Små mørke skumle fly

aom2

Newcomer
Små mørke skumle fly

Noen som vet hva disse mørke privatjetene som flyr lavt over Oslo er? Synes ikke på Flightradar, og går mye lavere enn vanlig komersiell trafikk

Re: Små mørke skumle fly

Det er militærøvelse over Oslo i tidsrommet fra 25. til 28. august.
Det er riktig observert at det er Falcon som flyver.

Tror det var i dag morges jeg så den fly over meg og oppover mot Tryvann, før den endret kurs mot vest.

Tror det var to Hercules som kom i en slags formasjon i lav høyde og tok en sving over Utøya da jeg kjørte sørover i går ettermiddag. Tenkte et øyeblikk at det var 6-motors maskiner jeg så, men det kan vel ikke stemme ?

Kan bekrefte observasjon av Forsvarets Falcons lavt over Oslo Sentrum på lørdag ja.

Små mørke skumle fly passer på kongeriket! Veldig bra at de er, spør du meg.

Høres ut som Luftforsvarets DA20. De flyr gjerne litt lavere enn passasjerfly, men de gjør lite skummelt ellers for oss vanlige folk.

https://snl.no/Falcon_20

Takker for svar:-)

Ser ut som Falcon ja. Men "ser" komersielle fly disse, eller flyr de utenom de vanlige traseene?

Tenker på hvordan det gikk når forsvarets Helge Ingstad kjørte uten AIS-identifikasjon.
Skjønner jo at man trenger å være usynlig i krig, men altså.........

Last edited:

De har visst for vane å fly _veldig_ lavt. Kjørte bil litt nordøst for Svolvær på en jobbreise, og da jeg kom rundt en sving møtte jeg plutselig en Falcon som kom rett i mot i svært lav høyde. Var ikke spesielt høy i hatten da, skvatt noe voldsomt!

Senior og jeg hadde en meget spesiell opplevelse i fjor sommer da vi stoppet bilen ved Vøringsfossen. Da vi glodde ned i denne "dalen" kom det en Falcon i ekstremt lav høyde så vi følte at vi så den ovenifra.. Helt sjuk opplevelse.

I disse Putin-tider skulle jeg ønske at vi lot luftforsvaret holde på med sitt uten å klistre all aktivitet på alle mulige web-sider. Som denne.

"Du taler - hvem lytter?" stod det på miltære telefoner i gamle dager. Du skriver - hvem leser? skulle man kanskje ha i bakhodet i våre dager?

Tror det var to Hercules som kom i en slags formasjon i lav høyde og tok en sving over Utøya da jeg kjørte sørover i går ettermiddag. Tenkte et øyeblikk at det var 6-motors maskiner jeg så, men det kan vel ikke stemme ?

Det var to amerikanske MC-130 Commando som fløy i formasjon. Den ene i 9000 fot, den andre i 9075-9100 fots høyde.
Jeg fulgte dem lenge på radaren.

Back