Farmer
ScanFlyer Crusty
I de senere år har vi i Norge og resten av Skandinavia hatt en stor arbeidsinnvandring, hvor spesielt håndtverkere fra Polen og Baltikum har kommet for å arbeide. Her har fagforeninger og myndigheter hatt et stort engasjement for at disse arbeiderne skulle ha norske vilkår og lønninger.
Lik lønn for likt arbeide har vært gjennomgangstonen, og det kan jo bare de færreste være uenige i.
Men, så kommer vi til flybransjen, hvor det globalt sett kanskje er den bransjen som har hatt størst omveltninger når det gjelder ansattes vilkår de seneste årene. Her har vi sett aktører som Ryanair og andre LCC`s som har gått foran med nye konsepter og lave priser, og hvor kundene strømmer til bare billettene er billige nok.
På veien til de billige billetter virker det som om alle, inkludert fagforeninger og myndigheter , lukker øynene for de vilkår som etterhvert mange jobber under, hvor det etterhvert har blitt slik at det å jobbe i flybransjen eller i leverandørindustrien til denne ikke lenger betales med anstendige lønninger.
I Norge ser vi såvidt konturene av det samme, med "lærlingeordninger", stadige
kostnadskutt som istedet for å fokusere på effektiviseringer og smartere løsninger, går rett på lønnsnivå hos viktige arbeidstagergrupper.
Fokus burde heller være å høyere fokus på rasjonelle og effektive løsninger.
Spesielt i disse valgkamptider er jeg faktisk forundret over at ikke dette er et tema i det hele tatt, når vi i Norge vet hvor viktig luftfart er for infrastrukturen.
Jeg er redd for at på sikt vil ikke bransjen lenger tiltrekke de beste talenter, med det resultat at vi ikke lenger får den nødvendige kvalitet og innovasjon som det alltid er et stort behov for.
Lik lønn for likt arbeide har vært gjennomgangstonen, og det kan jo bare de færreste være uenige i.
Men, så kommer vi til flybransjen, hvor det globalt sett kanskje er den bransjen som har hatt størst omveltninger når det gjelder ansattes vilkår de seneste årene. Her har vi sett aktører som Ryanair og andre LCC`s som har gått foran med nye konsepter og lave priser, og hvor kundene strømmer til bare billettene er billige nok.
På veien til de billige billetter virker det som om alle, inkludert fagforeninger og myndigheter , lukker øynene for de vilkår som etterhvert mange jobber under, hvor det etterhvert har blitt slik at det å jobbe i flybransjen eller i leverandørindustrien til denne ikke lenger betales med anstendige lønninger.
I Norge ser vi såvidt konturene av det samme, med "lærlingeordninger", stadige
kostnadskutt som istedet for å fokusere på effektiviseringer og smartere løsninger, går rett på lønnsnivå hos viktige arbeidstagergrupper.
Fokus burde heller være å høyere fokus på rasjonelle og effektive løsninger.
Spesielt i disse valgkamptider er jeg faktisk forundret over at ikke dette er et tema i det hele tatt, når vi i Norge vet hvor viktig luftfart er for infrastrukturen.
Jeg er redd for at på sikt vil ikke bransjen lenger tiltrekke de beste talenter, med det resultat at vi ikke lenger får den nødvendige kvalitet og innovasjon som det alltid er et stort behov for.
Last edited: