• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Slåss om flybussruter

Re: Slåss om flybussruter

Jeg har selv opplevd at Klæburuten har "kastet" seg ut i veien, foran oss ombord i flybussekspressen. Slikt skaper meget farlige trafikksituasjoner, og er helt tåpelig oppførsel fra gjengen i klæburuten. Ellers støtter jeg den nye flybussekspressen fullt og helt i denne saken. Hyggelige karer som yter god service! :)

Klæburuten har jo sittet på en gull gruve i tiår!
Flott at de utfordres av nye aktører.

"Flytoget" fra lerkendal tar neppe de store markedsandelene.

Nå skriver også TV2 Nyhetene om saken, og jeg biter meg merke i en liten ting;
"Avinors markedssjef Ellen Weidemann uttaler til Adresseavisen at ingen av selskapene skal drive med oppsøkende salg"
Ca samtidig med at Trondheim Turbuss (har lyst å skrive TT, men det blir jo bare feil!) startet opp, så begynnte Klæburuta sine gutter (og jenter) gå med refleksvester hvor det står "FLYBUSSEN I TRONDHEIM" (Se adressa-link i OP)
Når det står 3-4 av disse ved bagasjebånd/utgang (som er litt det samme på TRD) og peker ut mot 'sine' busser, så vi jeg så absolutt kalle det oppsøkende salg.
Keep it simple: sjåførene kan holde seg i/ved bussene sine, og om opphold i terminal er nødvendig (kjøpe kaffe, tilbe porselensguder o.l.) så må det etter min mening holdes til et minimum og utenfor "allminnelig ferdsel".

Bra Klæburuten har fått konkurranse. Makan til oppførsel skal man lete lenge etter.
Jeg har bare brukt dem (Klæbututen) en gang etter at de nye kom, og det var da påfallende hvor høflig sjåføren var, og hvor flink han var til å sprette ut og hjelpe folk med bagasjen på vei til Værnes :)
Vet ikke hvordan Trondheim Turbuss gjør det med billettering på Værnes, men jeg har alltid irritert meg over at "den gamle" først har fyllt opp bussen for så å lukke dørene og selge billetter og dermed bruke 10 min. på det istedenfor å selge billetter ved døra etter hvert eller evt. ha en automat. Jeg vil reise med dem som ikke kaster bort min reisetid på den måten. :headbang
Før brukte sjåførene til en stor grad ventetiden til røyking, men nå flyr de vel rundt med gule vester for å hanke inn passasjerer!

Vet ikke hvordan Trondheim Turbuss gjør det med billettering på Værnes, men jeg har alltid irritert meg over at "den gamle" først har fyllt opp bussen for så å lukke dørene og selge billetter og dermed bruke 10 min.

Hos Flybussekspressen betaler man underveis.

Kan man betale hos kort hos de nye? Det er ofte en vinner hos meg på flybussen, selv om jeg skal til Stjørdal.
Som den "antikontantisten" jeg er, så er det sjelden jeg har så mye som ei krone på meg, og det at man kan betale med kort på flybussen er veldig behagelig.

Flybuss personalet har vel bestandig hatt tilhold innom dør i vest enden i ankomsthall, det nye er vel gule vester.
Samme krangelen har vel vært mellom div taxi selskap der airport taxi har "enerett" på ikke bestilte passasjerer

Flybussekspressen må øke antall frekvenser for å bli et reelt alternavtiv, og spesielt på morgen og ettermiddag, og da selvsagt til/fra Heimdal. Det er jo meget synd hvis Klæburuten setter kjepper i hjulene for den nye aktøren og dette er en jobb for Avinor. Dette med de gule vestene og "innkastingen" innførte Klæburuten da Flybussekspressen startet. De har forøvrig billigere billetter for crew :)

Bussjåførene fra Klæburuta har i alle årene jeg har tatt flybussen alltid vært hjelpsomme og hyggelige. De har også som tidligere nevnt oppholdt seg både inne ved bagasjebåndene og utenfor utgangen, det eneste nye er refleksvestene.

Og jeg sitter heller inne i en varm buss og venter på billettering enn å stå ute i kulda med samme ærend.

Og jeg sitter heller inne i en varm buss og venter på billettering enn å stå ute i kulda med samme ærend.

Hos flybussekspressen er det som regel to ansatte ombord. En som tar betaling, og en som kjører. Dermed trenger du ikke vente 10 minutter ekstra fordi bussjåføren må ta betaling, slik som klæburuten gjør.

Personlig setter jeg også pris på at F. Ekspressen tilbyr gratis Internett og gratis aviser (Hovedsakelig på morgenavgangene).

Last edited:

Min erfaring etter 9 år bosatt i Trondheim og en hel hurv med flyreiser til og fra Værnes er at Klæburuten i de fleste tilfeller hadde billettsalg ved påstigning (en eller flere sjåfører står klar ved bakdøra med billettmaskiner). Har det ikke vært billettsalg ved påstigning, har det normalt vært 2-3 (til og med 4 i enkelte tilfeller) sjåfører som har tatt billettsalget. Dette gjøres ved at sjåførene som skal kjøre de neste avgangene har trådt til og hjulpet til med billettsalget, og dermed har det gått lynfort.

I noen ganske få tilfeller har jeg opplevd det som beskrives ovenfor, hvor en enkelt sjåfør har måttet selge alle billettene før vi kjører avsted, og jeg er enig i at det kan være litt frustrerende. Men dette skjedde så sjelden for meg at det nesten kan neglisjeres. Synes det er merkelig at de fleste andre som skriver her tydeligvis har så annerledes erfaringer med Klæburutren...

Må innrømme at jeg ikke har flydd til Trondheim de siste månedene, så det kan selvfølgelig tenkes at alle sjåførene som tidligere har hjulpet til med billettsalget nå er opptatt av å vise fram sine gule refleksvester ved utgangene...

Samme krangelen har vel vært mellom div taxi selskap der airport taxi har "enerett" på ikke bestilte passasjerer

Så vidt jeg husker, var den kampen forholdsvis fredelig, selv om det sikkert gikk noen stygge blikk mellom sjåførene. Så vidt jeg husker var utgangspunktet at de med taxiløyve i Sør-Trøndelag ikke hadde lov til å ta med passasjerer i Nord-Trøndelag (dvs Værnes) og motsatt.

Løsningen ble et kompromiss der drosjene fra Sør-Trøndelag fikk ta med seg forhåndsbestilte turer fra Værnes til Sør-Trøndelag og motsatt. Nå er de visst igjen uenige, og denne gangen om Sør-Trøndelagsdrosjene står for lenge på Værnes for å vente på bestilling før de kjører over elva.

Få slått de fylkene sammen...

Min erfaring etter 9 år bosatt i Trondheim og en hel hurv med flyreiser til og fra Værnes er at Klæburuten i de fleste tilfeller hadde billettsalg ved påstigning (en eller flere sjåfører står klar ved bakdøra med billettmaskiner). Har det ikke vært billettsalg ved påstigning, har det normalt vært 2-3 (til og med 4 i enkelte tilfeller) sjåfører som har tatt billettsalget. Dette gjøres ved at sjåførene som skal kjøre de neste avgangene har trådt til og hjulpet til med billettsalget, og dermed har det gått lynfort.
Sistnevnte er min erfaring også, dvs flere sjåfører som deler på å ta betaling ombord, er sjelden de tar betalt ved bakdøra.

Sist jeg tok flybussen (22. desember) sto det flere sjåfører fra Klæburuten ved utgangen ved bånd 2, men de hadde verken gule vester eller drev innpisking av noe slag.
Tvert i mot oppsøkte jeg dem og spurte om jeg kunne kjøpe billetter mens jeg ventet på bagasjen, men jeg fikk bare beskjed om å gjøre dette ved bussen. (Er tross alt snakk om trøndere her, hvorfor gjøre ting effektivt når man kan gjøre det træægt..:rolleyes:) Vet forresten ikke om det var noen buss fra Trondheim Turbuss på TRD akkurat da, de kjører jo ikke akkurat ofte, så det kan jo også forklare den avslappede holdningen fra Klæburutens sjåfører.

Etter å ha lest artiklene på adressa.no må jeg vel si at daglig leder i Trondheim Turbuss fremstår som minst like mye cowboy som Klæburutens sjåfører.

Så forresten en på adressa.no som kommenterte at Trondheim turbuss burde kjøre over Byåsen, noe jeg synes høres ut en glimrende ide når de uansett starter på heimdal. Den eneste store holdeplassen de hadde gått glipp av er sykehuset, og jeg tror de hadde fått mange nye kunder på strekningen Heimdal-Ila.

Flybuss personalet har vel bestandig hatt tilhold innom dør i vest enden i ankomsthall, det nye er vel gule vester.

De har også som tidligere nevnt oppholdt seg både inne ved bagasjebåndene og utenfor utgangen, det eneste nye er refleksvestene.

Men de har i alle de år hatt monopol - nå som de ikke har det kan dette plutselig anses å være "oppsøkende salg". Jeg oppfattet det litt slik når jeg kom fra ARN (via OSL) for en måneds tid siden. Da stod de 4 stk der, midt mellom bånd 2 og utgangsdør. Det er *midt* "i trafikken" det.

Så forresten en på adressa.no som kommenterte at Trondheim turbuss burde kjøre over Byåsen, noe jeg synes høres ut en glimrende ide når de uansett starter på heimdal. Den eneste store holdeplassen de hadde gått glipp av er sykehuset, og jeg tror de hadde fått mange nye kunder på strekningen Heimdal-Ila.
Over Byåsen, direkte via omkjøringsveien og Skovgård/Ranheim (siste hadde gjort meg til en glad laks) er alle ønsker som står sterkt. Noe av problemet her er at det er STFK som bestemmer konsesjonsvillkår, og med det også rutetrasé.

Må få lov til å slenge meg på denne her ... Klæburuten er noe forbannet møkk (!!).

Jeg jobber på ENVA og benytter meg av Klæburutens "service" 10 ganger i uka. Det som er mest forbannet er at de kjører busser Trondheim->Værnes hvert kvarter, mens returbussene fra flyplassen "går når det kommer fly, sjøh!".

Jeg har ved FLERE anledninger opplevd å sitte i en forlatt buss ved ENVA i nærmere to (!!!) timer før den har kjørt innover mot byen, mens det kommer en kontinuerlig strøm av nye busser som setter av folk i 2. etasje og kjører direkte tilbake til buss-stallen.

Noe annet som provoserer er det "oppsøkende salget" det snakkes mye om. Bussjåførene oppholder seg inne i terminalen til bussen begynner å fylles opp, før de så begynner å gå gjennom bussen for å forløse billetter... Regner med at det tar ca. 10-15 minutter i snitt fra når de begynner å selge billetter til bussen faktisk kjører... Gjerne lenger når de ikke har koordinert at det står en gubbe i bakdøra og stopper "nye kunder" fra å sette seg inn uten billett.

Et annet moment som jeg selv fant utrolig provoserende var opplevelsen når jeg skulle kjøpe såkalt periodekort... Jeg spurte da to bussjåfører på Værnes om prosedyren rundt dette. Fikk beskjed om å henvende meg til Klæburutens lokaler inne i Trondheim. Lokalene ligger helt på andre siden av byen, og de har vanlig "kontortid". Altså måtte jeg ordne meg fri fra jobb for å dra ut dit en dag. Spurte sjåførene (begge to!) om jeg behøvde en spesiell søknad/bekreftelse fra arbeidsgiver noe de avkreftet og sa at det var nok at jeg stilte opp med adgangskort.

Jeg troppet opp i Klæburutens lokaler en ettermiddag og ba om å få kjøpe periodekort. "Ja, hvor er så bekreftelsen fra arbeidsgiver om at du har krav på slikt kort??????" fikk jeg slengt surt i trynet... Forklarte at jeg hadde fått beskjed om at det ikke var nødvendig. Fikk da beskjed om at "selvfølgelig må du ha en slik bekreftelse. Du må komme tilbake en annen dag!" ...

Forklarte - så sindig jeg klarte - at jeg hadde måtte gå tidlig hjem fra jobb for å komme meg til andre siden av byen, og at jeg hadde gyldig adgangskort fra avinor og om dette kanskje kunne være gyldig i dette henseende (det står jo tross alt definert arbeidssted, arbeidsgiver og stilling på kortet)... Nei det var komplett uaktuelt og jeg måtte komme tilbake med utfylt skjema... Fikk til slutt overtalt (kvinne)mennesket om å fakse en kopi av skjemaet til jobben for at de der kunne fylle det ut og fakse tilbake.. Dette tok ca. 20 minutter... Når skjemaet endelig var i hende hos mennesket; "ja, hvor er så bildet ditt??????" Jeg forstod ikke hva hun mente og fikk beskjed om at "ja du må jo selvfølgelig ha bilde på kortet!"... Dette hadde ingen fortalt meg, og de hadde hverken kamera eller fotoboks... Motvillig tok hun til slutt kopi av bildet på Avinorkortet og brukte det til å mekke et hjemmesnekra svært kort på størrelse med et fotografi (ca. 10x8 cm)...

Siden 1/2-årskortet koster 4750(!!!!!) spurte jeg om jeg ble registrert i en database, slik at jeg kunne få nytt kort dersom det ble stjålet eller at jeg evt. mistet det.. "Nei det kan du IKKE... Fordi noen kan jo bare bytte bilde på kortet og så får de "gratiskort" dersom du sier at du har mistet det"....

Altså går jeg nå rundt med et periodekort til en verdi av 4750.- som ikke blir erstattet dersom det kommer bort... Priceless...

Jeg kjøpte dette kortet midt i måneden (15ende) og når jeg kom hjem oppdaget jeg at det gikk ikke ut den 15ende om 6 måneder... Nei, det gikk ut den FØRSTE i den måneden... Jeg ringte så til Klæbuhelvetet og meldte fra om at "halvårskortet" mitt kun var gyldig i 5 måneder og 15 dager, og spurte om hvordan vi kunne fikse det... "Nei, men det kan vi ikke.. Fordi det blir så vanskelig for sjåførene å forholde seg til annet enn bare måneder.. Kortet ditt er gyldig til den første".

Jeg fortalte henne - litt mindre sindig nå - at jeg tross alt har kvittering som sier hvilken dato det er kjøpt, og spurte om jeg så kunne vise denne frem til sjåføren i kombinasjon med kortet for å få bruke det i det halve året jeg har betalt for... "Nei, kortet er gyldig til den første!"... Selv trekker jeg paralleler til Kafkas "Prosessen"... Jævla MøkkaKlæbu!

Lokalene ligger helt på andre siden av byen, og de har vanlig "kontortid". Altså måtte jeg ordne meg fri fra jobb for å dra ut dit en dag.

Kontoret ligger vel fortsatt en liten spasertur fra endeholdeplassen til Flybussen, eventuelt en stopp med bybuss dersom du bytter i Prof. Brochs gate.

Synes du dette var alt for mye styr, så er det jo bare å kjøpe seg et T:kort og bruke andre transportmidler. Det koster 6.095 for et halvt år.

Last edited:

Har vært innom Værnes to ganger i løpet av uka som gikk og fikk pratet med en av Klæbu-sjåførene på mandagen. Sjåføren nedtonet denne fiendskapen, men peket på lederen for Trondheim Turbuss var rabiat og at han var hele årsaken til dette. På torsdag tok jeg meg en tur ut mellom flightene for å nyte en sigarett og jeg kunne med selvsyn se at sjåførene fra de to selskapene ikke menget seg med hverandre - Klæbusjåførene holdt seg rundt vestre inngang på ankomstnivået mens Trondheim Turbuss-sjåføren holdt seg til østre inngang. Skarpe blikk så ut til å bli utvekslet.

Hvis det er noen som lurer på hvorfor jeg kom i praten med Klæbu-sjåføren, så er det Widerøe og tåka over Namsos på mandagen som var årsak til det. Det ble Klæbubusstur til Steinkjer/Kvamskog og taxi videre til Namsos - og under bussturen ble det SAS-frokost nummer to denne dagen - og den er definitivt oppskrytt.

Back