Sola airshow 2012

Så vidt jeg vet er ikke Blue Angels bekreftet men det jobbes med å få de hit. En annen ting de ønsker hit er A380.

OM US NAVYs Blue Angels kommer till Norge så kommer de med all sannolikhet genomföra en European Tour och delta i flera Europeiska Airshows år 2012.
Senast US NAVY flög uppvisning i Skandinavien med sina Hornets var såvitt jag vet år 1992.

I år genomför USAF F-16 grupp Thunderbirlds en European Tour med uppvisningar i flera EU länder, bla i Danmark och Finland

Last edited:
Kan jeg få legge inn en bestilling på Singapore sin 380 da? Eller til nøds en av deres T7'ere ;-)

De ønsket seg vell A380 sist gang også? Eneste "større" sivilt på static da var jo Coast Air sin ATR.

Består Blue Angels av flere oppvisningsteam som kan reise hver til sitt?
Nei. Og siden det ikke er planlagt noen europeisk turnè for dem neste år så er sjansen for at de dukker opp på Sola lik null. Thunderbirds skal på en europeisk turnè i år, så det er heller ingen sjanse for at de kommer innom Norge neste år. Men, når det er sagt så er det jo flust av display teams i europa, og mange av dem, syns ihvertfall jeg, er mye bedre enn de amerikanske teamene. Det hadde vært kult om vi kunne fått hit f.eks Red Arrows, Patrouille de France eller Frecce Tricolori.

Jeg tror ikke man skal håpe så altfor mye på amerikansk deltagelse, kanskje som static, men jeg tror ikke man vil klare å overtale USAF til å bruke masse tid på å fly på et lite show i lille Norge. Men det gjør egentlig ikke noe heller, med unntak av F-22 så har de egentlig ikke så mye å fare med.

Angående Blue Angels.

Sendte en e-post til journalist som kunne bekrefte at det er stevneleder Håvard Vetrhus som har opplyst om dette. I tillegg var lufthavnsjef Lorentzen tilstede da dette ble opplyst.

Så det blir spennende å se. Jeg har mine tvil, men er sikker på at stevneledelsen & co uansett klarer å koke sammen et flott show til oss. Hadde ikke vært dumt med flere airlinere i oppvisningen.

og et team (crew) med C-130 ;)

Oooh. Fat Albert!

Kan nevnes at i år kommer "Saudi Hawks" til England på Fairford. Dette er bekreftet fra høyeste hold...

At Blue Angels kommer tviler eg på da de MEGET sjelden drar utenfor USA og Canada.
Men klarer de å få de hit er det all respekt for det.

Som nevnt er det flere andre team i Europa som er verdt å evt få hit.
  • Midnight Hawks
  • Turkish Stars
  • Team 60 (hvis de er aktiv)
  • Red Arrows
  • Patrouille Swiss
  • Patrouille de France
  • Patrulla Aguila
  • Iskry
  • Red Devils
  • Team Orlik
  • Biele Albatrosy
  • Blue Eagles
  • Frecce Triccolori
  • Russian Knights og "Swifts"

Det er nok flere teams der ute som jeg ikke har listet....
Det er MANGE muligheter...

Last edited:
Kan nevnes at i år kommer "Saudi Hawks" til England på Fairford. Dette er bekreftet fra høyeste hold...

At Blue Angels kommer tviler eg på da de MEGET sjelden drar utenfor USA og Canada.
Men klarer de å få de hit er det all respekt for det.

Som nevnt er det flere andre team i Europa som er verdt å evt få hit.
  • Midnight Hawks
  • Turkish Stars
  • Team 60 (hvis de er aktiv)
  • Red Arrows
  • Patrouille Swiss
  • Patrouille de France
  • Patrulla Aguila
  • Iskry
  • Red Devils
  • Team Orlik
  • Biele Albatrosy
  • Blue Eagles
  • Frecce Triccolori
  • Russian Knights og "Swifts"

Det er nok flere teams der ute som jeg ikke har listet....
Det er MANGE muligheter...

Etter at RIAT idag bekreftet at Saudi Hawks fra Saudi Arabias flyvåpn kommer. Så sjekket jeg opp den gruppa på YouTube. Og ut av det jeg kan se har de et rimlig heftig formasjonssjov. Med sine 6 treningsjagere, av tilnærmet samme type som Red Arrows bruker.

Ellers opplevde jeg Sveitsiske flyvåpnets PC7 Team i Göteborg ifjor. De og har en flott oppvisning

Man har jo og en god del privatteam både med jet og med propell, så det burde være en del man kan prøve å få hit.

Jeg lurer litt på om spotter plattformen på Sola blir en smule full på den dagen :P

jeg kommer iallefall, med mindre noe uforutsett skjer.

Er det noe sjanse for at crowd line blir på sivilsiden ? i 2007 hadde jeg en masse siluettbilder og 2 gradsforbrenning i ansiktet.. showet var bra, men for spottere/fotografer var det heller leit. Kanskje ett tips å sette opp en spotter"terrasse" slik som ble gjort på Rygge i '09 ?

Er det noe sjanse for at crowd line blir på sivilsiden ?

Helt umulig. Men som nevt, så kan en jo benytte seg av spotterplatformen, evt langs gjerde med HRS.

På sivilsiden går taxebane Golf. Som er flyplassens hovedpulsåre.

Tar nok turen hvis de klarer å lokke hit noe spennende, men som Scanor sier så håper også jeg på en løsning lignende den som var på Rygge i 2009 for oss spottere. Å stå med sola i ansiktet hele dagen og ikke få et eneste bra bilde er ihvertfall utelukket.

Tar nok turen hvis de klarer å lokke hit noe spennende, men som Scanor sier så håper også jeg på en løsning lignende den som var på Rygge i 2009 for oss spottere. Å stå med sola i ansiktet hele dagen og ikke få et eneste bra bilde er ihvertfall utelukket.

Var på Sola i 04, og husker jeg var rimlig solbrent i fjeset lørdag kveld.

Gleder meg selvsagt en hel haug til dette, og regner selvfølgelig ikke med at mitt "ønske" om besøk fra SQ blir en realitet ;-) Med mindre de sender opp en av de regionale T7'erne som er tatt ut av trafikk, (9v-SQA/B ?)og erstattet med A330 da, hehe...Kidding!

Men sånn for tankevirksomhetens del, hva tror dere kunne vært aktuelt av sivile besøk for et stevne i dette omfanget, og på Sola?

Regner ikke med at noen flyfabrikanter skulle ha noe igjen for å stille opp på slikt, eller hur?

I så fall må vi vel stole på operatører/flyselskaper som har noe de ønsker vise frem? Og hva kan være aktuelt av større/spennende fugler i et slikt perspektiv?

- Dreamliner, siden Norwegian setter disse i trafikk høsten 2012?
- 747-8 hvis noen av selskapene som frekventerer Sola har kjøpt denne?
- A380 er det vel bare LH av "våre" selskaper som har, og vil de ta en ut av trafikk og parkere på Sola?
- Har KLM noe å vise frem? En MD11, 777 el 747-400 feks?

Noen som har noen gode tanker rundt en evt realistisk "ønskeliste" ??

Nå har eg en bekjent innen "Midnight Hawks".
Han var nettopp Airshow Director for Turku Airshow og ansvarlig for å få "Thunderbirds" til Finland for første gang.......

Han sier at det er bare for Airshow ledelsen å sende inn en Request og at den evt da blir godkjent av Commander Finnish Ariforce:)

Er vel bare å håpe at de tar tak i det????

Saa Turkish Stars igaar, de er verdt aa faa med seg pga. den meget entusiastiske kommentatoren de har med seg :D

Saudi Hawks var heller ikke ille, Saerlig palmen med kryssede sverd var fin.

Et av de mest imponerende teamene paa aarets AirPower var etter min mening det kroatisk PC-9 temaet. 3 ships line abreast formasjonstailslide og to ship formasjons hammerhead (eller stall-turn om man vil) er ikke hverdags. Bare synd de ikke flyr med roeyk.

Er her igjen...

Er det noen her som har kontaktinformasjon til de personer som står bak stevnet på Sola?

Back