Spanairkrash Madrid?

Sendte han jaevla drittsekken Gjermund i VG en e-post og linket til flere tidligere artikler og minte han paa at hovedgrunnen til at DY parkerer MDene er pga fuelkost, ikke vedlikeholdskost. Og at det kanskje er litt lurt aa gi f... i aa spre usikkerhet om MD i en slik artikkel og basere seg paa fakta ikke spekulasjoner. Dersom MD hadde vaert usikker, hadde baade SK og DY parkert dem umiddelbart. Men ironisk nok, flyr det i dag MD for begge selskapene

Han har garantert hentet mye av infoen her: http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6143555. Men han fikk ikke med seg overskriften :rolleyes

Last edited:
Ansvarlig redaktør:Espen.Egil.Hansen@vg.no burde også få den e-posten også. Har er jo ansvarlig for hva VG-nett skriver.

Sendte han jaevla drittsekken Gjermund i VG en e-post og linket til flere tidligere artikler og minte han paa at hovedgrunnen til at DY parkerer MDene er pga fuelkost, ikke vedlikeholdskost. Og at det kanskje er litt lurt aa gi f... i aa spre usikkerhet om MD i en slik artikkel og basere seg paa fakta ikke spekulasjoner. Dersom MD hadde vaert usikker, hadde baade SK og DY parkert dem umiddelbart. Men ironisk nok, flyr det i dag MD for begge selskapene

Han har garantert hentet mye av infoen her: http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6143555. Men han fikk ikke med seg overskriften :rolleyes

kilden er http://www.sb.no/article/20080717/NTBO/1260255909 i følge vg-nett

Herregud........La journalistene gjøre hva de vil, skjønner ikke at dere gidder å bruke energi på å sende mailer i hytt og pine til journalistene. Skal man diskutere saken, eller hva media skriver egentlig?

Herregud........La journalistene gjøre hva de vil, skjønner ikke at dere gidder å bruke energi på å sende mailer i hytt og pine til journalistene. Skal man diskutere saken, eller hva media skriver egentlig?

Det er vel pga hva som blir formiddlet at jeg reagerer. Han/de kommer med spekulasjoner som ikke henger på greip med fakta som å antyde at fly av typen MD-80 er mer farlig en andre typer. Folk som er redde å fly fra før av, blir vel ikke mindre redd av å sette seg inn i "ulykkes-flytypen" fremover.

fra VG-nett
Har ulykken i Madrid gjort deg engstelig for å fly?
1. Nei 49.69%
2. Har allerede flyskrekk 26.43%
3. Ja 23.86%
Antall stemmer: 7625

Jeg synes egentlig at samtlige medier bør vente med å si noe som helst om slike ulykker til den endelige havarirapporten er ferdig. Og før sakene sendes ut, bør ekspertisen på scanair.no få artiklene til gjennomlesing.

LOL - kjempeide!

Men sånn litt seriøst - det må da gå an å skrive litt saklig og la være å spille på folks fordommer og fobier på den måten det gjøres nå ...

Vi som jobber i SGS/SAS føler at VG har satt seg som oppgave å "knuse" SAS. Er det noe negativt om selskapet slåes det stort opp, er det noe negativt om andre selskap, vies det en liten notis, som gjerne vinkles negativt mot SAS, og et stort bilde av et SAS fly.

At jounalister noen ganger (mange ganger !!) koker "suppe på en spiker" blir vi nok aldri kvitt, og dette gjelder alle slags storyer, og ikke bare flyrelatert. At spesielt nettjournalister er (for)raske på labben noen ganger ligger jo i det forhold at de jobber for å få saken sin ut på nett, før alle de andre nettstedene får snusen i dette.

Det er ganske store paradokser i denne tråden. Når ulykken inntraff, overgår enkelte forumister hverandre i å linke opp forskjellige medier som kan fortelle hva som har skjedd, og sånn sett skiller forumet seg lite fra medias halseløse og dels kunnskapsløse jakt på å forklare alt før man egentlig vet noe.

Etter en tid går tråden over til hard mediakritikk, spesielt rettet mot VG. At journalister i mange tilfeller, og spesielt på nettmediaene er uvitende og spekulative, er da ikke noe nytt. VG er kjent for å ha høy kvalitet på to områder: Norsk politikk og norsk kriminalitet.

Det er ikke bryet verd å hisse seg opp over deler av media, spesielt nettmedia. De formidler ikke nyheter, men nyhetsbasert underholdning, og best er den underholdningen når agendaen er å skremme folk, så som i dette tilfellet med flytype MD80

Det er viktig aa hisse seg opp av og til ;)

Jeg er jo litt enig med Dag men som Tommy også sier så er det ikke alt mann trenger å akseptere. Det blir for enkelt å si at det bare er nyhetsbassert underholdning. Dette er norsk presse og nettet er deres nye store medium. Spekulasjoner og pressen hører sammen, helt greit men stemningsmakeri od den slags som flere aviser helt åpenbart driver med har lite med journalistik å gjøre.
Jeg synes egentlig saken ikke blir noen bedre om mann skal se på nettavisene som underholdning. Andres ellendighet skal da ikke vare underholdning?

Greit nok de skriver om ulykken i litt forskjellige ordlag, men å legge ut bilder av skadde som helt sikkert ikke har godkjent at de fotograferes og vises for hele verden er ikke ok.

Greit nok de skriver om ulykken i litt forskjellige ordlag, men å legge ut bilder av skadde som helt sikkert ikke har godkjent at de fotograferes og vises for hele verden er ikke ok.

Akkurat det får mann nok ikke gjort så mye med. Mann kan ikke publisere bilder av folk helt uten videre men når det er almenhetens interesse så er det lov. Kan være at jeg har formulert meg veldig upresis nå men da får andre korrigere. En annen sak er jo at en fotograf kan vise respekt for ofro og lar være å ta bilde om de gir utrykk for det.

Media skal levere nyheter basert på fakta!!!!!!!!!!! Finnes det nyhetsjournalister som ikke forstår det, bør de finne seg et annet yrke. Når jeg leser en nyhetsartikkel forventer jeg at journalisten ikke synser og skriver det han/hun tror leserne vil høre, dette kan tabloidpressen ta seg av. VG, DB og andre aviser mister mer og mer trovverdighet med den type journalistik de utøver for tiden. Tror nok vi i nær framtid vil se at troverdige nyhetsformidlere vil erobre større markeder etterhvert, når folk skjønner de blir "lurt" av journalister som kunn er ute etter å være først ute med en sak, spiller ingen rolle om det er sant eller ikke.

Back