Skogbranner - Vurderer å kjøpe brannfly

Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Da har fjorårets brannsesong blitt evaluert, og DSB har kommet med en rapport. Konklusjonen er at det står ganske bra til, men at det er en del ting man kan fikse.

Om brannfly, så vurderes det fortsatt som for dyrt, her er den mest relevante passasjen:

Topp- og flyvebranner vil raskt kunne sørge for at
skogbranner sprer seg over svært store områder og
med hastigheter som vil kunne true både mennes-
keliv, infrastruktur og bebyggelse. Dersom vi får
tilsvarende eller enda lengre og tørrere perioder
enn den vi hadde sommeren 2018, så kan heller
ikke fenomenet som kalles "mega fires" utelukkes
helt i Norge. Slike branner krever langt mer kraft-
fulle forebyggende- og beredskapstiltak enn det
vi har i dag. Det vil være nødvendig med vesentlig
større droppkapasitet fra luftstøtte, da i form av
enten helikopter med stor løftekapasitet eller fly.
Kostnaden ved å ha slike kapasiteter tilgjengelig er
så høy, og bruken så sesongpreget, at det sannsyn-
ligvis ikke vil være regningssvarende for Norge eller
de nordiske landende samlet å ha slike kapasiteter i
eget eie. Endringene i klima med påfølgende hyppi-
gere og lengre varme og tørre sesonger gjør at også
Norge må være forberedt på i ekstreme situasjoner å
kunne støtte seg på slike luftkapasiteter i tillegg til
vår nasjonale helikopterberedskap. Derfor er det i
vår interesse å bidra til at det etableres mekanismer
og kapasiteter som raskt kan settes i innsats i de
nordiske landene.

Jeg synes nå fortsatt det hadde vært fint å delt en MAFFSII med Sverige, jeg da. Det er litt action å stå oppi en skogbrann, men det er andre ting det er bedre å bruke en fin dag på...
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Noen som vet om svenskene vurderer flykjøp mer seriøst etter alle brannene i fjor?
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Her på Vestkysten (av USA) er det ikke lengre en Skogbrann sesong, kontraktene for Brann flyene går nå på helårs basis. Erickson som driver (og også bygger om) brannfly har nå fremskyndet ombygningen av MD-87 og MD-82, alle exSpanair er nå enten bygget om eller i ferd med å bli. Det er store skader og masse preventivt etter arbeide som følge av brannene vi har/har hatt - Highway 101 er igjen stengt etter jordras som følge av brann.
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Så er det bare å sette seg tilbake i godstolen for å telle hvor mange turer det lille helikopteret med den lille bøtta (det har i skrivene stund holdt på i 3 timer allerede) må ta frem og tilbake til et vann i nærheten av brannen før man får kontroll over brannen ved Bergen i dag.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/zGl4z9/-Brannen-loper-fra-oss-Vi-har-ikke-kontroll

Scooter01

bor like ved solheimsvannet, der helikopter henta vannet. og tok laaang tid før brannen var under kontroll, og kan ikke akkurat si at det var det største brannen
 
Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Som utskremt i Sivilforsvaret blir det fort ikke noe godstol på meg... Det er rimelig seriøse greier som foregår når det brenner sånn. Og vi snakker bare april. Jeg ser ikke fram til denne sommeren når det gjelder skogbranner...

Enig i at MAFFS ser spennende ut...
 
Re: Skobranner - Vurderer å kjøpe brannfly

Siden jeg har en fot innafor det Agrale, så er det klart at man til en viss grad kan lene seg på utstyr som norske bønder har stående rundt, men det krever jo en eller annan form for adkomstvei. Noe som jo er begrensende. Så det å ha tilgangen på fly, må jo være gull.
 
Re: Skobranner - Vurderer å kjøpe brannfly

Siden jeg har en fot innafor det Agrale, så er det klart at man til en viss grad kan lene seg på utstyr som norske bønder har stående rundt, men det krever jo en eller annan form for adkomstvei. Noe som jo er begrensende. Så det å ha tilgangen på fly, må jo være gull.

Ja, det hjalp veldig på en av brannene jeg var på at det kom vann med møkkaspredere...

Det som kan være problemet med MAFFS er at tanken må trykksettes før slipp. Nå kan det gjøres i lufta men det tar visst 15-20. Man kan jo fly ganske langt på den tida, men det betyr at man får slipp ganske sjeldent. Måler man i liter per time, så kan det hende det ikke kommer så veldig godt ut...

Så, da har man en time for å få MAFFS på plass, så 20 min å fly til brannstedet, så komme tilbake og lande, fylle på nytt (noen tusen liter tar ikke mange minuttene med Sivilforsvarets utstyr). Jeg vet ikke hvor lenge det tar å snu en Herc på bakken...?

Det som kunne forbedre situasjonen er om man kunne la maskinen stå med MAFFS-en på plass når beredskapssituasjonen tilsier det, slik at man kunne gjøre første slipp kort tid etter at brannen er oppdaget.

Dedikerte brannfly vil selvsagt være langt mer effektive, men da er vi nok i en helt annen prisklasse.
 
Re: Skogbranner - Vurderer å kjøpe brannfly

Hvor mange helikoptre er med i slukkingen i Øygarden?
 
Re: Skogbranner - Vurderer å kjøpe brannfly

Er visst en stor skogbrann i Finland om dagen.

Noen som vet hva slags beredskap og verktøy de har til disp?
 
Back
Top