Sørøstasia - planleggingstråd

Mjolnir

ScanFlyer Gold
Sørøstasia - planleggingstråd

Ser ut som det blir en tur til nevnte område på våren. Blir noen dager med program delt mellom Kuala Lumpur og deretter Singapore. Etter det er det mer eller mindre fritt fram i to uker. Ser i utgangspunktet for meg å backpacke solo disse to ukene. Har aldri vært i den delen av Asia før, så det store spørsmålet er da: hvor? Å komme seg rundt i regionen er lett og billig med LCCer, så mulighetene er mange.

Noen forutsetninger: reisen (solodelen) starter fra Singapore. Retur til Europa i utgangspunktet fra KUL. Kan bli mulig med returreise fra BKK istedenfor KUL, men det er foreløpig ikke sikkert.

Har tenkt litt på en itinerary i Øst-Malaysia med fly SIN-KCH, opptil ei uke i Kuching som en base for å komme seg litt ut i skauen. Noen som har tips til ting å se i rimelig avstand til Kuching? Virker som nasjonalparker og tradisjonelle longhouses er viktige turistplaster. Deretter fly fra KCH til Brunei og 2-3 netter der før båt til Labuan for noen litt mer avslappende dager før retur til KUL.

En tur til Indonesia høres forsåvidt óg interessant ut, men har inntrykk av at det er litt lite turistvennlig (bortsett fra på Bali/Lombok). Tror i hvertfall ikke jeg har lyst til å prøve meg på Jakarta på egenhånd basert på Wikitravel-sida. Virker ellers som transportmulighetene mellom malaysisk og indonesisk Borneo er få, så en må nok velge én. Noen som har noen anbefalinger om Indonesia? Burde jeg heller dra dit, eller holde meg til Øst-Malaysia?

Nordover er det jo også massevis av kjempefristende steder å dra. Burma frister veldig etter å lest noen TRs derifra (da gjerne i kombinasjon med Thailand siden to uker der kanskje blir litt lenge). Vietnam har jeg hatt lyst til å dra til lenge - er litt fasinert av disse gjenlevende kommuniststatene (Kina teller ikke :p ), dessuten har Top Gear gjort sitt for å pirre reiselysten dit. Laos er óg passe sært til å være interessant. Også kommer det jo an på hvilke av disse som lett lar seg kombinere (mtp. transportforbindelser - pris/tid).

Vil helst holde overnattingskostnader under 150 kr/natt. Blir kanskje dorm enkelte netter litt avhengig av pris og tilgjengelighet, men fortrinnsvis enkeltrom håper jeg. Eget bad er imidlertid ikke noen big deal.

Lite håndfast foreløpig som dere ser. Tar gjerne imot tips, anbefalinger og hva det enn måtte være av generelle betraktninger rundt de foreslåtte stedene (og gjerne andre aktuelle steder også) :)

Re: Sørøstasia - planleggingstråd

Jeg har hatt 3 turer til Asia innen for ett års tid. Så jeg føler jeg begynner å bli kjent der :) Laos er ikke så spenende men jeg dro til VTE så kansje et feilvalg av meg. Om du skal opp dit så har det startet et nytt flyselskap som heter flylaocentral.com (tror jeg). De er noe billigere en Lao Airlines på BKK-VTE. Forskjellen er at Lao Airines har splitter nye A-320 som er meget komfertable å fly med. Å fly til Laos koster deg mer en til de andre naboene til Thailand. Så om penger er viktig faktor bør du ungå Laos. (150 USD per billet BKK-VTE).

Indonesia ville jeg vært foriktig med å dra alene siden det er veldig lett å bli KRAFTIG matforgifta der. Det er safe men om du vil dra, så ikke spis noen form for grønsaker eller frukt som ikke er varmebehandlet på mere en 100 0c.

Burma er det bare å dra til. Velg heller de billigere hotellene framfor de dyre, da de billige gjerne er mere moderne en de dyre gammle... Burma er et veldig eksotisk sted! Bruk gjerne mer tid her en Thailand. Det er et strandsted som heter Ngapali. Jeg har ikke vært der selv men skal vistnokk være veldig fint der. Om du vil dit flyr du til en by som heter Thandwe.

150 kr natten er vanskelig. Jeg regner alltid 750 kr++ per natt. Husk at det kan være mye mygg i disse områdene, som kan gi malaria/dengue. Så ett sted med air con er et must i værtfall for meg...

Laos er ikke så spenende men jeg dro til VTE så kansje et feilvalg av meg. Om du skal opp dit så har det startet et nytt flyselskap som heter flylaocentral.com (tror jeg).

Laos ikke spændende? Jeg er meget uenig. Det er et af de mest fascinerende lande, efter min mening. Særligt er Luang Prabang et fantastisk sted.
Men du kan godt springe backpacker-"hovedstaden" Vang Vieng over.
Du kan få hoteller af udmærket standard for US$20 i de fleste byer. Budgethoteller US$8-10, og hostels for et par $.
Du kan flyve til thailandske byer nær grænsen, fx Udon Thani, og tage shuttlebus til Vientiane for THB200.

Har bodd i Indonesia i 1.5 år og ble matforgiftet 1 gang på et hotell i Jakarta. Tror ikke det er noe større risiko for matforgiftning der en andre plasser.

Noe spesiellt god er maten dog ikke da alt omtrent er overfritert i den meget usunne palmeoljen. (Gir høyt kolesterol, hjerte og karsykdommer)

Hvorfor ikke prøve Kambodsja? Var nettopp i Sihanoukville, en koselig badeby noen timer fra Phnom Penh. Der finner du lett billige hoteller å overnatte på + at prisnivået generelt er latterlig lavt. To fatøl betalte vi $1 for, mye vestlig mat på resturantene der til en billig penge. Folket er vennelig og imøtekommende og prater meget bra engelsk.

Laos ikke spændende? Jeg er meget uenig. Det er et af de mest fascinerende lande, efter min mening. Særligt er Luang Prabang et fantastisk sted.
Men du kan godt springe backpacker-"hovedstaden" Vang Vieng over.
Du kan få hoteller af udmærket standard for US$20 i de fleste byer. Budgethoteller US$8-10, og hostels for et par $.
Du kan flyve til thailandske byer nær grænsen, fx Udon Thani, og tage shuttlebus til Vientiane for THB200.

Jeg var bare i Vientiane (hovedtaden) Kan ikke si det var spessielt spennede. Jeg likte Yangon mye bedre... Du kan fly med Air Asia og Nok Air samt Thai Airways til Udon Thani. Men bussen tar dog litt tid. Mye enklere på flyplassen i VTE. De koster dog ca 1000 THB i snitt om man ikke bestiller lengere på forrhånd.

Enig med Hpkris, Kambodsja og særlig Sihanoukville er verdt et besøk.

w

Takk for alle tips så lang :) Keep em coming ;) Kjenner jeg begynner å bli gira på å reise nordover. Både Laos, Kambodsja og Burma frister veldig. Blir vel mest sannsynlig Thailand + én av de tre av praktiske og økonomiske årsaker (sonderte nettopp flypriser for en kombinasjon av Kambodsja og Laos. Ble dyrt. Er Phnom Penh noe interessant? Ser forresten ut som Sihanoukville primært er en badeby? En liten stopp kan kanskje være interessant, men ser ikke for meg å ligge mye på en strand når jeg reiser alene. Bør i tilfelle å være andre ting å se på stedet i tillegg.

Er greit med uteliv i Sihanoukville, og greie priser fra BKK til PNH med Air Asia. Greit å ha med seg før masse turismen innvanderer stedet helt.

Virker som Bagan definitivt er veien å gå hvis man skal ha med noe av Burma utover Yangon. Noen andre steder i landet som er å anbefale? Er det verdt å få med seg Mandalay?

Noen som har erfaring med visum til Burma? Slik jeg ser det har jeg tre alternativer: søke ved ambassaden i Singapore når jeg er der, ta noen dager stopover i Bangkok på veien og søke der, eller bruke byrå. (Å sende passet til ambassaden i London er muligens et fjerde alternativ).
Hvilke byrå kan hjelpe med visum til Burma, og hva koster det å få visum på denne måten?

Pris for flybilletter blir omtrent det samme for SIN-BKK + BKK-RGN-BKK som for SIN-RGN + RGN-BKK. Forstår det slik at ambassadene kun er åpne for å levere søknader man-fre fram til ca. kl. 12, så det ekskluderer egentlig Singapore siden jeg ikke tror jeg får tid til å stikke innom ambassaden før på ettermiddagen de ukedagene jeg er der, og gidder ikke å henge i Singapore til langt uti uka etter. Tenker å bli i Singapore til søndag kveld (evt. mandag morgen), så kan evt. ta noen dager i Bangkok før Burma og stikke innom den burmesiske ambassaden mandag morgen. Ser ut som de utsteder visum på dagen mot et mindre gebyr.

Laos og Cambodia kan sagtens kombineres, området mellem Savannakhet eller Pakse (Laos) og Siam Reap/Angkor Wat (Cambodia) kan foregå via Si Phan Don (Four Thousand Island), et relativt populært område for backpackere etc.
Check wikitravel for mere info.

Ellers kan man i øvrigt relativt billigt flyve fra Luang Prabang til Siem Reap.

Hei,

Hopp over Brunei, det er et av verdens kjedligste steder - hovedsakelig fordi sultanen tar Islam veldig alvorlig.
De lokale drar over til Malaysia så fort det byr seg en anledning.

Bali er australiernes Mallorca - deler av det er veldig turistifsert.

Malaysia er verdt å bruke mye tid i, vakkert og fargerikt.
Indonesia er kanskje litt mindre organisert for turister og det er enkelte deler det er best å holde seg unna (Papua-Ny Guinea feks).
Ikke forsøk å rekke hele Asia på en tur, ta er par land og bruk mer tid hvert sted.

MVH
Knut Erik

Virker som Bagan definitivt er veien å gå hvis man skal ha med noe av Burma utover Yangon. Noen andre steder i landet som er å anbefale? Er det verdt å få med seg Mandalay?

Noen som har erfaring med visum til Burma? Slik jeg ser det har jeg tre alternativer: søke ved ambassaden i Singapore når jeg er der, ta noen dager stopover i Bangkok på veien og søke der, eller bruke byrå. (Å sende passet til ambassaden i London er muligens et fjerde alternativ).
Hvilke byrå kan hjelpe med visum til Burma, og hva koster det å få visum på denne måten?

Pris for flybilletter blir omtrent det samme for SIN-BKK + BKK-RGN-BKK som for SIN-RGN + RGN-BKK. Forstår det slik at ambassadene kun er åpne for å levere søknader man-fre fram
til ca. kl. 12, så det ekskluderer egentlig Singapore siden jeg ikke tror jeg får tid til å stikke innom ambassaden før på ettermiddagen de ukedagene jeg er der, og gidder ikke å henge i Singapore til langt uti uka etter. Tenker å bli i Singapore til søndag kveld (evt. mandag morgen), så kan evt. ta noen dager i Bangkok før Burma og stikke innom den burmesiske ambassaden mandag morgen. Ser ut som de utsteder visum på dagen mot et mindre gebyr.

Jeg sendte inn søknad og betaling via paypal til et byrå som heter: http://www.myanmarvisa.com/ det koster 90 dollar for et ekspress visum som tar en uke så for man det på flyplassen i Yangon når man lander. Det er halv pris om man har tid til 2 uker. Det er noen kopier av pass og politisk statment man må sende inn men ellers er det meget enkelt. Pass på om du bruker denne måten, at utgangs datoen på visumet er riktig. Det hvar nemelig feil når jeg sjekket det på hotellet. (utgangsdato hvar det samme som utstedsdato).

Hopp over Brunei, det er et av verdens kjedligste steder - hovedsakelig fordi sultanen tar Islam veldig alvorlig.
De lokale drar over til Malaysia så fort det byr seg en anledning.

Var bare snakk om en overnatting eller to, primært fordi det er moro å ha besøkt slike sære land :p Begynner uansett å helle mer over mot Burma.

Jeg sendte inn søknad og betaling via paypal til et byrå som heter: http://www.myanmarvisa.com/ det koster 90 dollar for et ekspress visum som tar en uke så for man det på flyplassen i Yangon når man lander. Det er halv pris om man har tid til 2 uker. Det er noen kopier av pass og politisk statment man må sende inn men ellers er det meget enkelt. Pass på om du bruker denne måten, at utgangs datoen på visumet er riktig. Det hvar nemelig feil når jeg sjekket det på hotellet. (utgangsdato hvar det samme som utstedsdato).

Det selskapet funket altså bra? Har kommet over den sida selv, og var interessert i å høre erfaringer med selskapet, så takk for tilbakemelding :) Tror jeg kommer til å velge samme løsning som deg. Litt dyrere, men virker veldig enkelt (og sannsynligvis det eneste som er praktisk for meg). Ser forresten ut til at prisene er US$70 for normalt visum og US$90 for ekspress.

Var bare snakk om en overnatting eller to, primært fordi det er moro å ha besøkt slike sære land :p Begynner uansett å helle mer over mot Burma.

Det selskapet funket altså bra? Har kommet over den sida selv, og var interessert i å høre erfaringer med selskapet, så takk for tilbakemelding :) Tror jeg kommer til å velge samme løsning som deg. Litt dyrere, men virker veldig enkelt (og sannsynligvis det eneste som er praktisk for meg). Ser forresten ut til at prisene er US$70 for normalt visum og US$90 for ekspress.

Ja de kan du trygt bruke!!! :) Jeg ordnet alt igjenom dem. Hun damen som driver det som jeg snakket med møtte meg på flyplassen. Husk og ta med kun NYE seddler av USD det må ikke være skrevet, eller revet i dem. Da blir dem ikke akseptert. Ta med en del cash om du skall være der lenge. Bo på ett annet hotell en Traders.(selvom de er medlem av Shangri -La) Det er noe gammelt og slitt... Samt de holdt på med oppusning da jeg hvar der.
Om du ønsker å se noe annet en Yangon og Mandalay så drar du til N'gapali Beach. Da flyr du til Thandwe om du ønsker det. Hotell der er rimlig men ikke 150 kr billig... Jeg har ikke vært der selv men har lyst til å dra dit.

Back