprers intensjon og hva som faktisk har skjedd. Det kan være at noen kapret flyet med intensjon om å fly det til en flyplass, men at man allikevel styrtet i havet av ulike grunner. Det ene utelukker ikke det andre.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

... Å kunne stoppe på vesentlig mindre enn 3750ft bør gå greit, men det forutsetter at man planter flyet akkurat der man har planlagt.
Man kan operere som Maersk Air i '80-ärene med sin 737-100 STOL v/Vagar (Faeröyene) : hvis den gule 50-fots 'touch-down'-stripen gär forbi Captain's side window uten kontakt er det go-around umiddelbart ... touch-down foretas @ max vertical speed, krabbende inn i motvind, med 'alt' pä vingen utstrukket ? Masse trening kommer tilgode til slikt formäl ... BAe gravel-ditchet sin egen 146 när de gjorde STOL-pröver v/Vagar ...
 
Last edited:
Jeg kom akkurat over denne artikkelen, og det høres fornuftig ut for meg.

Men hvis jeg ikke skal være så fornuftig, så tenkte jeg bare å nevne at jeg var på sykkeltur der vi krysset deler av Taklamakan-ørkenen. Der jeg var, var det store områder som var padde, padde flatt, og sanden var steinhard, type "du får ikke slått ned en spiker"-steinhard. Jeg vil anta at hvis man ikke hadde noen ambisjoner om å få flyet opp igjen, ville det være en smal sak å få det ned i ett stykke der...
 
Da har luftforsvaret i Thailand funnet ut at de kan bidra med sine radarobservasjoner:

http://www.nationmultimedia.com/national/Thai-Air-Force-radar-may-have-picked-up-MH370-30229556.html

http://www.bangkokpost.com/business/aviation/400576/air-force-says-radar-spotted-missing-jet

Disse radarobservasjonene bringer ingenting nytt til bordet. De bekrefter, dog de har ikke bestemt seg for at de er sikre på at observasjonene er dette flyet, at flyet gikk gjennom Malakka-stredet.

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/400523/air-force-held-back-mh370-flight-data-10-days

På spørsmål om hvorfor det tok 10 dager å frigi denne informasjonen kommer et forfriskende ærlig svar:

When asked why it took so long to release the information, Montol said, "Because we did not pay any attention to it. The Royal Thai Air Force only looks after any threats against our country, so anything that did not look like a threat to us, we simply look at it without taking actions."

Artikkelen i Wired virker fornuftig. Det enkleste er ofte riktig.
Teorien om at flyet er stjålet av terrorister som nå retrofitter flyet med biologiske eller andre stygge våpen får vi jo inderlig håpe er feil.
 
Kapteinen hadde lastet inn 5 rullebaner i Indiahavet i sin personlige flysimulator, blant annet Male og ei amerikansk stripe på øya Diego Garcia.
http://www.dagbladet.no/2014/03/19/nyheter/utenriks/malaysia_airlines/savnet_fly/mh370/32378685/

Denne her forstod jeg ikke helt. All verdens flyplasser ligger vel uansett tilgjennelig HVIS det er Microsoft sin simulator han bruker/brukte. Mener han at han har laget flightplaner til de aktuelle flyplassene i simulatoren sin?
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Synes denne forsvinningen mere og mere ligner på et SvartePerspill.

Politikere og militære som ikke vil avsløre hvor god/dårlig landet
er på å avskjære/identifisere ukjente/fly på avveier.
(Både Malaysia og Thailand)

Flyselskap/Flyprodusent som ser for seg millionene rulle
om de på noen måte kan bli lastet for ulykken.

Da er det lett å mistenkeligjøre pilotene for "skumle hensikter".

Som andre har vært inne på:
Brann eller overoppheting kan ha satt kommunikasjonsutstyr, og mulig andre
systemer ut av spill.
Pilotene har dermed (i posisjonen de var) - snudd for å nå kjente og hjemlige
trakter.
Situasjonen har så forverret seg og satt crew og fly ut av spill.

Tror nok flyet enten ligger på havets bunn - eller i jungelen på den Malayiske halvøy.

Og - at "noen" vet mye mere enn almenheten får kjennskap til - og at "noen" håper på at flyet aldri vil bli funnet.
 
Denne her forstod jeg ikke helt. All verdens flyplasser ligger vel uansett tilgjennelig HVIS det er Microsoft sin simulator han bruker/brukte. Mener han at han har laget flightplaner til de aktuelle flyplassene i simulatoren sin?

Det sto jo at dette var en simulator han hadde mekket selv; ikke noe MS greier altså.
 
Det sto jo at dette var en simulator han hadde mekket selv; ikke noe MS greier altså.

Andre steder står det at han hadde installert FS9 og FSX og XPlane. Det er vel henvisning til hardwaren som han har "mekket selv".
 

Denne var svært nært teorien jeg hadde 11/3. Riktignok med en flyplass som ligger bittelitt lengre sør men med lengre rullebane


Kan det ha pga oksygenmangel slik som Helios 522?
Pilotene merket at det var noe feil og forsøkte å nå PEN som har en 3.3km lang runway.men rakk bare å delvis snu og gå ned i høyde før de besvimte av oksygenmangel.
Flyet gikk vestover til det var tomt for drivstoff og krasjet langt unna Malaysia
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Jeg synes det er merkelig at en rutinert flykaptein med 18000 (?) timer bak spakene fører et fly ut i havet når han vet at det ikke er nok drivstoff ombord til å nå land noe sted....
Hvorfor ?
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Er vel opp til flere ting som er merkelige i denne saken..........
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Er vel opp til flere ting som er merkelige i denne saken..........

Ja det er det.
Dersom kapteinen (eller styrmannen) fant ut at han var lei av alt og ville styrte flyet i havet; hvorfor da gjøre alle disse rare manøvrene og "dekkoperasjonene" for så å fly "ingensteds" i flere timer ?
Hvorfor ikke bare styre flyet med nasen nedover ??
 
Hvis det viser seg å være MH370 som er funnet på satellittbildene 2500km W/SW av Perth så er det vel ikke så mange hovedteorier:

1. En av de allerede beskrevne teoriene om problemer (brann, struktur etc) har inntruffet og en serie med events har til slutt resultert at flyet har fortsatt sørover til det var tomt for fuel
2. Noen har prøvd å ta kontroll over flyet med ukjente hensikter. Dette har gått feil grunnet «innblanding» fra ansatte og/eller passasjerer om bord eller grunnet at kaprerne selv har gjort noe feil. Flyet har etter noe opp/ned/frem/tilbake blitt overlatt til seg selv og har fulgt siste heading til det var tomt for fuel.

I bakhodet spilles scener fra en eller annen film der en har forsøkt å overføre folk og kofferter mellom fly i luften. Sjansen for å få det til i virkeligheten er vel noe mindre enn sjansen for å spille en rekke i Lotto en uke og vinne hovedgevinsten alene (det gikk for øvrig ikke så bra i filmen heller). Og generelt sett; Var en ute etter last og/eller passasjerer så er det lettere å gjøre dette på bakken en eller annen plass. Og var en ute etter selve flyet av en eller annen grunn så har det ikke gått som planlagt.
 
Back
Top