Skandinaviske trafiktal for Maj 2012

Det er vel næppe en overraskelse at provinslufthavnene, og formentlig også CPH, har fået tæsk i maj pga. QI's konkurs.
 
Veksten på ARN har nesten stoppet opp og var i mai +1,65% hvilket tilsvarer et pluss på 29 032 passasjerer fra mai 2011.
Utenriks = 1 321 730 passasjerer +2%
Inneriks = 463 828 passasjerer ±0%
Totalt = 1 785 558 passasjerer

Det nye 12 måneders rullerende totaltallet er 19 486 122 passasjerer hvilket er en oppgang på 7,6% fra året før (i april var tilsvarende tall 8,8%).

http://www.swedavia.se/PageFiles/420/docs/maj_12/pax_201205.pdf
 
Inrikesflyget skulle kanske ha haft någon procents ökning om inte Skyways ställt in betalningarna? På det stora hela har nog inte kunkursen påverkat så mycket...
 
Men man ser tydelig bortfallet City Airline/Skyways på GOT; -2% mot +4% i gjennomsnitt på utenriks de fem første månedene i år.
 
Klar for ny uke. Det store spørsmålet er om det er CPH eller OSL som følger nedgangen veksten til SAS? Eller følger begge SAS og veksten til bibeholdte Norwegian foregår på andre flyplasser enn de tre? Under er en liten graf som viser veksten til de tre store skandinaviske flyplasser samenstillt med 12 måneders rullerende vekst til de to store flyselskapene (SAS-tallene inkluderer og Blue1-tallene siden det er slik SAS har rapportert de siste to måneder). Det er ting som slår meg og det er hvor nærmest identisk forløp SAS og ARN er (oransje og svart strek), mens både CPH og OSL lever i nesten egne verdener i forhold til SAS.

12_mnd_rullerende_05-2012.jpg
 
Det må være bra med tanke på at det faktisk var noen helligdager og inneklemte fridager i mai.
 
CPH hadde nedgong i passasjertal for mai:

I alt 2.017.128 passagerer rejste igennem Københavns Lufthavn i maj. Det er 14.780 færre end samme måned i fjor, hvilket svarer til et fald på 0,7 procent. År til dato er passagertallet steget 4,4 procent.

http://www.cph.dk/CPH/DK/INVESTOR/Trafik/2012/Maj.htm

Dette skyldes da i stor grad konkursen til Cimber Sterling. Nedgang på 34,4 % på innenriks, mens det er økning på utenriks.
 
12_mnd_rullerende_05-2012.jpg


Da er både OSL og CPH kommet inn for mai. Tallmessig så fikk de tre følgende endringer i sine 12 måneders passasjertall

ARN: 12 måneders rullerende vekst er 1 380 803 passasjerer, hvilket er en reduksjon i veksten fra april på 197 499 passasjerer

CPH: 12 måneders rullerende vekst er 759 993 passasjerer, hvilket er en reduksjon i veksten fra april på 149 486 passasjerer

OSL: 12 måneders rullerende vekst er 1 423 839 passasjerer, hvilket er en reduksjon i veksten fra april på 132 477 passasjerer

Dermed tok OSL igjen og passert ARN for 12 måneders vekst i passasjertallet, og har dermed størst i vekst i Skandinavia. OSL utgjør nå 93,6% av CPH og ARN tilsvarer 84,3% av CPH.
 
Back
Top