Stakk opp til Babel igjen, fikk pakket litt om og satt oss inn i TukTuke’en for siste gang i Kambodsja, i alle fall for denne gang. Blir liksom ikke sjokkert om vi kommer tilbake hit ved en senere anledning. Babel Boutique frister jo, rom 201.
Man reiser selvsagt standsmessig til flyplassen, 2 personer og 4 kofferter i en sliten Tuk Tuk
Fikk melding om forsinket fly på veien ut. Opprinnelig avgang 1805 lokal tid, ny tid 1850. Kom frem til flyplassen og ved innsjekk stod det avgang 1820. Sjekket inn, fikk lapper på innsjekket bagasje og på kabinkoffertene, og så gjennom immigrasjon og security før vi kom oss inn i avgangshallen. Det er en Business Lounge her, men relativt kort tid, og dyr inngang (45 USD / pax) gjorde at vi skippet den. Burger King it is then. Og tavla ved gaten sa avgang 1805, men FR24 forteller en annen historie, så det gjenstår å se.
På tarmac en 737 Max8 fra Singapore Airlines og en ordinær gris fra China Eastern. Litt lenger borte en A321 fra Cambodia Angkor Air.
Og her er dagens boardingkort
Ser at de også her tar hensyn og holder av plassene nærmest gate til de som trenger det mest. Her var plass for handicappede, svaksynte, de som er dårlige tilbens og til og med for damer med store rumper…..
15.07.2023
VIETNAM AIRLINES, VN836
A321-272N
REP-HAN
REG NR VN-A506
Kl 1830(forsinket)
Sete 20A
Her vi på vei om bord, flott syn i det solen er i ferd med å takke for seg
Og sånn ser det ut inni flyet
Vi kom oss lit forsinket avgårde, og flyet var boarding completed på no time, pga lavt belegg, kan umulig ha vært mer enn 1/3 fullt denne dagen. Pushet back, dro nedover rullebanen og snudde for en take off mot sør, på RWY 23. Litt kjipt at vi var forsinket, for vi fikk Siem Reap i all sin prakt ut på venstre siden, og fikk ikke sett all verden. (Jeg tror muligens du kan se vollgraven (3 av sidene) til Angkor Wat litt til høyre i bildet her ?)
Før avgang senket de for øvrig skjermene ned fra taket, og satte på den mest forvirrende sikkerhetsvideoen jeg noen gang har sett. Tror poenget var å vise frem vietnamesisk kultur, men de bommet totalt med innhold og budskap. Forskjellige dansegrupper med armer og bein i alle mulige vinkler. Men hvor oksygenmaskene kom ifra, og hvor nødutgangene er, det fikk ikke jeg med meg, i alle fall ikke fra den videoen. Litt uti flighten ble det servert et lett måltid, en slags rundtykke med kylling, og en litt syrlig gele. Helt ok vomfyll etter gourmetmåltidet på Burger King noen timer i forveien.
Under flyturen var skjermene i taket nedsenket og av alle ting så viste de filmer fra et akvarium, du vet sånn pausefiskgreier du kan ha som skjermsparer på laptopen din. Underholdningen vår iløpet av flighten var da å se fiskene forsvinne inn i ett hull, for så å gjette på hvilket hull de kom ut ifra etterpå. Og ikke minst, i scenen med anemonen så veddet vi på om Nemo kom eller ikke. (han kom)
Litt før landing tok kabinpersonalet oppstilling i midtgangen, og jeg tenkte at dette var litt av en tid å komme med safety demonstrasjonen på. Men så var det for å takke for at vi hadde valgt å reise med dem, og så bukket de fint til oss alle før de klargjorde kabinen for landing. Landet ca 2030, på RWY 11L, inn fra nordvest altså.
Parkerte ved siden av denne, en Bamboo A321, på bussgate. Veldig mørkt ute, men jeg skimtet en Qatar 787, et par 350’er og 787’ere fra Vietnam.
Måtte flire litt, for på alle småflightene her har jeg hatt sete A, ved vinduet, og GoPro montert i vinduet for å filme kjekke ting under landing. Men samtlige landinger har vært med terminalene og hoveddelen av flyplassene ut på høyre side…..Apropos høyre side;
Jeg leste engang at vi høyrehendte ofte har en tendens til å velge køer til høyre fremfor køer til venstre, for eksempel i immigrasjon, security osv. Og at det derfor alltid er lurt å velge køen til venstre om mulig. Med den kunnskapen i bakhodet steamet vi mot immigrasjonen etter landing, for å klare å havne i kø nr 2 fra HØYRE, hvordan er det mulig….. I tillegg så havnet vi i den køen med han ene som ikke gikk på akkordlønn men timelønn. For hver passasjer han prossesserte kjørte kollegaene på de andre sidene 2-3 passasjerer. Men ikke så galt at det ikke er godt for noe, for da vi endelig kom igjennom var i alle fall koffertene kommet på båndet. Yeey.
Plukket dem med oss og kom oss i bilen som hotellet hadde fisket for oss. Tok ut noe cash for å kunne ha litt lommepenger, men maskinen ga meg 4 stk 500 000 sedler, så det ble lite tips på sjåføren. Tok for øvrig en time inn til sentrum, og i det gamle kvarteret var det totalt galematias i gatene. Folk, biler, busser, sykler, mopeder osv osv overalt. Dette gjorde at vi ikke var fremme før over 22, og da hadde jo det aller meste stengt. Men fikk os noe bakervarer, litt øl, brus og vann og tuslet opp på rommet igjen. Bor på Flora Hotel og Spa, ganske sentralt beliggende. 34 grader ute kl 22, så AC på rommet skal få kjørt seg.
Ganske ok rom, 6 etasje rom 605. Med en finurlig løsning mellom seng og bad, hvor man fra sengen har panoramavindu til badet og dassen like innfor vinduet…. Velger å la bildene tale for seg selv.
Sovefløyen
Stue/oppholdsrom, med fake peis
Flott bad
Og «utsikten» inn til den som måtte sitte/stå og gjøre sitt fornødne.
Tok rett og slett tidlig kveld, for å kjøle ned rommet til sovetemperatur, og for å planlegge morgendagen litt. Vi har dagen til disp, så vi tenker finne Coffee Club og den crazy rundkjøringen der, markedet, og så train street gitt at den fremdeles er åpen for oss turister. Stay tuned.