Slitsomt

Jeg vet at Widerøe også kjører kurs for folk med flyskrekk, men aner ingenting om pris eller hvor kursene holdes.

Sendte likegjerne en mail og spurte hvordan tilbudet deres var bygd opp :)

Hei

Kursene våre koster kr. 2950,- og går over to dager. Kurset avsluttes med en flytur.
Vi kjører ca seks kurs pr år. Kursplanen for høsten er ikke fastsatt ennå. Blir mest sannsynlig et kurs i Sandefjord i september og så blir det kurs i oktober og november men kurssted er ikke bestemt.
Fagansvarlig for kurset er kaptein i Widerøe. Vi har ikke med psykolog. Kursets innhold fokuserer på kunnskap om teknisk vedlikehold, utdanning, hvordan vær og vind påvirker flyvningen samt teknikker for å mestre frykt.

Når kursplanen er fastsatt blir kursene annonsert på vår nettside wideroe.no

Med vennlig hilsen

Elisabeth Rasmussen

....og i dag har Nordlys TO sider i avisa tilegnet SAS's flyskrekk-kurs. Det som slo meg var at det var en rein reklame for SAS, artikkelen var vinklet noe sånn som "Nå skal vi endelig ha kurs i Tromsø, merkelig nok er det ikke så mange som ønsker å delta! Lengre sør er det lange ventelister. Så her er det bare å melde seg på!".

Når begynte Nordlys og SAS et samarbeide? :skep

(For det SAS-kurset har enda en kraftig prislapp....)

I løpet av de siste to årene har jeg opparbeidet meg ett inntrykk av at Airbus virker tryggere enn Boing. Jeg rører helt sikkert men jeg tror det kommer av at BA sine Airbus319 fly er så nye og bråker så mye mindre enn de gamle flyene SAS bruker på LHR strekningene sine fra OSL. Føler også at jeg merker turbulensen i langt mindre grad. Har jeg virkelig noen grunn til å føle det slik?

Her har du vel mye av svaret ditt. Om du føler dette fungerer for deg, uansett hvor irrasjonelt det er, eller hvor mye tekniske forklaringer som finnes i tråden over, så støtt deg på dette. Det er kansje ikke forankret i fornuft, men det er så mye annet vi mennesker gjør som heller ikke er det.

Utover det så er det jo bare å finne mulighetene til å få et flyskrekk-kurs og andre veier videre, men gi ikke opp det du har å støtte deg på, samme hva folk her sier. :)

-A

Turbulens er jo en gjenganger for flyredde, men du som har frykten, kan du kanskje forklare litt nærmere hvordan tankerekken din går når det humper som verst? Jeg har nemlig aldri følt skrekk i lufta, og selv i kraftig turbulens har flighten i mine øyne en positiv underholdningsfaktor. Tenkte kanskje du ville være interessert i denne videoen av en wing load test: http://www.youtube.com/watch?v=pe9PVaFGl3o

Tuppen er vel der bøyd til en 60-70 grader før vingen brister, hvor festet fremdeles er vannrett. Dette sier noe om hvor kraftig strukturen er, og rent strukturelt er det jo vingene som lider de største påkjennelsene i turbulent vær. Du kan være trygg på at ingen storm i hele verden vil greie å flexe vingen så mye at den i det hele tatt er i nærheten av det du ser her.

Jeg vet om flere som har tatt turbulens en del mer med ro etter at de har blitt vist denne filmen og skjønt hvilken styrke vingestrukturen har, fordi de har lekt med tanken på at nettopp vingene skal knekke sammen på grunn av uværet når det hopper og rister.

Last edited:
Dæven.... satt og holdt pusten mens jeg ventet på at vingen skulle knekke... Rene actionvideoen jo...

Mja, vingen(e) er nå en ting. Men i lys av Air France og en del rudder-accidents med Boeing - er det kanskje halesystemet som burde ha liknende egenskaper...?

Back