SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

I tillegg skjønner jeg ihvertfall ikke hvorfor man ikke kan gjøre slik man gjør i Sverige at på ruter med stor konkurranse (eks. OSL-TRD/SVG/BGO) er det lov å opptjene poeng.

Og ikke minst, hvorfor det ikke er lov å tjene opp grunnpoeng slik det er i hele Sverige?

Det blir vel lovlig med bonuspoeng når DY har 50 fly i flåten og han sleske Kjos har solgt aksjer for milliarder.

Ikke noe samvirkelag man hjelper her, men et børsnotert selskap....
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Originally posted by FlightDeck



Kommunistland er Norge i alle fall ikke. Det er bra vi har en tydelig og synlig stat som bidrar til konkurranse og lave priser. Det har forbrukerne tjent godt på. EuroBonus har bare betydd høyere priser, og det er bra dette begrenses på norsk innenriks.

Mener du virkelig at den eneste måten DY vil overleve på er pga EB forbudet???

Please.... De som er blå EB medlemmer driter i EB nå som det er blitt så sinnsykt vanskelig å opptjene poeng.

I tillegg, det er jo lov med EB poeng til utlandet. Merkelig at DY klarer seg så godt der... Det er jo dit DY flyr mest!! Rare greier..
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Enig Tommy777 og DC-8-63. Har har nok engang KT i samarbeid med være ikke akkurat oppegående politikere laget en hindring for det som er ekte fri konkuranse.
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

1. I Danmark har man en rekke andre transportmidler som er gode alternativer til fly. det har man i de aller fleste tilfeller ikke i Norge. det er det jeg mener med at konkurransesituasjonen ikke er den samme i Norge som i Danmark. Bonusprogram er ikke ulovlig. Som jeg sier lenger opp er det misbruk av dominerende stilling, og praksis som hindrer effektiv konkurranse som er ulovlig. I Norge som i resten av EØS/EU. Norge har bortimot duplikat av EUs konkurranselovgiving. SAS er dominerende på bortimot alle destinasjonene de flyr innenlands i Norge. DY begynner riktignok å bli store på enkelte destinasjoner (kanskje BGO og TRD, f.eks.).

2. Man kunne sikkert tenke seg en løsning a la Sverige. Det er riktignok ingen som har jobbet for denne løsningen, og i følge mine kilder så var ikke dette noe SAS gjorde forsøk på å få innført når det var snakk om å innføre bonusforbudet i 2002 (?).

3. De blå EB-medlemmene, meg selv inkludert, bryr oss fint lite om EB. Ikke nødvendigvs fordi man ikke tjener noe poeng innenlands, men like mye fordi SAS har fortalt oss at de ikke trenger lojale økonomiklassepassasjerer. Kan du, Tommy, forklare meg hvorfor SAS desimerer sitt eget program om det er så viktig for SAS...? De forretningsreisende som skal reise innenlands i Norge har uansett ikke så mange alternativer til SAS om det er slik at man verdsetter fleksibilitet og mange avganger (og om man ikke skal reise punkt til punkt innenlands). Det har derimot de fritidsreisende, som er mye mer prisfølsom.

4. det spørs om Victor Norman klarer å assosiere seg med sosialistpakket....

5. Hva er ekte fri konkurranse, Someone? Om du husker tilbake til mikrokurset du sikkert har tatt i Edinburgh så husker du kanskje at dette var en situasjon hvor det er mange små aktører som ikke har mulighet til å påvirke priser, ingen store kjøpere med markedsmakt osv. Luftfarten likner ikke spesielt mye på den situasjonen, synes du? Du har forhåpentligvis også lært at fri konkurranse ikke alltid gir ønskede resultater i form av effektiv utnyttelse av ressurser osv.:wink

6. Ja, DY kunne laget sitt eget bonusprogram. Det er riktignok ikke det vi diskuterer her...:wink I tillegg så gjør det ikke SAS sitt bonusprogram mindre eller mer problematisk. Det er også slik at jo flere selskaper som har slike ordninger, dess større sannsynlighet for at det generelle prisnivået er høyere enn i fraværet av slike ordninger.

7. Det er ikke merkelig at det er lov til å opptjene bonuspoeng til utlandet. Der er det plenty av konkurranse. At DY velger å satse der kan jeg ikke se er spesielt relevant i forhold til om man skal tjene opp bonuspoeng innenlands - det endrer ikke så mye på konkurranseforholdene innenlands.

8. Nei. DY overlever ikke bare pga forbudet mot eurobonus. Det har riktignok sannsynligvis bidratt til at vi faktisk har en relativt god konkurrent til SAS. Det synes jeg er fint. Hvem gjør ikke det?
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Originally posted by TOS



1. I Danmark har man en rekke andre transportmidler som er gode alternativer til fly. det har man i de aller fleste tilfeller ikke i Norge. det er det jeg mener med at konkurransesituasjonen ikke er den samme i Norge som i Danmark. Bonusprogram er ikke ulovlig. Som jeg sier lenger opp er det misbruk av dominerende stilling, og praksis som hindrer effektiv konkurranse som er ulovlig. I Norge som i resten av EØS/EU. Norge har bortimot duplikat av EUs konkurranselovgiving. SAS er dominerende på bortimot alle destinasjonene de flyr innenlands i Norge. DY begynner riktignok å bli store på enkelte destinasjoner (kanskje BGO og TRD, f.eks.).

2. Man kunne sikkert tenke seg en løsning a la Sverige. Det er riktignok ingen som har jobbet for denne løsningen, og i følge mine kilder så var ikke dette noe SAS gjorde forsøk på å få innført når det var snakk om å innføre bonusforbudet i 2002 (?).

3. De blå EB-medlemmene, meg selv inkludert, bryr oss fint lite om EB. Ikke nødvendigvs fordi man ikke tjener noe poeng innenlands, men like mye fordi SAS har fortalt oss at de ikke trenger lojale økonomiklassepassasjerer. Kan du, Tommy, forklare meg hvorfor SAS desimerer sitt eget program om det er så viktig for SAS...? De forretningsreisende som skal reise innenlands i Norge har uansett ikke så mange alternativer til SAS om det er slik at man verdsetter fleksibilitet og mange avganger (og om man ikke skal reise punkt til punkt innenlands). Det har derimot de fritidsreisende, som er mye mer prisfølsom.

4. det spørs om Victor Norman klarer å assosiere seg med sosialistpakket....

5. Hva er ekte fri konkurranse, Someone? Om du husker tilbake til mikrokurset du sikkert har tatt i Edinburgh så husker du kanskje at dette var en situasjon hvor det er mange små aktører som ikke har mulighet til å påvirke priser, ingen store kjøpere med markedsmakt osv. Luftfarten likner ikke spesielt mye på den situasjonen, synes du? Du har forhåpentligvis også lært at fri konkurranse ikke alltid gir ønskede resultater i form av effektiv utnyttelse av ressurser osv.:wink

6. Ja, DY kunne laget sitt eget bonusprogram. Det er riktignok ikke det vi diskuterer her...:wink I tillegg så gjør det ikke SAS sitt bonusprogram mindre eller mer problematisk. Det er også slik at jo flere selskaper som har slike ordninger, dess større sannsynlighet for at det generelle prisnivået er høyere enn i fraværet av slike ordninger.

7. Det er ikke merkelig at det er lov til å opptjene bonuspoeng til utlandet. Der er det plenty av konkurranse. At DY velger å satse der kan jeg ikke se er spesielt relevant i forhold til om man skal tjene opp bonuspoeng innenlands - det endrer ikke så mye på konkurranseforholdene innenlands.

8. Nei. DY overlever ikke bare pga forbudet mot eurobonus. Det har riktignok sannsynligvis bidratt til at vi faktisk har en relativt god konkurrent til SAS. Det synes jeg er fint. Hvem gjør ikke det?


1. Jeg kjenner meget godt til reglene. Jeg kaller det dog for et forbud fordi det i realiteten er det vi snakker om her. I de sentrale delene av Norge har man en rekke alternativer til fly. At DY ikke har en dominerende stilling i Norge er jo deres egen feil.. de ønsker å satse på internasjonale destinasjoner foran inneriks. Der gir jo SAS poeng sammen med andre flyselskaper. Tror du virkelig at Blæra Kjos kommer til å øke på Nord Norge, starte opp KRS/AES/HAU/KSU som han insinuerte han ville om bonuspoeng ikke ble innført igjen?? DY er et milliardkonsern og klarer seg meget godt på egen hånd

2. Jeg ser ingen grunn til hvorfor pkt. 2 ikke skulle kunne bli en realitet. Da fanger man ihvertfall forretningsreisende og kan gjøre disse mer lojale mot SAS.

3. Et hvert bonusprogram er viktig for et ordentlig flyselskap. Forretningsreisende er selvsagt mest viktig, dog trenger SAS økonomiklassepassasjerer for å fylle opp resten av flyet. Blå kundene er viktig for SAS. Dersom dem flyr innenriks i jobben og får bra med poeng der, velger de SAS på Europa rutene også for å komme nærmere gratisturen. Nå er gratisturen utenfor rekkevidde. Det er delvis SAS feil med 25% regelen, dog ser det ut som at denne vil endres snart.

4. Please.....

5. Er enig i at luftfart er en meget spesiell bransje. Men når man ser at den kneblede leverandøren har MYE dårligere vekst enn nykommeren som nyter godt av dette forbudet, bør forbudet oppheves i august. Norwegian overlever uansett.

6.Tull og vås! Både Southwest og Jetblue har meget enkle og greie bonusordninger med kapasitetskontroll. Et bonusprogram TJENER flyselskapene på, det er ikke en kost. Folk blir mer lojale, rett og slett, det tjener alle på. Tomme seter er fortsatt gratis, skatten må du jo betale også på bonusreiser..

7. Og hvorfor er det da problematisk at SAS får bruke EB innenlands? Kanskje DY tvinges til å gjøre det bedre??

8. Konkurranse er bra, men når veksten til DY er såpass bra som det er nå, bør SAS få lov til å tilby kundene sine noe tilbake dersom de ønsker det.
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Tommy,

I deler av ditt svar på pkt. 6 så sier du jo akkurat det samme som meg (men sier at mitt poeng er tull & vås...:wink ). Bonuspoeng skaper lojale kunder og gjør at flyselskapene tjener mer penger. En av grunnene til det er at prisene kan skrus opp. Om dette betyr at alle tjener på det vet ikke jeg, men flyselskapene tjener nok på det. At DY kan opprette et bonusprogram endrer i liten grad vurderingen om konkurranseskadeligheten av SAS sitt program.

Mitt pkt. 4 var et svar til Someone - ikke noe annet.

Når det gjelder det første punktet så skjønner jeg egentlig ikke hvor du vil. Jeg tror nok helt sikkert at DY ser seg tjent med å ikke bli en dominerende aktør (på kort sikt), men å hevde at det er DY sin feil at de ikke er dominerende fordi de satser utenlands er nå vel en litt forenklet fremstilling av virkeligheten. DY ekspanderer nok der de tjener mest gitt den kapasiteten de har, og siden de satser utenlands så er det vel der de tenker at pengene kan hentes. Det er vel mye det samme som SAS og alle andre kommersielle selskaper gjør. Bruk den begrensede kapasiteten der det gir størst avkastning. Jeg har ingen problemer med en slik tankegang. Igjen, det er ikke et forbud i norsk og europeisk lov mot bonuspoeng, men det er det i denne spesifikke saken.

Når det gjelder pkt. 2 så bør jo SAS ta et initiativ overfor myndighetene. Såvidt meg bekjent ble dette altså ikke gjort i forrige runde. Det er i såfall SAS som må bebreides for det, og ikke KT og norske myndigheter.

Når det gjelder pkt. 3 så ser det ut til at vi iallefall er delvis enige. I dag har en person bosatt i f.eks. Oslo liten eller ingen grunn til å velge SAS pga bonuspoengene. Dette Mye pga SAS sitt eget valg - hadde de ønsket det kunne de brukt bonuspoeng utenlands for å skape lojale kunder også i økonomiklasse. Det viktigste med bonusprogram er jo å låsekundene til et selskap, og dette kan SAS gjøre også uten poeng innenlands. Men det hjelper ikke så mye å la de som reiser på økonomiklassebiletter få så lite som 25% i mange tilfeller, eller enda mer problematisk ikke la kundene få vite hvor mange poeng de faktisk får. Da vil vi som reiser på økonomiklasse ikke ta hensyn til eventuelle bonuspoeng - det være seg 100% eller 25% - fordi vi ikke vet hva vi får, og fordi man regner med at det bare er småtteri uansett. jeg hører mange som sier at de ikke engang gidder å fske frem bonuskortet sitt fordi det ikke er verdt anstrengelsen. De forretningsreisende tjener bonuspoeng på utenlandsreiser, og jeg vil anta at de forsøker å samle poeng i ett program nå som før. I tillegg er det slik at drøyt 1 million nordmenn har EB-kort (dvs. ca 1/3 av alle over 18 år i Norge). Det gir SAS en unik mulighet til innelåsning. På reiser fra Oslo er det vel også rimelig å hevde at SAS har det beste tilbudet av destinasjoner (direkte fra Oslo), noe som skaper et fortrinn for SAS. Nå har jo SAS også her lagt litt snubletråder for seg selv med å lage et LCC-produkt. Kanskje ikke akkurat det man gjør om man vil tekkes de forretningsreisende..?

Når det gjelder pkt. 5 så er det i mine øyne ikke et argument for innføring av bonusprogram. At DY har vokst mye fra oppstarten i 2002 (737-operasjoner) er jo ikke så underlig, siden de startet fra scratch. At SAS ikke har vokst mer kan sikkert også tilskrives SAS sine egne valg (like mye som man kan tilskrive DYs manglende dominerende stilling til at det er DYs eget valg). det er naturlig at en ny aktør spiser av kaka til den eksisterende aktøren (i tillegg til å bake ny kake).
 
Last edited:
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Originally posted by Tommy777

Mener du virkelig at den eneste måten DY vil overleve på er pga EB forbudet???

Please.... De som er blå EB medlemmer driter i EB nå som det er blitt så sinnsykt vanskelig å opptjene poeng.

I tillegg, det er jo lov med EB poeng til utlandet. Merkelig at DY klarer seg så godt der... Det er jo dit DY flyr mest!! Rare greier..

Enig med deg, det er jo det jeg sitter å tenker også. DY har jo nesten ikke noe i Norge i forhold til SKBU. Og som sagt de få poengene du får med det blå EB kortet er så lave at om du ikke flyr 4 ganger i uka er det en vits...
Kan ikke DY selv få bonus program da, så er jo greia ute av verden ;)
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Bonuspoeng er rett og slett korrupsjon og jeg er glad for at vi slipper å ha det på innland i Norge. Det ville vært et stort fremskritt om siviliserte land kunne legge ned ordningen.

Jeg vet at mitt firma kunne solgt mer om vi kunne gitt kunden en 100-lapp privat og skattefritt for hver 10 000 de kjøpte for. Nå må vi heller konkurrere på andre ting.
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Hei Jan Yngve

Jeg tror vi for bytte ut den kaffen vi har planlagt neste uke i Seattle med en øl eller 2:p Dette er en interessant diskusjon hvor vi klart ser dette i fra 2 forskjellig vinkler...
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Originally posted by TOS.... eller skal vi heller la den frie konkurranse mellom DY og SAS råde?


Fri konkurranse, uten at staten blander seg inn med diverse forbud?: ? Ja takk! :clap
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Hva er fritt når du legger bånd på den ene konkurrenten?
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Originally posted by TOS

Originally posted by ThomAAs

Enig med deg, det er jo det jeg sitter å tenker også. DY har jo nesten ikke noe i Norge i forhold til SKBU. Og som sagt de få poengene du får med det blå EB kortet er så lave at om du ikke flyr 4 ganger i uka er det en vits...
Kan ikke DY selv få bonus program da, så er jo greia ute av verden ;)

Forbudet mot bonusopptjening har absolutt ingenting med om DY har et slikt program eller ikke. Det vil, som jeg nevner ovenfor, endre på fint lite i forhold til SAS sin stilling i det norske markedet og uønskede effekter av SAS sitt program.

Hvis man tjener opp så lite poeng at det er en vits, hvorfor er det viktig å la SAS få gjeninnføre bonus innenlands? Så folk skal bli mer lojale mot SAS? Er det norske myndigheters ansvar å sørge for det? Hvis SAS ikke klarer å hevde seg mot lille DY (lille i Norge - jfr utsagnet "DY har jo nesten ikke noe i Norge i forhold til SKBU") uten bonusopptjening så må det stå dårlig til med produktet SAS leverer....

La oss snu på flisa: Skal norske kunder betale for SAS sin egen konkurranseudugelighet, eller skal vi heller la den frie konkurranse mellom DY og SAS råde?

Som du sier i en annen post, dersom begge hadde startet på scratch, hadde det vært en annen historie. DY og SKBU konkurrerer ikke på like vilkår. DY bruker lærlinger og vikarer, noe SAS ikke gjør. SAS har som vi alle vet titalls fagforeninger å forholde seg til, noe som er en av grunnene til at SAS sliter meg fortjeneste, så likt vil det uansett ikke bli den nærmeste tiden fremover.

Grunnen til at poeng bør innføres innenlands er jo å tildele forretningskundene som faktisk tjente en masse poeng innenlands en belønning. I gamledager da jeg fløy masse innenlands, sikret jeg meg 150.000 grunnpoeng i året! En personlig blåmedlem vil også ha mulighet til å tjene mye mer poeng dersom han bor utenfor Oslo og bruker SAS til Europa.

Jeg snur på flisa andre veien: Det er ikke norske myndigheters ansvar å sørge for at SAS får lojale kunder, men det er ikke den norske stats ansvar å forby dem muligheten, ikke med den markedsposisjonen DY har i Norge i dag. Bonus poeng burde blitt tillatt fra OSL til TRD/SVG/BGO og TOS ihvertfall.

Produktet SAS leverer vet vi alle hva står for.. Og etter slankekuren SAS har vært i er prisene jaggu ikke verst heller, til og med for Flex billetter innenlands.

Og grunnen til at DY ikke innfører noe bonusprogram er at de er livredde for SAS sitt program skal bli lovlig, fordi de vet at de umulig kan matche bonus uttak mulighetene SAS tilbyr med *A.
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Originally posted by intransfer

Bonuspoeng er rett og slett korrupsjon og jeg er glad for at vi slipper å ha det på innland i Norge. Det ville vært et stort fremskritt om siviliserte land kunne legge ned ordningen.

Jeg vet at mitt firma kunne solgt mer om vi kunne gitt kunden en 100-lapp privat og skattefritt for hver 10 000 de kjøpte for. Nå må vi heller konkurrere på andre ting.

Ja, forby laksen som gis i julegave, forby rep middager, båtturer, turer på danskebåten, kurs, cognac på bursdagen. Hey, la oss forby ALT som gjør jobben trivelig!

BTW, poeng er vel fakstisk skattepliktig i Norge. Myndighetene var lenge på jakt etter EBs medlemslister. Det er bare opp til hver enkelt å innberette bonusmottak.
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Originally posted by TOS

Tommy,

I deler av ditt svar på pkt. 6 så sier du jo akkurat det samme som meg (men sier at mitt poeng er tull & vås...:wink ). Bonuspoeng skaper lojale kunder og gjør at flyselskapene tjener mer penger. En av grunnene til det er at prisene kan skrus opp. Om dette betyr at alle tjener på det vet ikke jeg, men flyselskapene tjener nok på det. At DY kan opprette et bonusprogram endrer i liten grad vurderingen om konkurranseskadeligheten av SAS sitt program.

Mitt pkt. 4 var et svar til Someone - ikke noe annet.

Når det gjelder det første punktet så skjønner jeg egentlig ikke hvor du vil. Jeg tror nok helt sikkert at DY ser seg tjent med å ikke bli en dominerende aktør (på kort sikt), men å hevde at det er DY sin feil at de ikke er dominerende fordi de satser utenlands er nå vel en litt forenklet fremstilling av virkeligheten. DY ekspanderer nok der de tjener mest gitt den kapasiteten de har, og siden de satser utenlands så er det vel der de tenker at pengene kan hentes. Det er vel mye det samme som SAS og alle andre kommersielle selskaper gjør. Bruk den begrensede kapasiteten der det gir størst avkastning. Jeg har ingen problemer med en slik tankegang. Igjen, det er ikke et forbud i norsk og europeisk lov mot bonuspoeng, men det er det i denne spesifikke saken.

Når det gjelder pkt. 2 så bør jo SAS ta et initiativ overfor myndighetene. Såvidt meg bekjent ble dette altså ikke gjort i forrige runde. Det er i såfall SAS som må bebreides for det, og ikke KT og norske myndigheter.

Når det gjelder pkt. 3 så ser det ut til at vi iallefall er delvis enige. I dag har en person bosatt i f.eks. Oslo liten eller ingen grunn til å velge SAS pga bonuspoengene. Dette Mye pga SAS sitt eget valg - hadde de ønsket det kunne de brukt bonuspoeng utenlands for å skape lojale kunder også i økonomiklasse. Det viktigste med bonusprogram er jo å låsekundene til et selskap, og dette kan SAS gjøre også uten poeng innenlands. Men det hjelper ikke så mye å la de som reiser på økonomiklassebiletter få så lite som 25% i mange tilfeller, eller enda mer problematisk ikke la kundene få vite hvor mange poeng de faktisk får. Da vil vi som reiser på økonomiklasse ikke ta hensyn til eventuelle bonuspoeng - det være seg 100% eller 25% - fordi vi ikke vet hva vi får, og fordi man regner med at det bare er småtteri uansett. jeg hører mange som sier at de ikke engang gidder å fske frem bonuskortet sitt fordi det ikke er verdt anstrengelsen. De forretningsreisende tjener bonuspoeng på utenlandsreiser, og jeg vil anta at de forsøker å samle poeng i ett program nå som før. I tillegg er det slik at drøyt 1 million nordmenn har EB-kort (dvs. ca 1/3 av alle over 18 år i Norge). Det gir SAS en unik mulighet til innelåsning. På reiser fra Oslo er det vel også rimelig å hevde at SAS har det beste tilbudet av destinasjoner (direkte fra Oslo), noe som skaper et fortrinn for SAS. Nå har jo SAS også her lagt litt snubletråder for seg selv med å lage et LCC-produkt. Kanskje ikke akkurat det man gjør om man vil tekkes de forretningsreisende..?

Når det gjelder pkt. 5 så er det i mine øyne ikke et argument for innføring av bonusprogram. At DY har vokst mye fra oppstarten i 2002 (737-operasjoner) er jo ikke så underlig, siden de startet fra scratch. At SAS ikke har vokst mer kan sikkert også tilskrives SAS sine egne valg (like mye som man kan tilskrive DYs manglende dominerende stilling til at det er DYs eget valg). det er naturlig at en ny aktør spiser av kaka til den eksisterende aktøren (i tillegg til å bake ny kake).

Alt i alt: Jeg er fornøyd med at DY er etablert på det norske markedet. Jeg håper og tror at DY fortsatt blir værende. Jeg håper og tror at SAS blir værende som en sterk aktør. Jeg tror at SAS ikke taper spesielt mye på fraværet av bonuspoeng innenlands. Å hevde at man skal ha det fordi alle andre land har det er ikke noe godt argument når vi vet at land er forskjellige. Jeg tror SAS gjorde en slett jobb overfor myndighetene ved første gangs innføring av forbudet, og jeg tror at SAS har vist ved ord & handling at bonusprogrammet ikke er så viktig (iallefall overfor fritidsreisende).


Tromsø, ;)

Jeg vet ikke helt hva du mener med første setningen her. Når jeg sa tull & vås henviste jeg til ditt pkt 6 der du påsto at bonusprogrammer gir dyrere flybilletter.
Et godt bonusprogram vil A: Belønne lojale kunder slik at de virkelig føler at de får noe igjen for å velge vekk konkurrenten, ikke gi høyere flypriser, men salg av flere billetter til paxen B: Kapasitetsstyre uttaket slik at det gis bort seter som sannsyligvis ikke hadde blitt solgt uansett C: Skaffe eksterne inntektskilder for å dekke inn kostnadene (inkludert revenue exchange hos partnere). Da vil et bonussystem ikke koste rare greiene, (se bare på Europa og intercont prisene...)

Pkt 4: jadda, ser den, men jeg måtte jo hive på en Please....

Pkt 2: SAS ble tatt på senga når dette forbudet kom. Jeg vet at de forsøkte å få til en halvløsning, noe som ikke gikk. Tviler på at det går denne gangen heller. Argumentasjonen fra SAS var: La oss ihvertfall få muligheten til å tildele gullkort (som alle politikere har... :wow: ) til kunder som er lojale slik at de slipper å stå i kø ved innsjekk, ha mulighet til å få kofferten sin ut først, gi dem de beste setene ombord. Svaret de fikk var: Vel, om de kjøper fullprisbilletter, har de jo mulighet til å få disse fordelene.... Logisk, ikke sant??

Pkt 3: Ja, vi er enige i at SAS har driti på draget med å prøve seg på en LCC lite strategi. Denne strategien endres heldigvis nå. Men det forandrer ikke faktumet at for forretningsreisende er EB fortsatt et meget bra program, noe det også hadde blitt innenlands

Pkt. 5: Selvsagt er det jo klart at DY har enklere for å skape en vekst fra 0-25 fly enn SAS har til å gå fra 60 og oppover. Men nå har DY oppnådd det myndighetene ønsket: Å ha en mulighet til å stå på egne ben, selv med SAS sitt bonusprogram. For meg (og alle andre) som flyr SAS i jobben uansett, er det FORBANNET å¨bli frarøvet muligheten til å opptjene status for å gjøre dagen lettere og poeng for å få seg en flytur man aldri har hatt råd til å kjøpe selv

Jeg er også glad for at DY finnes. Det er ingen tvil om at DY har gjort SAS bedre. Man skal tillate bonusprogram i Norge fordi det rett og slett ikke finnes en god grunn til å forby det lengre. DY klarer seg selv og har funnet sitt kundesegment. SAS tjener nok mindre pga uteblivelsen av EB i Norge, fordi forretningsreisende som har firmaavtaler med SAS bruker DY i gitte situasjoner. Men den som taper mest på forbudet er pax som deg og meg som liker SAS og liker å fly med SAS
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Hei Tommy,

nå begynner det å komme litt mer kjøtt på argumentene. Jeg er til en viss grad enig i mange av de tingene du trekker frem, men er ikke helt overbevist om at konklusjonen er den samme som jeg ville trukket. Det kan jeg imidlertid leve med. Litt uenighet skader ingen...;)

Mitt poeng når det gjelder høyere priser er rett og slett fordi jeg vanskelig kan se noen annen grunn til å ha et slikt system enn å skape kunder som er mer lojale (men jeg er stort sett enige i allefall de 2 første av de 3 pkt du setter opp som A, B og C). Er kundene lojale så betyr det at selskapene i mindre grad er nødt til å konkurrere med pris som en viktig parameter. Jeg tror det er rimelig å anta at dette vil skape mindre intens konkurranse og dermed høyere priser. Prisene blir altså ikke høyere pga kostnadene med programmet, fordi det har "alltid" vært mitt syn at kostnadene ved slike programmer er svært lave (kanskje bortsett fra endel faste kostnader forbundet med administrasjonen av programmet), men pga at lojaliteten til kundene gi mindre intens konkurranse.

Og ja, jeg taper nok en del personlig på at vi ikke har bonusopptjening innenlands. Det kan jeg imidlertid leve med.

Når det gjelder dette med korrupsjon og kommentarene rundt dette, så vil jeg nok ikke gå så langt som å kalle dette korrupsjon. Men referansene til å forby laksen osv. er vel langt på vei et faktum. Større bedrifter er, såvidt jeg vet, blitt veldig forsiktige med denne typen oppmerksomhet.
 
Last edited:
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Originally posted by dc-8-63

Hei Jan Yngve

Jeg tror vi for bytte ut den kaffen vi har planlagt neste uke i Seattle med en øl eller 2:p Dette er en interessant diskusjon hvor vi klart ser dette i fra 2 forskjellig vinkler...

Hei,

det er jeg helt klar for. Jeg er sikkert litt snever, men dette er en av mine favorittdiskusjonstema innen luftfart (i tillegg til rovprising og strategi...)....:D Den dagen som passer best for meg er onsdag 28.02 (dvs. dagen før jeg returnerer til Norge). Jeg ringer.
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Originally posted by TOS

Originally posted by dc-8-63

Hei Jan Yngve

Jeg tror vi for bytte ut den kaffen vi har planlagt neste uke i Seattle med en øl eller 2:p Dette er en interessant diskusjon hvor vi klart ser dette i fra 2 forskjellig vinkler...

Hei,

det er jeg helt klar for. Jeg er sikkert litt snever, men dette er en av mine favorittdiskusjonstema innen luftfart (i tillegg til rovprising og strategi...)....:D Den dagen som passer best for meg er onsdag 28.02 (dvs. dagen før jeg returnerer til Norge). Jeg ringer.

jeg har en pub i tankene, samme puben hvor jeg jevnlig diskuterer politikk med en Svensk Amerikansk Republikkaner (etter min mening den eneste som i USA som fremdeles stoetter Cheeney:lol: ) vi er aldir enig om annet enn at oelet er godt og vi forblir meget gode venner....maa vare noe i oelet......og etter 3-4 Arrogant Bastards er vi sikkert enige om bonus ordninger:p :p
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

3-4 Arrogant Bastards vil faa den iranske presidenten til aa danse paa bordet sammen med Bush .... :lol:
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Originally posted by LN-MOW

3-4 Arrogant Bastards vil faa den iranske presidenten til aa danse paa bordet sammen med Bush .... :lol:

Se hvor enkelt vi loeser vedrensproblemene (og bonusproblemene i Seattle!!!:p )
 
Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Bare navnet Arrogant Bastard er jo et ekstremt godt utgangspunkt....:D Jeg er med.
 
Back
Top