Sparker toppsjefen i SAS Braathens

Replying to Topic 'Sparker toppsjefen i SAS Braathens'

Fra SAS Inside Express:

Petter Jansen slutter som administrerende direktør i SAS Braathens
Petter Jansen, administrerende direktør i SAS Braathens, fratrer sin stilling. Årsaken er at han og selskapets styre har ulike oppfatninger i sentrale spørsmål om hvordan den fremtidige strategien skal utformes for det norske selskapet innen Scandinavian Airlines Businesses.

Parallelt med en krevende omstillings- og fusjonsprosess har SAS Braathens levert gode resultater. – Petter Jansen har gjort en god innsats i SAS Braathens, sier selskapets styreleder John S. Dueholm. – Det har imidlertid vist seg at hans og styrets oppfatning skiller seg når det gjelder selskapets strategiske utvikling. Vi er derfor enige om å gå hver vår vei.

- Når fusjonen mellom SAS og Braathens nå er ferdig og det skal legges en ny strategi for de kommende årene, er dette et naturlig tidspunkt å skilles på når vi ikke er enige, sier Petter Jansen. - Derfor følger jeg nå spillereglene i næringslivet og forlater min stilling.

Petter Jansen fratrer sin stilling den 12. juni i år. Som konstituert administrerende direktør tiltrer viseadministrerende direktør Johnny Skoglund.

Galskapen når nye høyder

Jeg må bare si at når man trudde bunnen er nådd så tok feil.
Jeg var så heldig å jobbe under Petter en liten stund før jeg forlot selskapet. Han var åpen og fin i sin dialog med de ansatte i motsetning til tidligere ledere.
Reiste rundt å besøket oss på gulvet som kunne si hva vi hadde på hjertet til han.

At Jørgen L. skal slutte er jo kjempepositivt. Han har ikke svart til forventningene. Jeg jobbet i SK/SKBU i 5 år uten å se mannen live.(Bare på TV) Jeg oppfatter han som en innesluttet person uten utstråling overhode... men men

Nå får vi se hva SAS sin egen Wonderboy får utrettet......

Lykke til Johnny :-)

Det som er underlig for en litne mann so meg er at når ledere går så pleier det jo å skje fort, som i dag. Men hvorfor får Lindegaard selv annonsere og nærmest gå ut oppsigelsestiden? Man skulle jo troa t en sjef, spesielt om ryktene stemmer, at det er misnøye og press som gjør han forlater skuten burde snues om like fort?

-A

Etter et "51-år gammelt liv i SAS",min far ble ansatt i SAS i 1955,er selv født i 1954,så må jeg si at jeg idag ikke finner meg helt tilrette i det som engang var et drømmeselskap å begynne i.Respekten for suksess har helt forsvunnet som dugg for solen,det er makta (les:Lindegaard) som rår.
Ser noen en likhet her med Marie Ehrlings "plutselige" avgang? Lindegaard snudde selskapet.Det gjorde han for ett år siden,pluss/minus.Han skulle kanskje ha gitt seg da,siden han ikke tåler at andre stjeler rampelyset!

Originally posted by ph-ndr

Det som er underlig for en litne mann so meg er at når ledere går så pleier det jo å skje fort, som i dag. Men hvorfor får Lindegaard selv annonsere og nærmest gå ut oppsigelsestiden? Man skulle jo troa t en sjef, spesielt om ryktene stemmer, at det er misnøye og press som gjør han forlater skuten burde snues om like fort?

-A

Nå vet jeg ikke hva som egentlig blir sagt inne i styrerommene i hhv SAS group og SAS Braathens, men Lindegaard får ikke sluttpakke mens hr Jansen får, så ligger det vel en liten forklaring der. Uansett hvem som tar over så bør de ta en sterk ROSA. For problemet i SAS ligger ikke i bunnen og i utgangspunktet ikke i toppen, men i den grå massen midt i.

Note From BU662: Edited BB Code

Kanskje vi i motsetning til Lindegård og Jansen får nye ledere med erfaring fra flybransjen - både i Stockholm og i Oslo...:devot:

Originally posted by EB

Kanskje vi i motsetning til Lindegård og Jansen får nye ledere med erfaring fra flybransjen - både i Stockholm og i Oslo...:devot:

Mangler det et ord eller to her? Litt vanskelig å tyde.

SAS trenger ikke noen som "kan" flybransjen, på dette ledelses nivået er ikke det så viktig. Det som er viktig for SAS er å få en lagspiller på toppen, en som kan samle de ansatte.

Lagspiller er vel ikke det herr Lindegård kan karakteriseres med - slike som ham vil ha er nikkedokker. Det en kan håpe på at herr Lindegård og hans styre ved en feiltagelse velger en Sir Humphrey.

oth_ypmstill3.jpg

Sluttpakke på 8,1 mil, 5,4 blir utbetalt uansett. Mens resten er en garanti. Sitat vg.no

Jansen hadde tanker om å få SAS Braathens på norske hender etc

Endel tanker rundt dette er lagt her:

http://n24.no/boers-og-finans/article1350895.ece

Om det stämmer som står i artikeln är det kanske inte så konstigt att karln tvingas bort från VD-posten. Om jag satt i styrelsen/ledningen på koncernnivå och hade en dotterbolagschef som drev en egen agenda skulle jag nog också vidta en eller annan åtgärd. Vissa fundament tycks ha fallit bort från den grund som gemensamt delas av SAS olika bolag.

Originally posted by jikswoboB

Om det stämmer som står i artikeln är det kanske inte så konstigt att karln tvingas bort från VD-posten. Om jag satt i styrelsen/ledningen på koncernnivå och hade en dotterbolagschef som drev en egen agenda skulle jag nog också vidta en eller annan åtgärd. Vissa fundament tycks ha fallit bort från den grund som gemensamt delas av SAS olika bolag.

Enig her. Hvis artikkelen stemmer så forstår jeg utmerket godt hvorfor Jansen måtte gå fordi det betyr isåfall at han har mottarbeidet sin eier/styre. Skulle denne artikkelen stemme (noe jeg ikke sier den nødvendigvis gjør) vil det isåfall bety at jeg skifter syn i saken og da støtter oppsigelsen av Jansen

Jeg stiller meg midt på, som en god Ole Brumm. Jeg kan skjønne ene siden av artikkelen om et norsk SAS og at Jansen må gå, fra SAS-styrets ståsted. Men, med like mye forbehold som at resten av artikkelen rundt langtids-økonomi og utsiktene til reaksjoner med Air Estiona på TOS-ALF og andre fine ruter, så har jeg ikke så mye sympati for SAS sin holdning mellom linjene her at SAS Braathens skal skivses og man skal hente ut enda mer penger fra det norske markedet for å betjene SAS sine kollektive problem. Sånn sett skal Jansen ha heder og ære for å kunne tenke litt frem og finne løsninger som ikke gjør at Norge blir nok en gang n hendig meleku og taper av SAS-systemet.

Ser man lit større på dette, så er det jo en viss ironi her og, *OM* SAS hadde blitt kjøpt ut og man satt igjen med et norskt SAS-light, da hadde jo sizen og alt vært tilrettelagt for at man satt igjen akkurat hvor man startet med Braathens. ;)

-A

Regjeringen fornøyd med Norges innflytelse i SAS

http://www.nettavisen.no/innenriks/politikk/article660562.ece

Pressekonferanse etter styremøtet i SAS i København i morgen

http://www.na24.no/naeringsliv/article660301.ece

Back