• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Soloppgang i vest

Både Flyr og SAS har maskiner som man kan neste ikke høre.

De flyr vel stort sett samme flytyper som alle andre, 737 og A320. Men på Gardermoen tar stort sett alle av med redusert kraft, enkelte ganger ned mot 50-60% av maksimalt pådrag. Derved reduseres også støyen betraktelig i forhold til fullt pådrag. Grunnen er lange rullebaner, ofte kombinert med korte flydistanser og lavere vekt.
Concorde tok stort sett bestandig av med nesten maks startvekt, dvs alltid med fullt pådrag og ditto støy. Jeg er faktisk ikke sikker på om «derate/flex-power» var mulig? Hvis noen vet dette så si ifra! Men det hendte de tok av uten etterbrenner hvis de var lette.
 
De flyr vel stort sett samme flytyper som alle andre, 737 og A320. Men på Gardermoen tar stort sett alle av med redusert kraft, enkelte ganger ned mot 50-60% av maksimalt pådrag. Derved reduseres også støyen betraktelig i forhold til fullt pådrag. Grunnen er lange rullebaner, ofte kombinert med korte flydistanser og lavere vekt.
Concorde tok stort sett bestandig av med nesten maks startvekt, dvs alltid med fullt pådrag og ditto støy. Jeg er faktisk ikke sikker på om «derate/flex-power» var mulig? Hvis noen vet dette så si ifra! Men det hendte de tok av uten etterbrenner hvis de var lette.


Minimum for FAA sertifisering er 75%. Regner med at fly ikke er sertfisert annerledes i Europa
 
Denne hadde jeg gått glipp av. Takk for rapport.

Mener å huske en historie i avisen om en ungdom som hadde funnet ut at den billigste måten å få fly Concord var å kjøpe frokostblanding som hadde en kampanje med BA-poeng (het nok ikke Avios da). Tror det var rundt årtusenskiftet. Han (og alle han kjente) ble nok litt lei frokostblanding tilslutt.
 
Back
Top