Skifte av callsign - amerikanske selskaper

lanorge

ScanFlyer Silver
Medlem
Jeg har drevet litt rundt på Flightradar og lagt merke til at amerikanske flyselskaper, type Delta, United og American skifter callsign og rutenummer veldig ofte. Kanskje hver tredje måned virker det som at de kaster alle rutenummer i luften og endrer på nesten alle. Noen som vet grunnen? Det er ikke snakk om alfanumeriske callsign heller.
 
Re: Skifte av callsign

Callsign har de ikke endret. United er UNITED, Delta er DELTA, American er AMERICAN. Rutenummer skiftes veldig ofte her borte. Forskjellige frekvenser, nye ruter, gamle ruter etc. Ofte brukes samme nummer på begge leg tur/retur også. Noe av grunnen kan være endring i operatør. Forskjellige regionals har avsatt en blokk av rutenummer, så hvis en rute skifter operatør, MÅ rutenummer endres.

Kan bruke AA som eksempel, der jeg har erfaring.
AA2800-AA3299 er SkyWest. Fra 33xx og langt inn på 4xxx tallet er Envoy/Eagle. Republic bruker også 4xxx (tror 3xxx er E145 og 4xxx er E175 men kan ta feil). 5xxx er Mesa
 
Last edited:
Re: Skifte av callsign

Callsign har de ikke endret. United er UNITED, Delta er DELTA, American er AMERICAN. Rutenummer skiftes veldig ofte her borte. Forskjellige frekvenser, nye ruter, gamle ruter etc. Ofte brukes samme nummer på begge leg tur/retur også. Noe av grunnen kan være endring i operatør. Forskjellige regionals har avsatt en blokk av rutenummer, så hvis en rute skifter operatør, MÅ rutenummer endres.

Kan bruke AA som eksempel, der jeg har erfaring.
AA2800-AA3299 er SkyWest. Fra 33xx og langt inn på 4xxx tallet er Envoy/Eagle. Republic bruker også 4xxx (tror 3xxx er E145 og 4xxx er E175 men kan ta feil). 5xxx er Mesa

Jeg var kanskje litt uklar i mitt spørsmål. Dette gjelder samme operatør på samme callsign og rutenummer. For eksempel flight AA581 med callsign AAL581. Fra 3. november brukes dette callsign eller rutenummer om du vil på LAX-ORD, 19. august til 29. oktober ble dette brukt på PHL-MIA, fra 3. juni til 16. august ble det brukt på PHL-SLC, 2. april til 2. juni på PHL-MIA og 1. januar til 1. juni på ruten CLT-FLL.

Altså fem endringer på rutenummer/callsign til nå i 2021. Dette gjelder ikke alle rutene, men veldig mange. Opp gjennom årene har jo f eks SAS også endret på hvilke rutenummer som brukes på hvilke ruter, men det pleier i hvert fall gå noen år mellom hver gang det endres, her virker det helt virkårlig og det hadde vært interessant å vite hvorfor man velger å gjøre det på den måten.
 
Re: Skifte av callsign

Jeg var kanskje litt uklar i mitt spørsmål. Dette gjelder samme operatør på samme callsign og rutenummer. For eksempel flight AA581 med callsign AAL581. Fra 3. november brukes dette callsign eller rutenummer om du vil på LAX-ORD, 19. august til 29. oktober ble dette brukt på PHL-MIA, fra 3. juni til 16. august ble det brukt på PHL-SLC, 2. april til 2. juni på PHL-MIA og 1. januar til 1. juni på ruten CLT-FLL.

Altså fem endringer på rutenummer/callsign til nå i 2021. Dette gjelder ikke alle rutene, men veldig mange. Opp gjennom årene har jo f eks SAS også endret på hvilke rutenummer som brukes på hvilke ruter, men det pleier i hvert fall gå noen år mellom hver gang det endres, her virker det helt virkårlig og det hadde vært interessant å vite hvorfor man velger å gjøre det på den måten.


Svaret mitt er fortsatt ca det samme. Det er veldig lite faste rutenummer her. Hvorfor vet jeg ikke, men de skiftes hele tiden. Som du sier, SAS endrer sjelden. Jeg har jobbet for SAS også, og så veldig få endringer. Nå skal det sies at SAS har litt færre ruter å holde styr på også...
 
Det kan være forskjellig. Mitt selskap bruker de samme nummer på samme rute mye av tiden. Men tror vel noen blir forandrwt på. Men «stamruter» om du vil har oftest samme nummer. Mulig det har noe med allianser og gjøre.
 
Back
Top