Skandinaviske trafiktal for September 2011

Sandefjord Lufthavn Torp går tilbake 15,4 prosent

Passasjertall i september på Sandefjord Lufthavn Torp

146 445 passasjerer reiste over lufthavna i september måned. I samme måned sist år var tallet 173 101 passasjerer. Nedgangen er på 15,4 prosent.

Innenriks reiste 29 838 passasjerer mot 29 182 i 2009. En vekst på 2,6 prosent.

Utenrikstrafikken gikk ned med 19,1 prosent og utgjorde 115 859 passasjerer i september måned. Nedgangen skyldes færre frekvenser og dermed færre tilgjengelige seter fra Torp.

Det er særlig Ryanair som har redusert kapasiteten på London samt på ruter til Tyskland. Gledelig er det at kabinfaktoren har vært høyere i september i år sammenlignet med i fjor.

Totalt første ni måneder i år har 1 243 801 passasjerer reist til/fra Sandefjord Lufthavn Torp, en nedgang på 11,2 prosent i forhold til i fjor hvor 1 401 322 passasjerer reiste til/fra lufthavna i samme periode.
Neste måned starter også Norwegian opp på Torp med en rute til Alicante i Spania.
 
Er det ikke August tallene?

STOCKHOLM-ARLANDA
Perioden 201108 -> 201108

Landningar % * Passagerare % *
Utrikes, totalt 6 047 8 1 333 593 6
Europatrafik 5 732 9 1 215 518 7
Övriga världen 315 -5 118 075 -8
Inrikes, totalt 2 745 14 358 797 12
Totalt 8 792 10 1 692 390 7

Yepp, du hade rätt. Det var augusti talen så jag raderade min post:)
 
Sandefjord Lufthavn Torp går tilbake 15,4 prosent


Triste greier. Det blir stille på Torp i vinter. Ennå stillere enn i fjor. Desverre.
Og idag signaliserte Ryanair oppstart av 5-10 nye ruter fra Rygge til sommeren...
 
Triste greier. Det blir stille på Torp i vinter. Ennå stillere enn i fjor. Desverre.
Og idag signaliserte Ryanair oppstart av 5-10 nye ruter fra Rygge til sommeren...

Hvilke nye ruter var dette?
 
En 757 utgjør vel fort 12% av en 747 (TG), en 777 (CA) og tre A330 (2xSK, QR)?

Kan være jeg ikke skjønner dette, men da må vi også ta med øvrige intercont (som CO, ET og IR) og da syntes jeg bare at -12% hørtes mye ut. Mulig jeg tar feil.
 
En god indikator hva som har skjedd er å se på nedgangen i flybevegelser og passasjertall. For ARN viser begge en nedgang på 12%, og dermed er det trolig de nedlagte rutene som er årsak til nedgang i Övriga världen. Men jeg tror ikke bare passasjerene forsvinner, det at det er større passasjerøkning på Europa i forhold til kapasitet viser vel at f.eks. Delta-passasjerene flyr med eksisterende KLM til AMS.
 
Deltas kutt utgjør alene en reduksjon i setekapasiteten på 8,7 % (utenfor Europa). Ifølge data fra SRS Analyser var imidlertid det totale antall seter fra Arlanda til destinasjoner utenfor Europa uendret fra september 2010 til september 2011.
 
1.971.236 på OSL i september, +7,4%

+7,0% på utland og 7,9% på innland

http://www.osl.no/osl/omoss/_presse...ER_PÅ_OSLO_LUFTHAVN_I_SEPTEMBER&id=181-135763

Top 10 rutene:

1. Trondheim 170.177 +8,8%
2. Bergen 163.395 +7,1%
3. Stavanger 137.267 +9,1%
4. København 114.752 +8,1%
5. Stockholm 112.870 +10,4%
6. Tromsø 84.057 +16,4%
7. London 71.062 +0,9%
8. Bodø 64,330 +11,9%
9. Amsterdam 50.493 +9,4%
10. Ålesund 56.942 +12,9%


Interessant at Stockholm er i ferd med å ta igjen Köbenhavn. Köbenhavn har da tradisjonelt värt en del större?
Jeg innbiller meg at CPH har en god del flere transferpax enn ARN...
 
Interessant at Stockholm er i ferd med å ta igjen Köbenhavn. Köbenhavn har da tradisjonelt värt en del större?
Jeg innbiller meg at CPH har en god del flere transferpax enn ARN...

De har nok det fremdeles, men CPH har mange flere destinasjoner i Norge enn ARN. Skal man fra Norge til Stockholm må man som regel via OSL.
 
Back
Top