• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Slats/flaps ved lagring? (splittet)

Re: Paine Field (Everett) 02 aug 11

De henger da det ikke er hydraulikken er avskrudd og det ikke er trykk på den. Når hyd blir satt på går flaps/slats/styreflater til nøytral stilling.


Men jeg har vært ute av sivilflyverden noe tid nå.. men hva er egentlig problemet med 787 ?. Det virker jo en smule tåplig å produsere ett lass av ett fly som for meg virker som er under utvikling.
 
Re: Paine Field (Everett) 02 aug 11

Heisann Scanor

De henger da det ikke er hydraulikken er avskrudd og det ikke er trykk på den. Når hyd blir satt på går flaps/slats/styreflater til nøytral stilling.


Men jeg har vært ute av sivilflyverden noe tid nå.. men hva er egentlig problemet med 787 ?. Det virker jo en smule tåplig å produsere ett lass av ett fly som for meg virker som er under utvikling.

Naa tror jeg du tenker paa enkelte fly der det er kun hydraulikk some driver slats og flaps. Paa de fleste fly i dag som for eksempel B737 (kun flaps) B757, B767, B777, B787 osv. er slats og flaps drevet av et slat og et flap Power Drive Unit (PDU) system. PDU'ene er hydrauliske motorer som sitter inne ved hjulbroennen og driver aksler. Disse akslene driver igjen roterende aktuatorer og girkasser som driver slats og flaps ut og inn. Med andre ord selv uten hydraulikk trykk saa vil ikke slats og flaps komme ut.

Normalt saa skal fly landtidslagres med slats og flaps trukket inn og jeg vet ikke hvorfor de har valgt aa parkere noen av disse flyene med flaps og slats ute?

...og til slutt, ja du har nok vaert ute av sivilflyverden en stund hvis du ikke har faatt med deg hva som foregaar med B787... ^_^

Dag
 
Re: Paine Field (Everett) 02 aug 11

Hvis jeg tør tillate meg. LE flaps (Krueger flap) henger ute etter en stund uten hydr. press på 737.
Så kommer det ann på mye rart da. Hvilken jobb pågår mens flyet står. Er det mangel av deler i flap slat systemet som gjør det er det umulig å kjøre inn. Er det annet arbeid i hydr systemet er det kanskje ikke mulig å trykksette.
Skal flyet under demontering for vraking??
 
Back
Top