Re: "Sosial dumping" i norwegian?
Det Ryanair gjør, såvidt jeg har forstått, er jo at pilotene setter opp egne selskaper(til nød enkeltmannsforetak) og deretter er sine egne arbeidsgivere - som selv må sørge for obligatorisk pensjon og forsikringer (og skattetrekk) - og at kontrakten inngåes med hver av pilotenes selskaper - ikke pilotene selv - og dermed gjør at det ikke er snakk om noen arbeidskontrakt.
Dog i tvil om dette er måten DY har gjort det på - lovnader om fornyelser/faste stillinger er muligens vanskelig(jeg er ikke jurist) å få inn i slike kontraktsformer? Med kontraktspiloter i FR-ekstremen kan man nok rent legalt komme unna det meste.
Hvis det er teknikaliteter som gjør at de leier inn hver enkelt som "cockpit-konsulent" el.l. så slipper man unna både det ene og det andre.
Det Ryanair gjør, såvidt jeg har forstått, er jo at pilotene setter opp egne selskaper(til nød enkeltmannsforetak) og deretter er sine egne arbeidsgivere - som selv må sørge for obligatorisk pensjon og forsikringer (og skattetrekk) - og at kontrakten inngåes med hver av pilotenes selskaper - ikke pilotene selv - og dermed gjør at det ikke er snakk om noen arbeidskontrakt.
Dog i tvil om dette er måten DY har gjort det på - lovnader om fornyelser/faste stillinger er muligens vanskelig(jeg er ikke jurist) å få inn i slike kontraktsformer? Med kontraktspiloter i FR-ekstremen kan man nok rent legalt komme unna det meste.