Skogbranner - Vurderer å kjøpe brannfly

Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Da var beredskapsflyene fra EU og 10 norske helikopter på plass i Sverige. Der brenner det også, og større branner enn her hjemme.

Nå får søta bror to cl-415 til;

fanny.westling, aftonbladet
8 min sedan
Det har nyss blivit klart att Frankrike skickar två brandplan av modellen Canadair CL415, samma modell som de plan som skickats från Italien.
– Vi är glada att vi får hit dem, säger Mikael Westerlund, kommunikatör på MSB.
Det är ännu inte bestämt exakt när de kommer komma eller var de kommer åka. Men de är väl behövda i Sverige.
– Vi har tackat ja för att vi upplever att de behövs, säger Mikael Westerlund

Vi har en superpupa som kan ta 3500 liter i hvert løft på beredskap, ble denne brukt her hjemme, eller er den sendt til sverige?

Noen hevder også at svenskene vurderer å leie inn be-200 fra russland.

Last edited:

Flere av de svenske partiene prater nå om nordisk samarbeid når det gjelder skogbrannberedskap og utstyr.

Tror det kan være veien å gå for å få prisen ned.

Hvorfor leier/kjøper ikke Norge og Sverige inn dette flyet?

Global supertanker B747
The world’s largest, fastest, and longest-range aerial firefighting asset.
http://globalsupertanker.com

Da kunne vi ha fått regn på Østlandet!! :)
Nei, kanskje ikke så lurt? Den ville vel ha tømt nordsjøen da... :angry:

Noe av problemet med felleskjøp er vel at det ofte er bruk for den samtidig over alt. Blir ekstremt dårlig økonomi av slikt ...

Hvorfor leier/kjøper ikke Norge og Sverige inn dette flyet?

Global supertanker B747

The world’s largest, fastest, and longest-range aerial firefighting asset.

http://globalsupertanker.com

Da kunne vi ha fått regn på Østlandet!! :)

Nei, kanskje ikke så lurt? Den ville vel ha tømt nordsjøen da... :angry:

For det første har vi ikke infrastrukturen som kreves for å kunne bruke den effektiv

Ei heller er det vann den slipper, men litt ymse kjemikalier

Nå flytter EU etterhvert flere fly til Hellas.
Så får vi se om regnværet som er meldt til helgen gjør susen, eller om de ringer Russland og ber om støtte derfra, med noen BE-200.

Kunne kanskje vært greit å sammenlikne de i nordisk terreng opp mot CL-415, hvis det nå er mer vilje til å se på kjøp/leie av dedikerte fly til Norden.

Jeg tror neppe det blir aktuelt å kjøpe fly, og i hvert fall ikke russiske, men er det laget eksportversjoner av BE-200?

I USA benyttes et system (kjemikaliebasert) som installeres i Hercules. Kan tas ut av flyene og installeres ved behov. Faktisk benyttes vel eldre C-130H - noe vel den norske stat fortsatt har en del av stående parkert et sted....

Jeg tror neppe det blir aktuelt å kjøpe fly, og i hvert fall ikke russiske, men er det laget eksportversjoner av BE-200?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Beriev_Be-200

BE-200E er med engelskspråklig cockpit.

Sto en artikkel for et par uker siden som sa at det nå var interesse for våre gamle Hercules fly, men vet ikke fra hvem. Regner med at vi ikke får en ny Nigeriabåt sak... :-)

Last edited:

For det første har vi ikke infrastrukturen som kreves for å kunne bruke den effektiv

Ei heller er det vann den slipper, men litt ymse kjemikalier

Nei, jeg vil ikke at noen kjemikalier skal regne over Østlandet!!
Hvorfor kan de ikke bruke vann eller sjø?

Kjemikaliene gir en bedre slukkeeffekt, rent vann forstøver og fordamper fortere. Sjøvann (saltvann) er uaktuelt pga korrosjon i tanker og rørsystemer.

No veit eg ikkje kva dei brukar, men andre kjemikalie enn H2O treng nødvendig ikkje vere meir "skummelt", berre fordi ein brukar det ordet.... :D :stir:

No veit eg ikkje kva dei brukar, men andre kjemikalie enn H2O treng nødvendig ikkje vere meir "skummelt", berre fordi ein brukar det ordet.... :D :stir:

Riktig, men man må til gjengjeld ha nok mengder kjemikalier tilgjengelig og det ikke for langt unna der hvor brannen er.

Det er jo det som er fordelen med helikoptere som kan hente i nærmeste vann. Og sammenlignet med f.eks deler av California og andre «ørkener» så er det i Norden gjerne flust av innsjøer innen kort avstand.

I denne tråden mistenker jeg endel forslag til brannslukking baserer seg på hvilket utstyr som er kulest/tøffest, og ikke mest hensiktsmessig for våre hjemlige forhold. Det blir litt som flyspottere skal stå for flåteplanleggingen til et flyselskap [emoji6]

Di-Hydrogen-Monoksid er jo på topplisten!

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Back