Sør Amerika rundt på 7 dager... Back-packing -Fnate style

Re: Sør Amerika rundt på 7 dager... Back-packing -Fnate style

Servicen ombord var desverre noe tvilsom. Det var åpenbart høy stemning i galley. Spesielt fra en mannlig del av crew, som åpenbart trivdes som hane i høneflokken. Det gikk historie på historie med påfølgende gapskratting. Desverre spredte det seg ikke ut.

Det var den klassiske "vi blir ikke behandlet bra av ledelsen vår og kundene er fiender" - pakken. De ler så de griner i galley, men i det samme en kunde komme til syne blir alle samme tause stenansikter med enstavelsesord.

Som vanlig tror ikke jeg dette er et problem for de faktiske mennenskene i galley. 80% av mennesker er i utgangspunktet gode. De 20% siste er det ikke stort å gjøre med. Jeg tror flesteparten av disse var bra. Et par var ræva beyond fixing, og Avianca hadde ingen plan for det hele.

Det lukter litt Sør Amerika in general, spør du meg. Du hører det samme over hele fjøla. "The law is not so strong here... People do things and do not really get punished. And when they get punished it is completely crazy".

Det har vært en gjennomgangstone i et kontinent jeg har blitt skikkelig glad i på kort tid. Det finnes ikke tegn på Asia-syke her. :)

Anyway... Time to go

Etter relativt kort tid kom maten. De hadde på en måte en meny i IFE systemet sitt, men jeg tror nok de fortsatt hadde relativt betydelige problemer med dette:

Hun som kom og serverte meg presenterte utelukkende på Spansk. Jeg forsøkte svare på Spansk, og jeg vet hun kunne engelsk (hørte henne med captain i galley, hun bare gadd ikke.

Så jeg fikk dette...

Det så ut som når noen har reist opp til Elvis Kebab kl 4 på natta og kjøpt en full pakke... vælvet den innpå og så holdt en skål under rompa når alt kom ut igjen.

Smaken: Under en hver kritikk. Det var uspiselig.

Desserten kom separat og etterpå. Det var riskrem (!) - jeg nekter å spise riskrem med mindre man kan vinne en marcipangris, og det kunne man ikke. Smaken var også null og niks. Det smakte 100% nada. Ingenting. Silch.

Det var ikke noe særlig.

Etterpå bega jeg meg til galley for å be om en øl. Det fikk jeg, i og for seg. Men da gjorde morroklumpen en sjefsspøk ut av at "ja, noen begynner å bli bra dritings, ja" til påfølgende latter fra resten av crew.

Problemet er først og fremst at han gjorde det (jeg var edru-ish) og sekundert at jeg faktisk forstår mye Spansk.

Så jeg subbet sur tilbake med ølen min og sovnet.

Særriøst
Setet på 787 var ikke så værst. Det var mye trangere enn hos AA/CX - som har samme løsningen - og mye mer "plastic". Men helt ok for en kort flight. Eller, faktisk - for en 3,5 timers flight var denne kabinen i spitzenklasse. Klin til om du har sjansen. I 10 timer er det litt værre. Og maten er helt på jordet.

Det var tid for mellomlanding i Bogota. International transfer der gikk rimelig greit. Mye skriking og roping på Spansk, men nokså greit.

Avianca har åpnet ny lounge som de er veldig stolt av... på bilder ser det supert ut.

Men den er ikke det. Det er ille kleint. Maten er awful og jeg spyttet sandwichen ut igjen i en serviett. Det var ikke bra.

Disclaimer:
Nå var jeg sikkert litt sur etter forrige tur, lik han med knivsettet i Tromsø.

Ganske raskt var det tid for:

Flight: AV85
Rute: Bogota - Sao Paulo
Selskap: Avianca
Klasse: Business
Sete: 3E
Flytype: Airbus A330

På dette tidspunktet var eneste planen å sove. Det var en 5,5 timers flight til Sao Paulo og jeg visste ikke om jeg måtte rett på jobb etter landing. Da kjører man på med søvn.

Kabinen var anderledes enn i 787, med 2-2-2

Man fikk menyer og pute/dyne med det samme. Det var bra kvalitet på disse og crewet virket noe mer kundevennlig enn det forrige.

Amenity bag var det også

Ved siden av meg, tvers over isle, var en fyr som var utrolig merkelig. Super OCD. Han hadde alle mulige ting sirlig pakket i separate bag'er og poser. F.eks minst 10 ulike sim-kort, som han romsterte med + + +

Samtidig hadde han en stemme som var helt utrolig. Noen få ganger møter man folk som har et åsyn som kan jevne et helt rom bare ved å åpne munnen. Ufattelig hvilke one-on-one talegaver denne rare fyren hadde.

Ellers sov jeg. Ferdig med deg, liksom

Voknet nesten ikke før Sao Paulo.

Det var ikke flat beds, det var sånne Lufthansa seter. Vonde å sove i, men i nøden... etc.

Sao Paulo next

F.eks minst 10 ulike sim-kort, som han romsterte med + + +

Det er vel en selger det også, kanskje han pusher tradisjonelle kolombianske "naturprodukter"...

Forøvrig fin-fin rapport!

Det er vel en selger det også, kanskje han pusher tradisjonelle kolombianske "naturprodukter"...

Forøvrig fin-fin rapport!

Takk, og la meg si det sånn at tanken slo meg vel... Sånn med hensyn til profesjon.

En liten ting jeg nesten må dele med dere er jo et lite skilt på Avianca balja fra bogota.

"DO NOT STEP", høyt oppe på galleyveggen. Kanonbra.

Sao Paulo...

Tar bare pusten fra en. Det er så sinnsykt stort. Som oftest kan man finne paraleller og byer som ligner. Jeg sliter virkelig med det her. LA, kanskje.

Byen er bare uendelig... Trafikken er helt sinnsyk. De sier det er mellom 8-11 millioner biler her. Og en haug med motorsykler, og de sistnevnte kjører søren meg som rene idioter.

Det er full gass på stripa mellom bilene. Trafikken går i 10 km/t eller står stille, mens motorsyklene børner forbi i 60-80 km/t. Det dør omtrent to motorsyklister hver eneste dag, bare på veien fra flyplassen til sentrum. Men det påvirker ikke oppførselen det minste. Jeg begriper det ikke.

3 steder på veien var det store politikontroller som hanket inn motorsyklistene. Sjekket for avgifter og at de ikke kjørte på veier de ikke har lov. Alle ga blaffen, og ved hver kontroll var det fulle lastebillass av motorsykler som ble inndratt. Jeg er helt målløs.

Sjåføren min var booket igjennom hotellet og hadde en stor minibuss. Det kostet masse Real. 4 ganger så mye som lunchbuffeten på hotellet (som forøvrig var dødsbra). Lunchbuffeten, på sin side, kostet halvparten av den aller rimeligste flasken vin på hotellets roomservice.

NOTFOTE:
I går var jeg så teit at jeg svarte to glass når roomservice spurte hvor mange glass jeg trengte. Det var liksom så flaut å bestille en flaske vin, bare til seg selv.

Så drakk jeg omtrent halvparten, mens jeg ringte hjem for omlag 1000,- kroner.

Real kursen har jeg ingen anelse om hva er. Så kort fortalt har jeg nada peiling på hvor mye penger jeg bruker om dagen.

SJÅFØREN:
Kunne fortelle en hjerteskjærende historie (om den er sann, men jeg tror det) etter at vi hadde snakket litt om damer.

Han hadde en kone... De bestemte seg for at han skulle reise til USA og jobbe hardt i 6 år, og sende alle pengene hjem for at kona skulle betale ned på leilighet. Etter 6 år ville den være nedbetalt og han kunne flytte tilbake. So far so good.

Kall' gjorde som han sa. Jobbet skjorta av seg og sendte penger. Etter 6 år kom han hjem. Kona hadde tatt alle pengene og betalt ned på leiligheten, men satt den i sitt eget navn og truffet en annen fyr.

Så istedenfor å komme hjem til nedbetalt hus endte han på gata.

Til slutt hjalp moren han til å skaffe han en sjåførjobb og et sted å bo.

Ganske heftige greier. Jeg ga han dugelig tips.

forts...

Regner du 2,5 gangeren på reaisen så er du ikke veldig far off mot norske kroner. Nå er den vel blitt enda mindre i det siste, men pyttsann

Så drakk jeg omtrent halvparten, mens jeg ringte hjem for omlag 1000,- kroner.

.

Og så pratet jeg med Trine-Linda på telefon. Det er ikke noen spøk når det koster 14,99 per minutt å ringe hjem...

Tror sannelig du trenger et grunnkurs i Skype og andre telefonapper ... Dette er bortkastede penger! Tenk all den Japp'en du får for disse penga!

Han er en av to som har fått "absurd" mye tips av meg på denne turen. Han andre var sjåføren i dag, som kunne fortelle en helt sinnsyk historie om hvor dumsnill han hadde vært mot en dame. Han jobbet i seks år i utlandet og sendte penger som hun skulle bruke på å betale ned hus til dem. Det gjorde hun... på sett og vis... Men huset ble satt på henne og en annen fyr. Ikke han. Så når han kom hjem endte han på gata.

SJÅFØREN:
Kunne fortelle en hjerteskjærende historie (om den er sann, men jeg tror det) etter at vi hadde snakket litt om damer.

Han hadde en kone... De bestemte seg for at han skulle reise til USA og jobbe hardt i 6 år, og sende alle pengene hjem for at kona skulle betale ned på leilighet. Etter 6 år ville den være nedbetalt og han kunne flytte tilbake. So far so good.

Kall' gjorde som han sa. Jobbet skjorta av seg og sendte penger. Etter 6 år kom han hjem. Kona hadde tatt alle pengene og betalt ned på leiligheten, men satt den i sitt eget navn og truffet en annen fyr.

Er du helt sikker på at det var 2 "glass" du bestilte, eller er "alle" Sør-Amerikanske Taxisjåfører lettlurte?:8:

Er du helt sikker på at det var 2 "glass" du bestilte, eller er "alle" Sør-Amerikanske Taxisjåfører lettlurte?:8:

Det er så klart samme sjåføren det er snakk om. Glemte at jeg hadde skrevet så utfyllende sist :)

Regner du 2,5 gangeren på reaisen så er du ikke veldig far off mot norske kroner. Nå er den vel blitt enda mindre i det siste, men pyttsann

Åh fy f.... da er jo 160 real for en vin 400 spenn. Fytti katta.

Tror sannelig du trenger et grunnkurs i Skype og andre telefonapper ... Dette er bortkastede penger! Tenk all den Japp'en du får for disse penga!

Jo men har jeg ikke prisen å skylde på kan jeg jo aldri få lagt på. Når Rita-Bella har fått vin er det bare bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla

Jo men har jeg ikke prisen å skylde på kan jeg jo aldri få lagt på. Når Rita-Bella har fått vin er det bare bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla

Du behøver jo ikke si at du ringer fra app .... ;)

Du behøver jo ikke si at du ringer fra app .... ;)
Evt. bare si det koster dog en god slant å ringe fra app også, kan hende hun biter på det :p

São Paolo er enorme saker. Det bor vel over 20 millioner der avhengig av hva man tar med. Det er på topp 5 over verdens byer etter folketall. Kaos er stikkord, men et gromt kultur og natteliv.

Evt. bare si det koster dog en god slant å ringe fra app også, kan hende hun biter på det :p

Kunne ikke skjedd. Brita-Bella er dritlur, og vet om tråden :)

Da har jeg fortalt om taxisjåføren to ganger, og vurderte egentlig å fortelle på nytt om flere ting... men slo det fra meg.

Isteden fortsetter jeg nogenlunde linjært (heter det ikke det). Kromosomisk rekkefølge.

Nesten.

Men ikke helt... Jeg booket meg vin på rommet, men det var etter wine-hour i loungen på hotellet.

Nei, vent - vi må jo skru tiden enda litt tilbake.

Hotellet var Grand Hyatt Sao Paulo. En svær balje av et hotell. Moderne, kjønnsløst, rent, pent... DIGRE rom. Åjåjåj også videre. Om du er der kan lunchbuffeten i restauranten virkelig anbefales. Iflg hotellregningen kostet den bare 108 Real og var værd hver eneste av Real'ene.

Jeg hadde booket Clubrom med utsikt mot elven (visstnok... jeg hadde glemt det, men ble hyggelig overrasket) og det var virkelig et supert værelse med knallutsikt fra 19 etg.

Der ser du både bro og TV-stasjon. Makan til sjølberga by. Skulle ikke forundre meg om de hadde eget dampysteri og campingplass også.

Jeg rakk 3 timer på øret før det bar ut på jobb. Helt ut av Sao Paulo og ut på landet. Der bodde en journalist, i helt fantastiske omgivelser - som er umulige å ta bra bilder av. Så jeg prøver ikke engang... å ta BRA bilder, altså. Dårlige bilder er derimot en smal sak.

Etter noen timer der rakk jeg akkurat tilbake til loungen's wine-hour. Woohoooo.

Det var særdeles fine ting. Loungen var knall, bortsett fra at det kun var to runder med mat. Det var frokost og middag. Middagen var rester fra lunchbuffeten. Så... ja... det er kun verd det om du skal bruke tid på hotellet til å jobbe eller noe.

Alkoholfri drikke og kaffe er det hele dagen, men det stenger litt over kl 20.

Jeg sjekket først SAS appen og innså at jeg hadde opptjent nesten 40.000 EB-poeng på AmEx'en forrige måned (stri-gulp) og så var det telefonering.

Men altså... ja... Eller for å sitere elefanten når han er oppskjørtet: "ETC-ÅJÅJÅJ"

Tidligere i dag ble også hotellet dokumenter utenfra. Det er... borti der - ish.

Sao Paulo var en enorm og kaotisk by. Men en ting som gikk igjen hos alle jeg møtte var at;

"åååh, jeg hatet Sao Paulo de første gangene jeg var her. Byen bare suger energien ut av deg. Men så... etterhvert... merker du magien og hvordan byen synger til deg. Det er berusende å være her. Helt sinsykt vanskelig å reise bort igjen. Den lever 100% 24 timer i døgnet... hver dag. Det er alt her."

Og det var glade gutter. Ingen tvil om det.

Kanskje jeg føler det sånn når det har blitt flere besøk. Men jeg føler det ikke sånn enda.

Alt har en slutt. Så også denne rundreisen i Sør Amerika.

Det som ikke tar slutt er Sør Amerikanernes konstante omrokkering av planer. Alt snudde 180 grader flere ganger hver dag. Plutselig skulle jeg ta taxi til flyplassen uten lokal valuta "siden atte også men så tanta til atte åjåjåj med pipa brant"... Jeg fikk vekslet inn en USD50 seddel med en kar og fikk 200 Real tilbake. Det holdt med et hårfint ballespark til taxien.

Tuslet til BA check-in. Ga damen passet. Hun åpnet det så på og ga det rett tilbake.

- Your ticket is not issued, sir
- you haven't even looked it up, miss
- Your ticket is not issued. You must talk to BA
- You are BA. I am talking to BA right now.
- You must talk to BA!!!!!

Hun trakk på skuldrene og forsøkte å titte over mine. Det ble en ventekonkurranse, før hun pekte på BA's billetluke. Jeg gikk bort dit.

Litt irritert...

...som når man sliter med å få med knivsettet sitt igjennom security i Tromsø

Holdt frem passet og begynte

- "I booked a ticket and chan..."
- Hi Mr Fnate your ticket is not issued

Det som er mest irriterende nå er at jeg ville legge frem problemet mitt og være litt sur. Så skulle hun si at "åjåjåj, det var jo skikkelig dumt. Skal vi se om vi kan ordne det". Hun skulle ikke vite om alt og sitte med tommeltottene tvinnende og vente. Hvem skal jeg være sur på nå? Elefanten????

Denne dama ringte i det minste til BA for meg og pratet og styret.

Greia var at jeg hadde endret flight over telefon før avreise. Byttet til en senere flight og oppgradert til First med voucher. Jeg fikk epost bekreftelse og appen oppdaterte seg med de nye detaljene. Voucher var belastet og alt var tilsynelatende ok.

Only, not. BA hadde ikke faktisk utstedt billetten på nytt.

Så den Sør Amerikanske Executiv Club agenten i andre enden ville nå trekke meg Avios enda en gang, og hun ville ha USD360 i gebyr for dette. Et beløp jeg også er sikker på å ha betalt før. Jeg fikk pratet henne fra å belaste Avios, men de USD360 måtte jeg hoste opp eller bli igjen i Brasil. Den opprinnelige billetten er til en BA flight jeg så ta av på vei til flyplassen.

Balle, altså.

vente vente vente vente...

Vet dere hva forkortelsen for lørdag (som i fre lør søn) er på Portugisisk? ;)

La la la la la la laaaaaa la la la la laaaaa LAAAAAAAAAA!!!

Men etter masse om og men fikk jeg boarding pass i billettskranken, og nå skal jeg sitte i 1K til London allikevel.

Ja, ja...

Strømkontaktene i TAM-loungen virker ikke. Grrrr...

:)

Men jeg kunne vært han stakkaren som sitter bak meg i loungen. Han har opperert bort halve hodet og ansiktet. Fytti katta, jeg syns synd på han.

Jeg sitter her og drikker brus.

1K neste

Last edited:

BONUSNOTFOTE:

På TAM-loungen i Sao Paulo krever de fullt navn, land og passnummer for å logge på wifi.

Jeg kalte meg selv "Pants, Andy" og hostet opp et passnummer med passe mange tall. Funket stål.

Utrolig teit opplegg.

BONUSNOTFOTE 2:
Om du har Platinum kort host Hyatt får du gavekort på Caipirinia på hotellet. Det har jeg kanskje skrevet før, men jeg leser aldri igjennom ting jeg skriver. Det er så kjedelig.

BONUSNOTFOTE 3:
Jeg har blitt dritfeit denne uken og må spise salatblader og trimme sykt mye når jeg kommer hjem.

Last edited:

BONUSNOTFOTE 2:
Om du har Platinum kort host Hyatt får du gavekort på Caipirinia på hotellet. Det har jeg kanskje skrevet før, men jeg leser aldri igjennom ting jeg skriver. Det er så kjedelig.

Hehe. Du er tilgitt alt. Og fremtidige dobbel og trippel postinger så lenge du fortsetter å underholde oss her hjemme

Kjør på! Meget fornøyelig lesning! :D

Hehe. Du er tilgitt alt. Og fremtidige dobbel og trippel postinger så lenge du fortsetter å underholde oss her hjemme

Tusen takk

Kjør på! Meget fornøyelig lesning! :D

Takkskarru ha

Tusen takk

Back