Småfly nødlandet på Torp i Sandefjord

espeno

ScanFlyer Blue
Medlem

Litt etter klokken elleve søndag meldte et småfly om tekniske problemer i luftrommet over Torp i Sandefjord.

Hele saken på øp.no her.

Ukjent hvilket individ det er snakk om ennå.

Re: Småfly nødlandet på Torp i Sandefjord

Førte fly med håndholdt GPS
Piloten i småflyet måtte nødlande på Torp uten strøm om bord og med en GPS i hendene.

Litt mer info hos sb.no

Ikke det helt nyeste bildet av Torp må jeg si ;)

Begynner å bli noen år siden det så sånn ut ja.

Bra det gikk bra, men må ha blitt kaldt å fly uten varme :rolleyes:.

Har alltid vært skeptisk til folk som bruker dingser fra Clas Ohlsson eller Biltema for å finne frem når de flyr, men her kan det jo ha gjort nytten?

Kjekt å ha GPS når det drar seg til!

Har alltid vært skeptisk til folk som bruker dingser fra Clas Ohlsson eller Biltema for å finne frem når de flyr,...

Og med hvilken grunn kan du si at GPS'en som ble brukt kom fra Clas Ohlsson eller Biltema?

Om vedkommende var VFR skal han da vitterligen klare å finne fram uten noe instrumenter, og flyging skal han klare på flystilling og motorsetting. (Mk.1 eyeball flying)

Var han IFR derimot, så var vel flyging på håndholdt GPS sånn middels morro vil jeg tro, uansett om det var en aviation GPS.

Selv om han var VFR så kan en GPS komme godt med om/hvis du befinner deg i "ukjent" terreng. Om du har en litt høyere arbeidsmengde enn normalt (noe som vel kan sies om man er strømløs) kan det sikkert være fint å bruke GPS til å bekrefte at man faktisk er der man tror i forhold til kart og observasjoner på utsiden.

(Nå aner ikke jeg om han var VFR eller om dette var ukjent terreng for han så alt er naturligvis bare egne meninger)

Førte fly med håndholdt GPS

Jeg har fløyet mye rundt med en håndholdt GPS, helt OK, men å føre flyet med en slik kan da ikke være helt enkelt :rolleyes:

Back