"Sosial dumping" i Norwegian?

Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Hvis det er teknikaliteter som gjør at de leier inn hver enkelt som "cockpit-konsulent" el.l. så slipper man unna både det ene og det andre.

Det Ryanair gjør, såvidt jeg har forstått, er jo at pilotene setter opp egne selskaper(til nød enkeltmannsforetak) og deretter er sine egne arbeidsgivere - som selv må sørge for obligatorisk pensjon og forsikringer (og skattetrekk) - og at kontrakten inngåes med hver av pilotenes selskaper - ikke pilotene selv - og dermed gjør at det ikke er snakk om noen arbeidskontrakt.

Dog i tvil om dette er måten DY har gjort det på - lovnader om fornyelser/faste stillinger er muligens vanskelig(jeg er ikke jurist) å få inn i slike kontraktsformer? Med kontraktspiloter i FR-ekstremen kan man nok rent legalt komme unna det meste.

Jobber man på kontrakt, så jobber man på kontrakt og må fikse forsikringer, pensjon etc selv. Det blir som å jobbe som selvstendig konsulent i hvilken som helst annen bransje. Aner ikke om kontraktspilotene i DY har jobbet for seg selv eller via et byrå, men jeg tviler på DY har hatt andre forpliktelser enn å betale ut "konsulentlønn" etter regning, noe som vel er innenfor lovens regler.

Velkommen ombord i flyselskapet xxvv. I dag er det førstekonsulent Wroclawikow som nettopp har fått europeisk transportarbeidertillatelse som fører flyet for oss til Hammerfest, mens andrekonsulent Ougadagisky fra Indre Armenia sitter ved siden av. Vi tror de ber oss hilse og si at det var de som vant anbudsrunden om å få føre flyet til Hammerfest for oss i dag, og siden de allikevel må levere flyet tilbake etter bruk vil de også fly returflighten for oss. For å gi deg og din familie inntrykk av at du får billigst mulig billetter, er andrekonsulenten innleid på "no cure, no pay basis" siden hun kun har grunnleggende erfaring, og hun vil kun kunne heve honorar hvis hun etter krav fra myndighetene må gripe inn underveis, og da for hver påbegynte 10-minutters periode.

Skulle det oppstå en nødsituasjon er det fint om tidligere ansatte i flyselskapene SAS, Braathens, Norwegian eller Widerøe rekker opp hånden da det kan bli påkrevet med assistanse for å komme trygt frem. Våre kabinansatte vil i så tilfelle peke i den retningen assistansen trengs. Dette er en gebyrfri tjeneste for våre assisterende passasjerer, selv om vi vet at det vil være i de tidligere så dyre flyselskapsansatte egosentriske egeninteresse å selv bidra til at flyvningen forløper så smertefri som mulig.

God tur...tur...tur...tur!

Glitrende men tragikomisk!!! :cry: Du får nå sagt det... ;)

Jeg synes den postingen var mer tragisk enn komisk. Jeg sitter igjen med et inntrykk av manglende respekt for utenlandske flyvere og folk. Jeg har full tillit til mannskapet ombord enten de heter Ola, jaroslaw eller steven. Jeg har også tillit til at tilsynsmyndighetene sørger for et ryddig og trygt system i luftfarten. Jeg hadde svært lite sans for dette forsøket på å håne seriøse og dyktige folk i bransjen.

Imm

Velkommen ombord i flyselskapet xxvv. I dag er det førstekonsulent Wroclawikow som nettopp har fått europeisk transportarbeidertillatelse som fører flyet for oss til Hammerfest, mens andrekonsulent Ougadagisky fra Indre Armenia sitter ved siden av. Vi tror de ber oss hilse og si at det var de som vant anbudsrunden om å få føre flyet til Hammerfest for oss i dag, og siden de allikevel må levere flyet tilbake etter bruk vil de også fly returflighten for oss. For å gi deg og din familie inntrykk av at du får billigst mulig billetter, er andrekonsulenten innleid på "no cure, no pay basis" siden hun kun har grunnleggende erfaring, og hun vil kun kunne heve honorar hvis hun etter krav fra myndighetene må gripe inn underveis, og da for hver påbegynte 10-minutters periode.

Skulle det oppstå en nødsituasjon er det fint om tidligere ansatte i flyselskapene SAS, Braathens, Norwegian eller Widerøe rekker opp hånden da det kan bli påkrevet med assistanse for å komme trygt frem. Våre kabinansatte vil i så tilfelle peke i den retningen assistansen trengs. Dette er en gebyrfri tjeneste for våre assisterende passasjerer, selv om vi vet at det vil være i de tidligere så dyre flyselskapsansatte egosentriske egeninteresse å selv bidra til at flyvningen forløper så smertefri som mulig.

Respektlös, Dumt, Barnslig.

Hvis det er teknikaliteter som gjør at de leier inn hver enkelt som "cockpit-konsulent" el.l. så slipper man unna både det ene og det andre.

Norsk rett er ganske god til å skjære gjennom omgåelser av regler, så jeg tviler på at et seriøst selskap vil prøve seg på noe slikt. Reell innleie av ansatte fra vikarbyråer, konsulentfirmaer og lignende blir jo noe litt annet.

Ettersom det stort sett ser ut til å være ansatte i andre flyselskaper enn Norwegian som videreformidler rykter om hvor ille Norwegian oppfører seg mot ansatte, så blir det litt vanskelig å forholde seg til.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=581211

Å fly er tryggere en noengang, og lavprisselskaper tar en stadig større markedsandel, det forteller vel det meste.

Jeg synes den postingen var mer tragisk enn komisk. Jeg sitter igjen med et inntrykk av manglende respekt for utenlandske flyvere og folk. Jeg har full tillit til mannskapet ombord enten de heter Ola, jaroslaw eller steven. Jeg har også tillit til at tilsynsmyndighetene sørger for et ryddig og trygt system i luftfarten. Jeg hadde svært lite sans for dette forsøket på å håne seriøse og dyktige folk i bransjen.

Imm
---
Det har ingenting å gjøre med om piloten heter Ola, Muhammed eller Jaroslaw, eller om piloten er dyktig eller god. Du er her etter mine meninger i overkant politisk korrekt imm.

Det handler om noe så enkelt som at man er seg selv nærmest, og man ønsker ikke å la sosial dumping bli en del av denne bransjen, slik man har sett i f.eks hotell- og restaurantbransjen.

Når Ryanair beviselig lar sine kabinansatte jobbe til lønninger og til avtaler som et voksent menneske ikke ville kunne leve av i Norge, så ønsker jeg ikke slike avtaler her i landet.

Når Ryanair har piloter som er kontraktsansatte, uten fagforeningsrettigheter, og med svært marginaliserte rettigheter for å si fra til ledelsen om mistanke om brudd på sikkerhetsrelaterte regler, ja da ønsker jeg ikke slike forhold her i Norge. Tviler du på sannheten i dette, vel, så skal jeg gi deg dokumentasjon annet sted enn her på forumet!

Når Norwegian ansetter piloter på kontrakt, og etter hva jeg har hørt ikke kan tilby disse pensjon og sertifikatstapsforsikring (noe alle piloter skal ha), ja da liker jeg også dette dårlig. Jeg liker det dårlig fordi det gjør disse menneskene svake og utsatte ved sykdom og uforutsette hendelser, og jeg liker det dårlig fordi etablerte selskaper her har tradisjon for å ta vare på sine ansatte. At alt dette presser de etablerte selskaper i samme retning trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne.

Og bare for å ha sagt det - det er intet som tyder på at det inntil nå er mindre trygt å fly med DY, FR eller andre tilsvarende. Vi er i den siviliserte delen av verden, der tilsynsmyndighetene (som du selv påpeker), gjør en viktig jobb.

Tally-Ho

Når du med fornøyd mine setter deg i en bulgarskregistrert An-12 på vei til Kristiansand på vinterføre, godkjent av luftfartsmyndighetene i Kampala, kontrollert av luftfartsmyndighetene i Moldova, og med et sammensatt mannskap fra fem forskjellige land som UD har reiseanbefalinger mot, er det din rett å mene og å tro at så lenge luftfartsmyndighetene har satt regler, så er flyvningen et ledd i opprettholdelsen av den gode statistikken luftfarten gjennom de siste 50 år har opparbeidet seg gjennom det du mener er late og overbetalte ansatte.

Det er også din rett til å mene at de sertifiserte ansatte ombord vil ta de sikkerhetsmessig best tenkelige operative og tekniske avgjørelsene til tross for at de knapt kan kommunisere på et felles språk, knapt har fløyet under samme AOC i mer enn et år eller to i alle jobbene de har hatt, har fått papirer på at de har gjennomgått MCC-kurs i hver sin myndighetsgodkjente verdensdel, må sove ombord i sovepose om natten, og ikke minst at de vil ta de rette operative beslutningene når lønnen er avhengig av om de kommer frem til planlagt bestemmelsessted eller ikke, og at de kan bli trukket hele kostnaden for en diversion fra de neste ti lønnsslippene dersom de skulle finne på å gjøre noe slikt enten det er på grunn av vær eller teknikk.

Det er også din rett til å tro og mene at så lenge ingen av enkeltelementene ovenfor er nedfelt som forbudt i en eller annen myndighetsbestemmelse, så er det "ok". Det er heller ingen som tvinger deg til å se på enkeltelementene i et sammensatt helhetsbilde og å tenke etter om dette kan være bra eller ikke.

Det er også din rett å mene at jeg er en gammel dinosaur som ikke klarer å følge med i tiden, og du kan til og med kalle meg rasist, intolerant for andre kulturer og mere til, når jeg bestemmer meg for å ønske deg god tur, og for heller å ta toget eller å kjøre min egen bil istedet - og heller la være å ta de lange reisene der jeg må fly på slikt vis.

Men rasist, intolerant for andre kulturer eller dinosaur vet jeg selv at jeg ikke er, hverken generelt aller av natur, og spesielt ikke fordi jeg mener som jeg gjør. Jeg liker bare ikke en utvikling som jeg selv synes er et kappløp mot bunnen, både på rettigheter, plikter, kynisk utnyttelse av alle muligheter bestemmelser og "systemer" gir meg, og mere til. Det er det samme for meg hvem som flyr eller skrur, så lenge de gis den samme lønnen og de samme kort- og langsiktige rettighetene som de som flyr, skrur og selger billetter i dag. Jeg mener at dersom de kompenseres dårligere enn folk flest med tilsvarende jobber i det landet de jobber i, er det sosial dumping. Deri ligger nok den egentlige forskjellen på meningene våre. Du står for dine, jeg står for mine. Ingen av oss kan påvirke utviklingen nevneverdig. God tur.

Last edited:

Jumper - jeg tror det er vanskelig å argumentere dette, da folk flest mener det er viktigst å fly til London (eller hvor det nå skal være..) for en hundrelapp. Hvordan flyselskapet får til slike fantasipriser bryr folk flest seg egentlig lite om. Om det da ikke skulle skje en alvorlig hendelse, først da kommer alle kritiske spørsmål frem...Sånn er vi mennesker...

Et konkret tilfelle - for å illustrere:
Ryanair hadde en særdeles alvorlig hendelse i Roma for ikke lenge siden, da de var sekunder fra å gå i bakken, etter å ha ikke klart å etablere seg på en ILS-innflygning. Pilotene var relativt uerfarne, og kommunikasjonen fungerte ikke optimalt.
Den ene av pilotene hadde alvorlig sykdom hjemme i familien hjemme, men ville ikke be om fri eller sykemelde seg, av årsaker som var vært omtalt før her i tråden. Så han var vel egentlig ikke fit for flight. Interesserte bør lese mer om tilfellet, som illustrerer hva jeg vil ha frem.

Et annet kjent tilfelle som er vel diskutert i luftfartssammenheng er den fatela ulykken i en amerikansk commuter sist år. NTSB konkluderte med overarbeidede piloter, med bransjens dårligste betingelser, det kom kritikk med mangelfulle overnattingsfasiliteter på basen, fatique, og generelt press på de ansatte.

Alle crew og flyselskaper kan komme ut for hendelser, men veien dit blir kortere når man kutter et hjørne her og et der.
Det er selvfølgelig fristende for eierne av LCC'ene å gjøre som skipsrederne våre på 70-tallet. Da forsvant norske sjøfolk, og fillipinere og andre kom inn. Så hvorfor skulle ikke Kjos la filiipinere sette seg i cockpit på DY's fly, til glede for eierne og kundene?

Da er det bare en taper, og det er de skandinaviske ansatte som ikke kan matche pris (men kanskje kun kvalitet?)

Men som sagt - tror ikke dette når frem til majoriteten av folk (og forumister).

Tally-Ho

Last edited:

Det er selvfølgelig fristende for eierne av LCC'ene å gjøre som skipsrederne våre på 70-tallet. Da forsvant norske sjøfolk, og fillipinere og andre kom inn. Så hvorfor skulle ikke Kjos la filiipinere sette seg i cockpit på DY's fly, til glede for eierne og kundene?

Snakk om å male fanden på veggen, nå synes jeg denne tråden begynner å bære preg av ville spekulasjoner. Det er vel flere flyselskaper enn Norwegian som trenger å spare penger, og dermed kunne blitt fristet til å kutte hjørner, uten at det nødvendigvis behøver å bety at noen av dem faktisk kommer til å gjøre det.:old

Få ser ut til å bry seg om at det står 11 åringer med filttøfler nede i sinkbøtter for å lage sendere for telenor.
Hva med mobiltelefonen din som er laget av 16 år gamle jenter som har en lønn som ikke kvalifiserer til et frimerke i Norge. Hva med møblene du kjøper på Skeidar eller LIVING, som er laget av personer i øst europa med lønn på 3000kr pr måned og som kun har jobb så lenge serien produseres?

Det er ikke godt å se når slike ting blir presentert, men vi er like fornøyde med dekningen på vår mobil i asia, mobiltelefonen er jo bare helt rå der man sitter mykt og godt i sin nye sofa!

Tally Ho er helt på viddene her og gudene vet hvorfor han tilsynelatende har et nag til DY, i grunn veldig trist for han selv. Tydeligvis så er det flere her som er totalt uvitende om forholdene i selskapet og som ansatt i DY så er jeg egentlig sjokkert over kunnskapsnivået om DY til enkelte her inne. Det er kun en ting som bedrives, og det er sverting. Dere burde skjemmes.

Tror dere virkelig 1600 ansatte hadde vært i DY hvis forholdene er så umenneskelige?
Hvorfor strømmer det folk til selskapet fra SAS, Thomas Cook, ex Sterling, selskaper i Midt Østen etc hvis det virkelig er så elendig? Jeg bare spørr. Og ikke kom med den at DY er eneste mulighet for disse menneskene da DY er det eneste flyselskap som ansetter for tiden....

Få ser ut til å bry seg om at det står 11 åringer med filttøfler nede i sinkbøtter for å lage sendere for telenor.
Hva med mobiltelefonen din som er laget av 16 år gamle jenter som har en lønn som ikke kvalifiserer til et frimerke i Norge. Hva med møblene du kjøper på Skeidar eller LIVING, som er laget av personer i øst europa med lønn på 3000kr pr måned og som kun har jobb så lenge serien produseres?

Det er ikke godt å se når slike ting blir presentert, men vi er like fornøyde med dekningen på vår mobil i asia, mobiltelefonen er jo bare helt rå der man sitter mykt og godt i sin nye sofa!

OT, min siste stol fra Skeidar var laget på Sunnmøre...

Men siden dette er et flyforum så tar jeg heller ikke opp min bekymmring for at IT Konsulenttjenester nå leveres billig (og dårlig vil jeg si) fra India...

Dette er vel et flyforum ? , var det sist jeg sjekket headingen.

Jumper - jeg tror det er vanskelig å argumentere dette, da folk flest mener det er viktigst å fly til London (eller hvor det nå skal være..) for en hundrelapp.

Du og Jumper maler noen ganske skremmende bilder av hvordan dere ikke vil at bransjen skal utvikle seg. Ettersom dere gjør dette i denne tråden, så er det naturlig å stille dere et enkelt spørsmål:

Mener dere at Norwegian er et utrygt selskap å fly med?

Dere etterlater et inntrykk av at dere har kalre bevis for uakseptable arbeidsforhold i Norwegian, uten å underbygge det med noe annet enn eksempler fra Ryanair. Det får meg til å tro at dere egentlig har en annen agenda overfor Norwegian enn det som kommer fram her.

Back