Slitsomt

Smally123

Newcomer
Hei

Jeg er ny her på forumet og har lest gjennom forumet i langt lenger tid enn jeg bør gjøre i arbeidstiden. Mye interessant her. Det virker som om det er en fin miks av piloter, cc og entusiaster her så jeg kaster meg ut i det.

Jobben min involverer en hel del reising. I 2008 gjennomførte jeg rundt 40 (80 t/r ;-) ) flyvninger hovedsaklig til London og Stockholm. Problemet er at jeg fortsatt er bekymret for å fly. Noen vil kanskje si jeg har feil jobb, men jeg trives virkelig med alt unntatt reisingen og stresset flyskrekken fører med seg.

I løpet av de siste to årene har jeg opparbeidet meg ett inntrykk av at Airbus virker tryggere enn Boing. Jeg rører helt sikkert men jeg tror det kommer av at BA sine Airbus319 fly er så nye og bråker så mye mindre enn de gamle flyene SAS bruker på LHR strekningene sine fra OSL. Føler også at jeg merker turbulensen i langt mindre grad. Har jeg virkelig noen grunn til å føle det slik? Nå har det skjedd litt ting og tang med Airbus den siste tiden, og selv om jeg vet at media blåser dette opp til nye proposjoner, så blir jeg unektelig preget selv om hjernen forteller meg at jeg ikke bør dette.

Jeg har også lest her på forumet at noen mener "de gamle traverne" er bedre enn de nye flyene. I så måte bør jo Norwegian ha ett fortrinn (jeg er klar over at de får inn mange nye maskiner snart)?

Vurderer å gå på et kurs mot slik skrekk og i den forbindelse lurer jeg på om noen kan anbefale meg noe i Oslo området?

Tusen takk for all hjelp!

Mvh

Per

Tror hverken Boeing eller Airbus produserer "utrygge" fly.
Er det virkelig slik at du føler det er utrygt å gå ombord i en A320 fordi det skjedde en ulykke med et fly fra denne produsenten for 2 uker siden?
Det har vel vært flere ulykker med Boeing de siste 20 årene enn Airbus, så jeg skjønner ikke helt den frykten...

Jeg er enig. Det er noe irrasjonelt over det hele, men jeg greier ikke å bli kvitt det.
Mulig jeg har formulert meg dårlig men jeg føler meg tryggere i Airbus 319 som brukes på strekningen osl-lhr enn jeg gjør med SAS på samme strekning.

Det er anbefaling til gode kurs jeg trenger hjelp med.

Hei og velkommen til forumet! :D

I løpet av de siste to årene har jeg opparbeidet meg ett inntrykk av at Airbus virker tryggere enn Boeing. Jeg rører helt sikkert men jeg tror det kommer av at BA sine Airbus319 fly er så nye og bråker så mye mindre enn de gamle flyene SAS bruker på LHR strekningene sine fra OSL. Føler også at jeg merker turbulensen i langt mindre grad.
Tror ikke du skal frykte noe med tanke på sikkerheten Boeing vs Airbus, men det får noen andre på forumet utdype. Begge flytypene er testet til det uendelige før de blir godkjent for kommersiell trafikk. At Airbus bråker mindre har du rett i, og selv synes jeg også at det er mest behagelig å fly med Airbus.

Vurderer å gå på et kurs mot slik skrekk og i den forbindelse lurer jeg på om noen kan anbefale meg noe i Oslo området?
SAS arrangerer flyskrekkurs som har fått god omtale etter det jeg har hørt. Du kan lese mer her: http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Flyskrekkurs/?vst=true. Anbefaler at du melder deg på, for å reise så mye som du gjør med flyskrekk høres ikke morsomt ut. Husk at fly er det sikreste transportmiddelet du kan benytte deg av.

Hei, jeg vet at bla. SAS arrangerer slike kurs. Skal se om jeg har kontaktinfo, om ingen andre kommer opp med det før meg.

Siden ln-aør fant linken.

Well jeg er mer begymmret for sikkerheten i bil på E18 mellom Asker og Oslo , enn jeg er i et rutefly...

I løpet av de siste to årene har jeg opparbeidet meg ett inntrykk av at Airbus virker tryggere enn Boing. Jeg rører helt sikkert men jeg tror det kommer av at BA sine Airbus319 fly er så nye og bråker så mye mindre enn de gamle flyene SAS bruker på LHR strekningene sine fra OSL. Føler også at jeg merker turbulensen i langt mindre grad. Har jeg virkelig noen grunn til å føle det slik? Nå har det skjedd litt ting og tang med Airbus den siste tiden, og selv om jeg vet at media blåser dette opp til nye proposjoner, så blir jeg unektelig preget selv om hjernen forteller meg at jeg ikke bør dette.

Selv om snitt alderen til BA sine 319/320 Airbusser som de bruker på OSL muligens er noe yngre i snitt i SAS sine 737-600/700/800 (som de stort sett bruker til LHR) , så er ikke aldersforskjellen mellom de så stor, og eldste Airbus til BA er eldre enn eldste 737-NG til SAS

Nå skal du vel ikke sånn helt uten videre gå ut fra at BA sine fly er nyere enn SAS sine. Dette er vel ikke nødvendigvis riktig, selv om de klarer å gi et inntrykk av at det nettopp er slik. Snittalderen på BA sine fly er 11,6 år, mens SAS Norge har en snittalder på 12,4 år. Ikke rare forskjellen med andre ord. "Resten av SAS" har til sammenligning en snittalder på 13,4 år.

Litt av det samme inntrykket kan en også få av LH, der nesten alle flyene ser helt ny ut innvendig, selv om de kan være over 20 år gamle.

Kilde: www.planespotters.net

Mener også å huske Widerøe har noen slike kurs. Men bor du i nærheten av Oslo, er antagelig SAS en vel så grei tilbyder. :)

Det å være redd for å fly er en veldig irrasjonell affære, det er ikke uvanlig at man vet med seg selv at det er helt trygt. Men likevel så klarer man ikke overbevise underbevissteheten. Så et kurs er absolutt å anbefale. Det er ihvertfall ingen ting som tyder på at airbus eller boeing er mindre eller mer trygge å fly med. Alder har også minimalt å si.

Det å sette seg inn i hvordan fly fungerer og hva som skjer i flymaskinen i forskjellige faser av flyvingen vil i mange tilfeller gjøre det enklere.

Er enig i at BA sine A319/20/21 gir et mer moderne inntrykk enn SK sin mix av 737 classics og NG.
Jeg foretrekker A320-serien hundre ganger mer enn 737. Synes rett og slett de er mer komfortable og bråker mindre.
Men jeg kan ikke si jeg føler meg utrygg ombord i SAS sine gamle griser.

Takk for tilbakemeldinger. Flytypen BA bruker på strekningen er i følge deres eget kabinpersonale 4 eller 5 år. Jeg kaller meg så "syk" siden jeg spør om dette.

Uansett skal kurs sjekkes ut med det første. Jeg flyr for mye til at jeg orker å bli påvirket av dette. Egentlig kunne det vært interessant å sitte i cockpiten for å skjønne mer av hva som skjer.

Det værste med flyskrekken er at jeg skjuler den hehe

Hei og velkommen hit :)

Jeg har selv flyskrekk og joinet dette forumet for å få en bedre forståelse og forsøke å bli kvitt skrekken (for de flyskrekkkursene til SAS er dyre 7000-8000 kr...).

Kan skrive litt mer senere, men skriv gjerne hva du synes er de største problemene (turbulens, take-off, hvorfor du ikke stoler på den og den, klaustrofobi etc)...

Kan prøve å skrive mine egne erfaringer om det, og beste tipsene, hvis du vil :)

Flyskrekk er en veldig irrasjonell opplevelse. Jeg var selv sterkt angrepet i yngre dager, men har flydd så mye at den ble 'slitt vekk', for å si det slik.

For meg var det slik at hodet sa at alt var OK og at det ikke var noe å være redd for. Problemet var at resten av kroppen var sterkt uenig.

Statistisk sett er flyving noe av det tryggeste du kan gjøre. For å bruke en gammel floskel, kjøreturen til flyplassen er langt farligere ... ^_^

Vi hadde nylig en lengre tråd om emnet det kanskje ville være nyttig å lese igjennom.
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=43864

Det som er vanskelig med å dempe flyskrekk er å virkelig vite hva som er i veien først.

Noen har "vanlig" flyskrekk - det vil si en redsel for noe som er helt ukjent og som man ikke forstår, og som dermed virker farlig. Dette kan ofte bøtes på med god informasjon og forståelse om statistikk, tekniske forklaringer etc. Mye kan man lese seg til eller prate seg gjennom med en pilot eller en annen som reiser svært mye i fly.

Har man derimot reell ansgt eller fobi, har man nok behov for mere proff hjelp. Noen har jo angst for åpne plasser, og det hjelper lite hvor mye man prøver å forklare disse om hvor fantastisk liten sannsynligheten er for at noe skal skje deg midt på Rådhusplassen en vakker sommerdag, som ikke kunne skjedd i et smug på Grønland.

Jeg brukte mer eller mindre en hel festkveld på å prate fly og flygning, statisktikk og mitt forhold til jobben med en venninne av meg for et par år siden. Etter den praten er hun mer eller mindre kurert for sin flyskrekk. For øvrig en skrekk som kom snikende etter at hun selv fikk barn, og som holdt henne unna all form for flyreising i flere år.

Jeg (eller hun) hadde nok litt flaks den gangen, for jeg tror det rett og slett er stor forskjell på behovene til de som har flyskrekk som ønsker å bli kvitt den. Og det er vel først og fremst dette de som arrangerer flyskrekk-kurs er flinke til å se og tilpasse opplegget til.

Men floskel eller ikke: Det er faksisk slik at jeg er mer redd for å bli drept eller alvorlig kvestet på vei til eller fra jobb enn på jobb. Og all statistikk tilsier også at den redselen er helt på sin plass. Det skal formelig regne fly ned fra himmelen hver eneste dag på verdensbasis før den statistikken endres til flyenes disfavør.

Last edited:
Det er så absolutt individuelt og man må prøve å spørre seg selv / utfordre seg selv for å finne ut hvor hovedproblemet ligger. Hva er det som fører til angsten/redselen eller kanskje man "bare" får en urven følelse av å fly.

.....men jeg lurer litt på hva som ligger i disse flyskrekk-kursene alle snakker om? Når jeg kontaktet SAS gav de meg tilbud om et par kveldsmøter med psykolog og kaptein i ei gruppe, og til slutt en tur/retur Harstad eller Alta (korteste rute, må vite). Dette ville koste meg den nette sum av 8000 kr.

Og dermed svarte jeg ikke dama hos SAS. Synes man heller burde prøve ALT for å "kurere seg selv", før man legger så mye penger i det. 8000kr kan man heller spare til en skikkelig heidundranes flytur til Asia eller USA når man forhåpentligvis har ordnet i skrekken selv. 8000kr blir for stivt - det blir et tilbud kun tilgjengelig for de som virkelig får et stikk i hele livskvaliteten sin av angsten, og de som får sponset kurs hos arbeidsgiver (eller den norske stat, som mette-marit).

I mine øyne, selvsagt, "fattige" studenten som jeg er.

Og helt på tampen vil jeg bare si at det ikke er så vanskelig å bli kvitt den verste følelsen som man skulle tro. Siden tråden som ble laget i April, har jeg kommet langt takket være greie folk! :) Både crewet hos Norwegian og folk her inne på forumet har vært utrolig kjekke og medmennesklige, bare man spør og forteller så er det ikke et surt ansikt å få!

(NESTEN alltid, det vil gjerne finnes de som er surketryner også, men de er sjeldne! ;) )

Mange fine svar. Føler meg faktisk beroliget bare av å lese her.
Det er helt klart turbulens som plager meg mest. Som de fleste andre så prøver jeg bare å tenke meg en humpete vei og stort sett går det fint. Har derimot opplevd flere ganger at flyet har deiset ned i luftlommer og det finner jeg svært ubehagelig for å si det mildt. Jeg hater også take-off i dårlig vær :-(

Jeg vil prøve å følge ditt tips Polaris, er enig i at 8000,- kan være en stiv pris for et kurs.

Mvh

Per

Jeg vet at Widerøe også kjører kurs for folk med flyskrekk, men aner ingenting om pris eller hvor kursene holdes.

Hei

Jeg er ny her på forumet og har lest gjennom forumet i langt lenger tid enn jeg bør gjøre i arbeidstiden. Mye interessant her. Det virker som om det er en fin miks av piloter, cc og entusiaster her så jeg kaster meg ut i det.

Tusen takk for all hjelp!

Mvh

Per

Uansett hyggelig at du henvender deg her på Forum, mange gode tips her!

Og følg med videre på Forum, så skal du se at nysgjerrigheten overtar litt av uroen du føler ;)

Back