SmartLynx for Norwegian - erfaringer?

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Fikk akkurat beskjed om at vår flyvning med Norwegian hjem fra Berlin i mars skjer med SmartLynx. Siden Norwegian beklager dette så lurer jeg jo litt på hva som venter meg? Er det så ille at man faktisk må beklage til passasjerene?

Re: SmartLynx for Norwegian

Standard melding uansett hva de bytter til .. du overlever og du kommer frem, som regel til og med samme dag.

Ja, de burde i det minste beklage. De bør også la deg booke om gratis til en flygning operert av Norwegian spør du meg.

Noen mener et fly er et fly.

Selv mener jeg at det ikke er slik, og jeg gjør alltid mine flyreiser basert på selskap, flytype og (sikkerhets)kultur.

Last edited by a moderator:

Det betyr vel en 24 år gammel A320 istedet for en kanskje 6 år gammel 737, så for meg ville det ikke vært greit.

Ja, de burde i det minste beklage. De bør også la deg booke om gratis til en flygning operert av Norwegian spør du meg.

Noen mener et fly er et fly.

Selv mener jeg at det ikke er slik, og jeg gjør alltid mine flyreiser basert på selskap, flytype og (sikkerhets)kultur.

Norwegian sender så vidt jeg vet fortsatt ut melding om operatør/flybytte, der du kan refundere eller booke om billetten til en annen dag* (Så lenge det er innen damme bookingklasse.)

Til SmartLynx, de har jo en god sikkerhetskultur...og der er ledende i verden på å fly for andre flyselskaper. Eneste jeg kan finne på SmartLynx er «loss of cabin preshure» oljelekkasje, birdstrike, samt noen få til. Ellers har det et uheld under øvingsflyvninger i Tallinn. Ellers ganske så reint rulleblad.

Her tipper jeg Norwegian bare er kloke av skade og går ut i forkant sa deres kunder (ikke oss flynerder) fort ser dette som en mulighet for misnøye og/eller en kompensasjon.

Tenker det bare blir morsomt med et nytt selskap jeg...ingen mulighet for ombooking på våre billetter - ikke ønsker vi å endre heller.

Samme skjedde med meg, men med EasyJet. Her var det også Oslo - Berlin (TXL og ikke SXF) og igjen SmartLynx. Ingen mulighet å bytte avgang til en operert av EasyJet selv.

Attachments

• E9D2E042-D618-4EF7-9792-967B3ADE65FC.jpg
    E9D2E042-D618-4EF7-9792-967B3ADE65FC.jpg
    108.3 KB · Views: 1,733
Jeg fløy med dem fra OSL til WAW nå i desember. Det var helt ok, Norwegian sendte mail om at de beklaget at det ikke var Wifi ombord. Ellers er det helt ok.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hadde de tilbake fra ATH for noe måneder tilbake som erstatning. Etter det jeg kunne bite meg merke i var det noe trangere enn en DY 737 med superslitent interiør og manglende Wi-Fi, men kom da frem.

Nå har i og for seg også Norwegian endret på WiFi-tilbudet. Det som en gang var en kjempe USP er ikke lenger gratis. Så mangel på WiFi skal ikke bli et savn.

Til SmartLynx, de har jo en god sikkerhetskultur...og der er ledende i verden på å fly for andre flyselskaper. Eneste jeg kan finne på SmartLynx er «loss of cabin preshure» oljelekkasje, birdstrike, samt noen få til. Ellers har det et uheld under øvingsflyvninger i Tallinn. Ellers ganske så reint rulleblad.

Spennende påstand, baseres den på et googlesøk - eller jobber du innenfor luftfartstilsyn slik at du faktisk kan si noe om sikkerhetsKULTUREN i selskapet SmartLynx? At den offentlige googlestatistikken ikke innbefatter 14 krasj sier niks om sikkerhetskulturen i et selskap, afaik ;)

Spennende påstand, baseres den på et googlesøk - eller jobber du innenfor luftfartstilsyn slik at du faktisk kan si noe om sikkerhetsKULTUREN i selskapet SmartLynx? At den offentlige googlestatistikken ikke innbefatter 14 krasj sier niks om sikkerhetskulturen i et selskap, afaik ;)

Ja hvis du har motstridende bevis på at SmartLynx er ¨farlig¨ så kjør på.
Spesielt at bare for at et flyselskap ikke kommer fra Norden, så er de ¨farlige å fly med, og har dårlig sikkerhetskultur¨.

Hadde det vært en dårlig sikkerhetskultur ville flyselskapet fått advarsel om suspendering/inndragelse av OL/AOC.

Her kjente jeg igjen brukernavnet bare av å lese posten. Er det noen andre selskaper enn SAS som har god sikkerhetskultur i dine øyne?

Her kjente jeg igjen brukernavnet bare av å lese posten. Er det noen andre selskaper enn SAS som har god sikkerhetskultur i dine øyne?

Takk for generaliserende brukerdebatt framfor saklighet (/ironivarsel/).

Den eneste gode sikkerhetskulturen jeg kjenner til er i Widerøe, og det er fordi jeg har lest en vitenskaplig avhandling om sikkerhetskulturen der. Hvordan andre selskapers sikkerhetskulturer er kjenner jeg ikke til, og har jeg ikke grunnlag til å uttale meg om. Har heller ikke uttalt meg om sikkerhetskulturen til SmartLynx.

@ myhrair, det jeg ville fram til, som enda ser ut til å fly (pun intended) over hodet ditt - er at vi som passasjerer ikke har peiling på hvordan sikkerhetskulturen er i noe selskap. Uten innsikt i daglig operasjon sammen med fokus på konkrete KPIs som må vurderes i gjennomsnittet av enkeltindivider osv osv etc etc - så kan man ikke si noe HÅNDFAST om sikkerhetskulturen til et selskap - hverken positivt så vel som negativt. Det er ikke noe man kan se utenifra, og iallefall ikke ut i fra googlesøk.

Merk at jeg har ikke sagt et kvekk om sikkerhetskulturen til SmartLynx i positiv eller negativ forstand. Påpeker derimot at det er en spennende påstand (å påstå noe som helst om sikkerhetskulturer), særlig siden din brukerbeskrivelse aldri har vært involvert i luftfartstilsyn eller akademisk analyse av flyselskaper.

Om min oppfatning av sikkerhetskultur-begrepet er feil, og at det faktisk KAN leses av googlesøk og passasjerers oppfatning ut fra instagramposter og "antall faktiske uhell" så beklager jeg misforståelsen :)

Takk for generaliserende brukerdebatt framfor saklighet (/ironivarsel/).

Den eneste gode sikkerhetskulturen jeg kjenner til er i Widerøe, og det er fordi jeg har lest en vitenskaplig avhandling om sikkerhetskulturen der. Hvordan andre selskapers sikkerhetskulturer er kjenner jeg ikke til, og har jeg ikke grunnlag til å uttale meg om. Har heller ikke uttalt meg om sikkerhetskulturen til SmartLynx.

@ myhrair, det jeg ville fram til, som enda ser ut til å fly (pun intended) over hodet ditt - er at vi som passasjerer ikke har peiling på hvordan sikkerhetskulturen er i noe selskap. Uten innsikt i daglig operasjon sammen med fokus på konkrete KPIs som må vurderes i gjennomsnittet av enkeltindivider osv osv etc etc - så kan man ikke si noe HÅNDFAST om sikkerhetskulturen til et selskap - hverken positivt så vel som negativt. Det er ikke noe man kan se utenifra, og iallefall ikke ut i fra googlesøk.

Merk at jeg har ikke sagt et kvekk om sikkerhetskulturen til SmartLynx i positiv eller negativ forstand. Påpeker derimot at det er en spennende påstand (å påstå noe som helst om sikkerhetskulturer), særlig siden din brukerbeskrivelse aldri har vært involvert i luftfartstilsyn eller akademisk analyse av flyselskaper.

Om min oppfatning av sikkerhetskultur-begrepet er feil, og at det faktisk KAN leses av googlesøk og passasjerers oppfatning ut fra instagramposter og "antall faktiske uhell" så beklager jeg misforståelsen :)

Var kanskje litt vag i den første kommentaren, men skulle fram til at hvis sikkerhetskulturen hadde vært dårlig hadde den nok ikke fått fly, og hadde nok heller ikke kapret så mange ACMI-kontrakter de får.
Som du selv skriver over, har du kun lest deg opp på WF sin sikkerhetskultur. Da synes jeg du kanskje ikke burde ¨lange¨ ut mot andre flyselskaper sin sikkerhetskultur som du ofte har gjort uten å ha lest noen om de selskapene.

Mener iallfall at man må ha noe håndfast ¨kritikkverdig¨ før man kan begynne å lange ut om noe sikkerhetskultur i et flyselskap. Litt det som er problemet med at SmartLynx for eksempel kanskje har fått et sånn rykte, er at de flyver andre flyselskapers passasjerer, som forventer annnet fly og servicetilbud enn de er vant til, og vil derfor skrive og klage over for eksempel SmartLynx.

Ellers har jo WF nok av sine svin på skogen, og alt er ikke bare fra tiden før og under en som startet flyselskap fra Lyngen fløy

Dog ville jeg ikke ha noen betenkeligheter med å fly verken dem eller SmartLynx [emoji13]

Var kanskje litt vag i den første kommentaren, men skulle fram til at hvis sikkerhetskulturen hadde vært dårlig hadde den nok ikke fått fly, og hadde nok heller ikke kapret så mange ACMI-kontrakter de får.
Som du selv skriver over, har du kun lest deg opp på WF sin sikkerhetskultur. Da synes jeg du kanskje ikke burde ¨lange¨ ut mot andre flyselskaper sin sikkerhetskultur som du ofte har gjort uten å ha lest noen om de selskapene.

Mener iallfall at man må ha noe håndfast ¨kritikkverdig¨ før man kan begynne å lange ut om noe sikkerhetskultur i et flyselskap. Litt det som er problemet med at SmartLynx for eksempel kanskje har fått et sånn rykte, er at de flyver andre flyselskapers passasjerer, som forventer annnet fly og servicetilbud enn de er vant til, og vil derfor skrive og klage over for eksempel SmartLynx.

Da er vi jo teoretisk enige, og jeg etterspør nok en gang hvor du mener jeg har "langet ut" om SmartLynx? Om jeg har vært skeptisk til andre selskaper i andre tråder så får vi gå til de trådene og se på tematikken og ordlyden der - er gjerne åpen for det. Forsøker allikevel å forholde meg til én og én tråd om gangen, og kan ikke se noe negativt om SmartLynx fra noen...

Å skrive serviceklager på SmartLynx, eller føle seg skuffet over hva slags produkt man fikk - har ingen ting med sikkerhetskulturen i et selskap (så vidt jeg har forstått begrepet ;) ). Derfor sier jeg igjen: det er modig å mene noe som helst (i positiv eller negativ forstand) om sikkerhetskulturen i et selskap om man selv ikke jobber der, om man selv ikke jobber innen tilsyn, eller selv ikke har jobbet med tematikken fra f.eks akademisk arbeid. For da har man ikke noe grunnlag. Uansett om man da skriver at SmartLynx er "best company ever" eller "worst company ever" så har man faktisk ikke peiling (om jeg har forstått begrepet riktig ;) ).

@Someone ja WF har hatt mye svin på skogen, men ut i fra det jeg leste var det både interessant og tilfredstillende hva man hadde gjort av endringer og tiltak i det "moderne" WF.

Back