02.07.2023
ETIHAD, EY404
BOEING 787-10
AUH-BKK
REG NR A6-BMA
Kl 1030
Sete 6F
En liten time før avgang kom meldingen om å gå til gate, og lydige som vi er, pluss litt ivrige etter å strekke på bena, så forlot vi loungen og tuslet mot gaten, nr 58. Tok ut 100 USD i Amsterdam, tenkte det kunne være greit å ha litt cash, som tips til sjåfører osv. Driten er jo at ingen her vil veksle dem inn i mindre sedler, så her sitter jeg med 2 50-lapper som jeg tenker er litt i overkant å gi i tips…. Jaja, får se om man ikke får vekslet i
Bangkok da.
Rigget oss til i setene, sitter «omvendt» her, jeg i 6E og kånemor i 6F, men uansett riktig vei, fremovervendt. Snek meg fremover i flyet for å se om jeg kunne fått tatt et bilde av cockpit, men det ville de ikke ha noe av, null stress det, tenkte bare jeg skulle spørre.
Nytt amenity kit, også fra Aqua de parma, men en liten annen farge på vesken, så det var jo litt kjekt. Litt usikker på innholdet, så langt har jeg ikke kommet ennå, men tipper det er det vanlige, med litt lotion, tannkrem, sokker osv. Sjekket menyen for denne flighten og tenker jeg nøyer meg med hovedrett, og da indrefilet. Som vanlig et glass sjampis ved boarding, og tenker jeg gjør som sist og fortsetter med det. Wenche flirer litt, for eneste gangen jeg super champagne er når vi flyr med seter langt fremme i flyet…. Tar ikke noe særlig med bilder her, for kabinen er akkurat likt innredet, setene er de samme osv. Businesskabinen her har 32 seter, og så er det 304 bak på økonomi, så totalen er 336. Flyet er for øvrig levert nytt i 2018.
Kabinpersonalet kom en runde med varme håndduker og tok bestilling for drikke etter avgang, og ga beskjed om at de ville komme rundt og ta matbestillinger etter hvert. Fikk bestilt hovedretten, men droppet som sagt de andre delene av måltidet. Boarding completed 20 min før oppsatt avgangstid. Pushback 1035, men ETA Bangkok er 1948, 12 min før oppsatt tid. Av alle ting oppfattet en av kabinpersonalet at glasset mitt var tom t, så det fikk jeg toppet opp før avgang. Taxet ut og tok av på samme rullebane som vi kom inn, 31R, og ut over havet før vi svingte til høyre og satte kursen mot smilets land.
Som sist vanket det en skål med varme nøtter like etter take off, tenker jeg nipper litt til dem, venter på biffen, sluker den og så går all in for å få i alle fall et par timer med søvn. Kjenner jeg trenger det nå. Biffen kom, og var faktisk veldig bra tilberedt. Har spist biffer på restauranter på landjorda av langt dårligere kvalitet enn dette. Kudos der altså.
Gjorde setet om til seng, la på en ekstra liten overmadrass og rigget meg til med dyne fra Armani, og fikk et par timer søvn før jeg våknet litt ute i, eller over, Bengalbukta og Fantomets trakter. Bestilte et par kopper kaffi til oss to, og så er det vel bare å gjøre oss klar til nedstinging og etter hvert landing i Bangkok. Skal en svipptur innom lebua State Tower for natten, før vi i morgen skal til Don Mueng for flyet videre til Luang Prabang.
Landet inn fra nord, på RWY 19L litt før rutetid og takset inn til gate. Kom oss kjapt ut av flyet, kjapt gjennom immigrasjonen og så var til alt overmål våre kofferter blant de aller første som dukket opp på bagasjebåndet. Møtte sjåføren og kom oss inn til lebua hvor vi ble sjekket inn til et rom/suite i 54. etasje, med utsikt mot byen og Chaopraya.
Var litt sultne og tørste så vi praiet en TukTuk og stakk ned til JoJo Seafood Riverside for en matbit, thai red curry med kylling, før vi dro tilbake til lebua og stakk opp til The Dome i 62. etasje. Kanskje litt vel fancy for vår smak, men lurer på om det ikke var her Hangover sluttscene ble spilt inn? Tok oss hver vår drink og tror regningen kom på en ca 1200 NOK for de 2…. Går nok ikke her igjen, såpass fancy at de ikke engang serverte øl der oppe. Ned til rommet, og så ble det kvelden her på oss.