Vi prøver på en tråd med bilder! 
Denne reisen hadde en litt uvanlig forhistore; strekkene EZE-BGO er returen på min første Amex Platinum Companion Ticket. Jeg har aldri fått brukt noen av dem før. Men tilfeldigvis skulle jeg denne gangen reise alene, tilfeldigvis hadde jeg en regulær billett som kunne refunderes 100%, og tilfeldigvis ringte jeg CT-folket selv om jeg ikke fant noe ledig selv på ANA. Men! Snill Flink Agent fant jaggu First Class med LH FRA-EZE (den lengste flygningen LH har i ruteboken sin. God valuta for poengene).
Utreise 10 des, retur 26 des. Hun kunne dessverre ikke booke returen i First fordi det var mer enn 2 uker til reisen og LH slapp ikke O-seter til *A-partnere før maks 14 dager før avreise, forklarte hun. Men jeg kunne ringe dem ca. 12 desember og sjekke om det fantes First-seter da.
Virkelig--? Kan man det?
Jada, bare ring oss mindre enn to uker før returen. La oss håpe de slipper noen seter. Det vil i så fall påløpe et endringsgebyr på kr 150!
Toppers, sagt og gjort. Førsteklassepoengsum svidd av, billett bestilt i First på utreise og inntil videre Business på retur. Noe over 6K i avgifter.
Flyturen FRA-EZE var nok den beste jeg har hatt i mitt liv.
14. desember så jeg i ANA at det fantes First-seter for returen, men da jeg ringte CT-folket så var det som jeg tidligere hadde trodd-- endring ikke mulig. Jeg forklarte situasjonen, ba ettterhvert om å få snakke med en supervisor som var vennligheten selv. Han sjekket med "min" opprinnelige agent som fortalte at "nei, hun hadde ikke sagt at...." First-boardingpasset fikk tegneserievinger på seg og begynte å flakse ut av rekkevidde.
Så tok supervisor en lengre timeout, og da han kom tilbake kunne han meddele at siden jeg var Diamond og noen faktorer til (jul?) skulle han gjøre ett enkeltstående unntak. Men det kom til å koste kr 48 (førtiåtte) ekstra utover de annonserte kr 150! Kall meg gal, men jeg slo til.
Science fiction-versjonen er at de har lydfil av reservasjonssamtalen lenket opp mot reservasjonen og at de faktisk lyttet til konversasjonen og konstaterte at "OK, shoot, vi sa feil". En mer realistisk versjon er kanskje at de ikke var så sikre på om jeg hadde misforstått eller ikke, men bestemte seg for å være greie.
Uansett: LH First begge veier på CT, med fravær på over 14 dager. Kult.
Det er så himla mange bilder her, så jeg regner med at vi er enige om at bildene av dagsreisene rundt Salta med spektakulære fjellmassiver og formasjoner mot Tucuman, saltørkener mot Bolivia, solen i zenith ved Stenbukkens vendekrets, toget Tren a las nubes' fantastiske trasé opp til 4200 m.o.h, pittoreske brosteinsgater i småbyer som Humahuaca, lamaflokker, regnskogsgrønne tusen meter dype avgrunner og daler i Valle de Obispo + dyprøde fjellsider med tusenvis av blomstrende kjempekaktuser må vike til fordel for innendørs nærbilder av minitayrtannkremstuber og kjeks?
Ikke? Etpar naturbilder som alibi da.
Her på vei mot vindistriktet Cafayate tre timers kjøring utenfor Salta, tilsynelatende verdens høyestliggende på rundt 1700 m.o.h.
En av mange fjellformasjoner som er turiststoppesteder, el Anfiteatro.
Plazaen i Cafayate. Høy himmel, klare skyer.
En av de beste bodegaene i Cafayate synes jeg er El Porvenir. Bygden er så liten at man lett kan leie sykkel og rekke 4 forskjellige bodegaer på en dag. Dette er El Porvenirs S-klasse:
Her er E-klassen, Amauta. Tror at denne er i overkant fyldig for min smak, men her er den. Ikke noe problem å ta denne kartongen med som håndbagasje. "Vennligst plassér Deres vinkasser under stolen foran Dem, ikke i hattehyllen over Dem."
Salta:
Salta lufthavn SLA sett innenfra terminalbyggets andreetasje:
Mer aktivitet i bønnerommet enn på utenriks på første juledag.
Disiplinert 3-rekkes køsystem før boarding på LANs LA4113. Nå er jo kø-kultur og ikke minst kø-aksept i Argentina noe annet enn i Norge.
Boarding.
God plass ombord på LV-BSJ idag, kanskje 40-50% belegg.
Karakteristisk håndbagasje i Argentina og i Uruguay: Mate-sett. Termos med varmtvann, boks med yerba mate (en slagst urte-te), liten kalebass el.l. til å fylle med mate som drikkes med metallsugerør og sendes rundt. Det må være med om man skal ut og trø litt.
Takeoff mot syd. En kul ting med denne regionen er at selv om det ligger et skydekke på kanskje mellom 2-3 tusen meter så er mye av naturen synlig allikevel på oppsiden.
Gratis kaffe/te/soft drinks og svært søte kjeks. Kommer nok til å forbli uspiste, evt. rekommisjoneres som nødproviant for påskefjellet.
Vin og øl ikke lenger tilgjengelig på innenriksruter.

Denne reisen hadde en litt uvanlig forhistore; strekkene EZE-BGO er returen på min første Amex Platinum Companion Ticket. Jeg har aldri fått brukt noen av dem før. Men tilfeldigvis skulle jeg denne gangen reise alene, tilfeldigvis hadde jeg en regulær billett som kunne refunderes 100%, og tilfeldigvis ringte jeg CT-folket selv om jeg ikke fant noe ledig selv på ANA. Men! Snill Flink Agent fant jaggu First Class med LH FRA-EZE (den lengste flygningen LH har i ruteboken sin. God valuta for poengene).
Utreise 10 des, retur 26 des. Hun kunne dessverre ikke booke returen i First fordi det var mer enn 2 uker til reisen og LH slapp ikke O-seter til *A-partnere før maks 14 dager før avreise, forklarte hun. Men jeg kunne ringe dem ca. 12 desember og sjekke om det fantes First-seter da.
Virkelig--? Kan man det?
Jada, bare ring oss mindre enn to uker før returen. La oss håpe de slipper noen seter. Det vil i så fall påløpe et endringsgebyr på kr 150!
Toppers, sagt og gjort. Førsteklassepoengsum svidd av, billett bestilt i First på utreise og inntil videre Business på retur. Noe over 6K i avgifter.
Flyturen FRA-EZE var nok den beste jeg har hatt i mitt liv.
14. desember så jeg i ANA at det fantes First-seter for returen, men da jeg ringte CT-folket så var det som jeg tidligere hadde trodd-- endring ikke mulig. Jeg forklarte situasjonen, ba ettterhvert om å få snakke med en supervisor som var vennligheten selv. Han sjekket med "min" opprinnelige agent som fortalte at "nei, hun hadde ikke sagt at...." First-boardingpasset fikk tegneserievinger på seg og begynte å flakse ut av rekkevidde.
Så tok supervisor en lengre timeout, og da han kom tilbake kunne han meddele at siden jeg var Diamond og noen faktorer til (jul?) skulle han gjøre ett enkeltstående unntak. Men det kom til å koste kr 48 (førtiåtte) ekstra utover de annonserte kr 150! Kall meg gal, men jeg slo til.
Science fiction-versjonen er at de har lydfil av reservasjonssamtalen lenket opp mot reservasjonen og at de faktisk lyttet til konversasjonen og konstaterte at "OK, shoot, vi sa feil". En mer realistisk versjon er kanskje at de ikke var så sikre på om jeg hadde misforstått eller ikke, men bestemte seg for å være greie.
Uansett: LH First begge veier på CT, med fravær på over 14 dager. Kult.
Det er så himla mange bilder her, så jeg regner med at vi er enige om at bildene av dagsreisene rundt Salta med spektakulære fjellmassiver og formasjoner mot Tucuman, saltørkener mot Bolivia, solen i zenith ved Stenbukkens vendekrets, toget Tren a las nubes' fantastiske trasé opp til 4200 m.o.h, pittoreske brosteinsgater i småbyer som Humahuaca, lamaflokker, regnskogsgrønne tusen meter dype avgrunner og daler i Valle de Obispo + dyprøde fjellsider med tusenvis av blomstrende kjempekaktuser må vike til fordel for innendørs nærbilder av minitayrtannkremstuber og kjeks?
Ikke? Etpar naturbilder som alibi da.
Her på vei mot vindistriktet Cafayate tre timers kjøring utenfor Salta, tilsynelatende verdens høyestliggende på rundt 1700 m.o.h.

En av mange fjellformasjoner som er turiststoppesteder, el Anfiteatro.

Plazaen i Cafayate. Høy himmel, klare skyer.

En av de beste bodegaene i Cafayate synes jeg er El Porvenir. Bygden er så liten at man lett kan leie sykkel og rekke 4 forskjellige bodegaer på en dag. Dette er El Porvenirs S-klasse:

Her er E-klassen, Amauta. Tror at denne er i overkant fyldig for min smak, men her er den. Ikke noe problem å ta denne kartongen med som håndbagasje. "Vennligst plassér Deres vinkasser under stolen foran Dem, ikke i hattehyllen over Dem."

Salta:

Salta lufthavn SLA sett innenfra terminalbyggets andreetasje:

Mer aktivitet i bønnerommet enn på utenriks på første juledag.

Disiplinert 3-rekkes køsystem før boarding på LANs LA4113. Nå er jo kø-kultur og ikke minst kø-aksept i Argentina noe annet enn i Norge.

Boarding.






God plass ombord på LV-BSJ idag, kanskje 40-50% belegg.

Karakteristisk håndbagasje i Argentina og i Uruguay: Mate-sett. Termos med varmtvann, boks med yerba mate (en slagst urte-te), liten kalebass el.l. til å fylle med mate som drikkes med metallsugerør og sendes rundt. Det må være med om man skal ut og trø litt.

Takeoff mot syd. En kul ting med denne regionen er at selv om det ligger et skydekke på kanskje mellom 2-3 tusen meter så er mye av naturen synlig allikevel på oppsiden.

Gratis kaffe/te/soft drinks og svært søte kjeks. Kommer nok til å forbli uspiste, evt. rekommisjoneres som nødproviant for påskefjellet.
Vin og øl ikke lenger tilgjengelig på innenriksruter.

Last edited: