Skogbranner - Vurderer å kjøpe brannfly

Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Tja ett par sånne i tjeneste for Widerøe under normale forhold, eller som transportfly i forsvaret når det ikke er skogbranner å slukke hadde kanskje vært en løsning? Men brannfly kommer nok aldri å skje i dette århundre med denne regjeringen :rolleyes:
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Hehe; jeg kan tenke meg at Extra230 og FBU4EVER! hadde sittet klare med skinnjakken hvis vi hadde hatt Invadere til vannbombing. :-D

Be-200 er vel foreløpig ikke solgt til noen andre enn russerne, selv om det virker som at utprøving i Portugal, Italia og Hellas har vært vellykket. Jeg vet ingenting om prisbildet kontra CL-415, men jeg antar at kanadierne vil strekke seg langt for å ikke miste gode kunder. Såvidt jeg har forstått er det også mye enklere å operere CL-415 fordi den visstnok trenger langt kortere distanse på vannet enn Berieven. Det er en betydelig fordel der man er nødt til å hente vann i innsjøer, etc.

K
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Med det været vi har hatt og en del moderate skogbranner allerede så hadde det kanskje vann-bombefly vært en god ide. Større kapasitet en helikoptre klarer å dra med seg. Hadde ikke vært dumt med noen CL-415 på norsk register nei. Beriev virker litt for store/raske. Bombarier er jo en flyprodusent Widerøe har gode erfaringer med så hvorfor ikke?
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Man kunne jo kombinert brannslukking med kystvaktflyvningen som Sundt skal fly (flyr) med King Air. Er det mulig å benytte CL-415 til andre ting innimellom brannslukkingsoppdragene? Ser at det finnes en 415MP-variant, men er det enkelt å hoppe mellom de ulike rollene?
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Egentlig helt utrolig at det ikke er brannberedskap med spesiallagde fly i hverken Norge, Sverige eller Finland. Det er jo tre land med skog så langt øyet rekker, selv fra luften !

Det må vel her som så mange andre steder i samfunnet, en katastrofe til før de bevilgende myndigheter reagerer. Men her burde vel Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap sterkere på banen og forlange bedre beredskap for store skogbranner, og koordinere med våre naboer.

Evt kan vi jo se på om vi kan inngå samarbeid med Russland, siden de allerede har beredskap på dette. Internasjonalt samarbeid er jo politisk "inn" for tiden !

Men noen bør gjøre noe før det er for sent !!
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

DSB kan kreve så mye dem vil, men Storberget og co innvilger ikke andre, langt mere presserende "krav", fra direktoratet som det er nå. Å tro at DSB skulle få regjeringen til å kjøpe/leie brannfly... well, tanken er god - men dream on.
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Egentlig helt utrolig at det ikke er brannberedskap med spesiallagde fly i hverken Norge, Sverige eller Finland. Det er jo tre land med skog så langt øyet rekker, selv fra luften !

Tja, er skogbrann noe stort problem i Norge? Enkelte forskere mener til og med at det brenner for lite i norske skoger
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

For skogen isolert sett er det bare bra, men hvis det ryker noen boligfelt og noe folk, er det ikke så bra lenger ! Er en billig forsikringspremie og ha ett fly på deling på tre land skulle man tro !
 
Det ville ikke være overraskende om det var et eller flere brannfly i Skandinavia, men på den annen side så er det ikke vanlig med store skogbranner her. Selv om vi har mye skog, er det meget uvanlig med tørkeperioder på mange måneder uten regn.
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Kunne vært greit å ha hatt skikkelig utstyr på sør-vestlandet nå.......
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Sesong på SørØstlandet om dagen.

Hva er prisene på Catalina og Beriev 200 om dagen?
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Hva med MD-87 (det er jo endel ex-SAS MD87 som blir konvertert til Brannfly i disse dager) kunne jo være hygelig få hjem en av disse :D (Og da ville jo FBU4EVER være selvskreven Pilot :D :D )
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

I disse chemtrails-dager må det da finnes noen måte å inkorporere flammehemmende (kun på tre, selvsagt. ikke på fuel) partikler i spredningen som foregår?

Problem solved.
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Ja da var denne problemstillingen aktuell igjen, og Norge og Norden er like langt.

Må da være en god sak for Nordisk Råd, så kan de bidra med noe konstruktivt til en forandring.
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Leste at noen av RAF's gamle Tristars planlegges konvertert til brannfly ... how about that ??
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Hva vil være mest effektivt?

Alternativ 1, Helikopter, slik det er i dag?
Vi så jo at en rekke slike helikopter kunne gjøre en svært god innsats i vinter på trøndelagskysten når vinden løyet slik at turbulensen ga seg. I denne situasjonen kunne de hente sjøvann like i nærheten av der det brant, men hva om det hadde vært i et område med frosne vann? Jeg vil tro at om ikke det ble "sprengt" hull i isen på vann i nærheten ville effektiviteten bli noe helt annet vinterstid.

Når det gjelder begrensinger på grunn av turbulens vil jeg tro at det ikke er stor forskjell fra helikopter til fly. Et brannområde skaper kanskje turbulens i seg selv på grunn av brannen?

Alternativ 2, dedikert brannfly som Bombardier CL-415? Eller BE-200?
Er avhengig av åpent vann som helikopterne, men kan bringe med seg større mengde vann. Mengden avlevert vann i forhold til helikopter vil avhenge av avstand til fylleområde. Må ha større vannpytt en helikopterne for å fylle og har derfor en begrensing i dette. Ville et brannfly kunne bruke sjøvann om det hadde blitt satt inn i vinter?

Alternativ 3, ombygging av f.eks B-747?
Her vil en kunne få mengder av vann, men vil kanskje ha begrensing på hvor dette vannet kan hentes (hvilke flyplasser som kan ta imot et fly av denne størrelsen) og hvor fort en kan få fyllt flyet med både vann, tilsettinger og drivstoff? Dette vil kanskje gjøre denne type brannslukker lite interessant for andre enn de som flyr det.



Vidar
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Hva vil være mest effektivt?


Når det gjelder begrensinger på grunn av turbulens vil jeg tro at det ikke er stor forskjell fra helikopter til fly. Et brannområde skaper kanskje turbulens i seg selv på grunn av brannen?

Alternativ 2, dedikert brannfly som Bombardier CL-415? Eller BE-200?
Er avhengig av åpent vann som helikopterne, men kan bringe med seg større mengde vann. Mengden avlevert vann i forhold til helikopter vil avhenge av avstand til fylleområde. Må ha større vannpytt en helikopterne for å fylle og har derfor en begrensing i dette. Ville et brannfly kunne bruke sjøvann om det hadde blitt satt inn i vinter?

Vidar

Det synes ikke som det er noen forskjell på helikopter og fly.
I Pyrineene og Provence i Frankrike ser jeg CL415 brukes parallelt med helikopter ofte.
Det ser snarere ut som det er et tilgjengelighets spørsmål hva gjelder kapasitet.
CL 415 fyller vann på sjøen utenfor oss ved St. Raphael ofte.
 
Back
Top