Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen
Originally posted by TOS
Tommy,
I deler av ditt svar på pkt. 6 så sier du jo akkurat det samme som meg (men sier at mitt poeng er tull & vås...:wink ). Bonuspoeng skaper lojale kunder og gjør at flyselskapene tjener mer penger. En av grunnene til det er at prisene kan skrus opp. Om dette betyr at alle tjener på det vet ikke jeg, men flyselskapene tjener nok på det. At DY kan opprette et bonusprogram endrer i liten grad vurderingen om konkurranseskadeligheten av SAS sitt program.
Mitt pkt. 4 var et svar til Someone - ikke noe annet.
Når det gjelder det første punktet så skjønner jeg egentlig ikke hvor du vil. Jeg tror nok helt sikkert at DY ser seg tjent med å ikke bli en dominerende aktør (på kort sikt), men å hevde at det er DY sin feil at de ikke er dominerende fordi de satser utenlands er nå vel en litt forenklet fremstilling av virkeligheten. DY ekspanderer nok der de tjener mest gitt den kapasiteten de har, og siden de satser utenlands så er det vel der de tenker at pengene kan hentes. Det er vel mye det samme som SAS og alle andre kommersielle selskaper gjør. Bruk den begrensede kapasiteten der det gir størst avkastning. Jeg har ingen problemer med en slik tankegang. Igjen, det er ikke et forbud i norsk og europeisk lov mot bonuspoeng, men det er det i denne spesifikke saken.
Når det gjelder pkt. 2 så bør jo SAS ta et initiativ overfor myndighetene. Såvidt meg bekjent ble dette altså ikke gjort i forrige runde. Det er i såfall SAS som må bebreides for det, og ikke KT og norske myndigheter.
Når det gjelder pkt. 3 så ser det ut til at vi iallefall er delvis enige. I dag har en person bosatt i f.eks. Oslo liten eller ingen grunn til å velge SAS pga bonuspoengene. Dette Mye pga SAS sitt eget valg - hadde de ønsket det kunne de brukt bonuspoeng utenlands for å skape lojale kunder også i økonomiklasse. Det viktigste med bonusprogram er jo å låsekundene til et selskap, og dette kan SAS gjøre også uten poeng innenlands. Men det hjelper ikke så mye å la de som reiser på økonomiklassebiletter få så lite som 25% i mange tilfeller, eller enda mer problematisk ikke la kundene få vite hvor mange poeng de faktisk får. Da vil vi som reiser på økonomiklasse ikke ta hensyn til eventuelle bonuspoeng - det være seg 100% eller 25% - fordi vi ikke vet hva vi får, og fordi man regner med at det bare er småtteri uansett. jeg hører mange som sier at de ikke engang gidder å fske frem bonuskortet sitt fordi det ikke er verdt anstrengelsen. De forretningsreisende tjener bonuspoeng på utenlandsreiser, og jeg vil anta at de forsøker å samle poeng i ett program nå som før. I tillegg er det slik at drøyt 1 million nordmenn har EB-kort (dvs. ca 1/3 av alle over 18 år i Norge). Det gir SAS en unik mulighet til innelåsning. På reiser fra Oslo er det vel også rimelig å hevde at SAS har det beste tilbudet av destinasjoner (direkte fra Oslo), noe som skaper et fortrinn for SAS. Nå har jo SAS også her lagt litt snubletråder for seg selv med å lage et LCC-produkt. Kanskje ikke akkurat det man gjør om man vil tekkes de forretningsreisende..?
Når det gjelder pkt. 5 så er det i mine øyne ikke et argument for innføring av bonusprogram. At DY har vokst mye fra oppstarten i 2002 (737-operasjoner) er jo ikke så underlig, siden de startet fra scratch. At SAS ikke har vokst mer kan sikkert også tilskrives SAS sine egne valg (like mye som man kan tilskrive DYs manglende dominerende stilling til at det er DYs eget valg). det er naturlig at en ny aktør spiser av kaka til den eksisterende aktøren (i tillegg til å bake ny kake).
Alt i alt: Jeg er fornøyd med at DY er etablert på det norske markedet. Jeg håper og tror at DY fortsatt blir værende. Jeg håper og tror at SAS blir værende som en sterk aktør. Jeg tror at SAS ikke taper spesielt mye på fraværet av bonuspoeng innenlands. Å hevde at man skal ha det fordi alle andre land har det er ikke noe godt argument når vi vet at land er forskjellige. Jeg tror SAS gjorde en slett jobb overfor myndighetene ved første gangs innføring av forbudet, og jeg tror at SAS har vist ved ord & handling at bonusprogrammet ikke er så viktig (iallefall overfor fritidsreisende).
Tromsø,
Jeg vet ikke helt hva du mener med første setningen her. Når jeg sa tull & vås henviste jeg til ditt pkt 6 der du påsto at bonusprogrammer gir dyrere flybilletter.
Et godt bonusprogram vil A: Belønne lojale kunder slik at de virkelig føler at de får noe igjen for å velge vekk konkurrenten, ikke gi høyere flypriser, men salg av flere billetter til paxen B: Kapasitetsstyre uttaket slik at det gis bort seter som sannsyligvis ikke hadde blitt solgt uansett C: Skaffe eksterne inntektskilder for å dekke inn kostnadene (inkludert revenue exchange hos partnere). Da vil et bonussystem ikke koste rare greiene, (se bare på Europa og intercont prisene...)
Pkt 4: jadda, ser den, men jeg måtte jo hive på en Please....
Pkt 2: SAS ble tatt på senga når dette forbudet kom. Jeg vet at de forsøkte å få til en halvløsning, noe som ikke gikk. Tviler på at det går denne gangen heller. Argumentasjonen fra SAS var: La oss ihvertfall få muligheten til å tildele gullkort (som alle politikere har... :wow: ) til kunder som er lojale slik at de slipper å stå i kø ved innsjekk, ha mulighet til å få kofferten sin ut først, gi dem de beste setene ombord. Svaret de fikk var: Vel, om de kjøper fullprisbilletter, har de jo mulighet til å få disse fordelene.... Logisk, ikke sant??
Pkt 3: Ja, vi er enige i at SAS har driti på draget med å prøve seg på en LCC lite strategi. Denne strategien endres heldigvis nå. Men det forandrer ikke faktumet at for forretningsreisende er EB fortsatt et meget bra program, noe det også hadde blitt innenlands
Pkt. 5: Selvsagt er det jo klart at DY har enklere for å skape en vekst fra 0-25 fly enn SAS har til å gå fra 60 og oppover. Men nå har DY oppnådd det myndighetene ønsket: Å ha en mulighet til å stå på egne ben, selv med SAS sitt bonusprogram. For meg (og alle andre) som flyr SAS i jobben uansett, er det FORBANNET å¨bli frarøvet muligheten til å opptjene status for å gjøre dagen lettere og poeng for å få seg en flytur man aldri har hatt råd til å kjøpe selv
Jeg er også glad for at DY finnes. Det er ingen tvil om at DY har gjort SAS bedre. Man skal tillate bonusprogram i Norge fordi det rett og slett ikke finnes en god grunn til å forby det lengre. DY klarer seg selv og har funnet sitt kundesegment. SAS tjener nok mindre pga uteblivelsen av EB i Norge, fordi forretningsreisende som har firmaavtaler med SAS bruker DY i gitte situasjoner. Men den som taper mest på forbudet er pax som deg og meg som liker SAS og liker å fly med SAS