• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Snur man en A380 på bare 2 timer?

apeks

ScanFlyer Silver
Snur man en A380 på bare 2 timer?

Skal til Miami i Juni med LH462 og ser at den skal tilbake igjen bare 2 timer og 10 minutter etter landing i Miami som LH463.

Er det normalt på en A380 ?
Synes bare 2 timer og 10 minutter var voldsomt lite tid med tanking og alt ?

Re: Snur man en A380 på bare 2 timer ????

Tror de kjører kortere på SFO, var en dokumentar på TV om første 380 flygningen til SFO, og der mener jeg det var rundt samme tid eller kortere. Det går nok, men alt blir mye mer stress[emoji33]

Re: Snur man en A380 på bare 2 timer?

Fløy EK DXB-AKL med mellomlanding i SYD, hvor alle måtte ut, flyet ble ryddet og shinet, baggasje av/på for de som bare skulle til/fra SYD, nytt crew. Tok godt under 2t før jeg satt i setet mitt igjen

det er bare et spørsmål om å ha nok folk og god koordinering. Fueling tar en drøy time, mindre hvis man kan tanke på begge sider.

Har sett en 346 fra LH snudd på under 45 min i MNLfor noen år siden. Riktignok få pax og en hel koordinert arme av folk. Riktignok kun fuel til Kina .

Opplevde under en time på Lufthansa 747 i Hong Kong. Den kom sent inn, men de tok igjen mye av det på turnaround. Mye svette folk.

Fordelen med A380en ifht. A346 er at du har fordeling på to fulle etasjer så cleaning løper ikke på hverandre hele tiden, og de kan laste catering til begge etasjene i begge endre samtidig også(?) så det burde ikke gå tregere enn enn en 747/346/773.

Det som tar mye tid, er alt ekstrautstyret, som puter, tepper, spesialcatering osv .. samt å fjerne all søpla som en langrute fører med seg. Eliminerer man dette, kutter man snutiden til det halve.

I min ungdom jobbet jeg på ARN for TG, og der snudde vi en 747-400 på 60 min morgen og ettermiddag. Den gikk ruten BKK-ARN-CDG og samme vei tilbake.
Full catering og cleaning, samt mesteparten av Cargo var inn til ARN.
Alle transitpax av, slik at catering og cleaningtroppene hadde fritt spillerom
Som MOW skriver så handler det om å ha god koordinering og (rett) folk med på laget så går dette fint som bare det.

Ok, takker for svar.
Synes det er ekstremt imponerende :)

Back