Skandinaviske trafiktal december

Oversigt over nationaliteter på Kastrup i 2014:

Danmark: 33%
Sverige: 15%
Norge: 8%
Tyskland: 6%
UK: 6%
Resten af EU: 17%
Europa non-EU: 5%
Amerikas: 6%
Asien/Stillehavet: 3%
Mellemøsten/Afrika: 1%

Av hva? Av reisende? Av de som er i transfer?

De 25,6 mio. passagerer fordelt på nationalitet.

Dette kan da umulig stemme, selv om jeg ikke betviler deg for kilden du henviser til ThomasB.

Disse tallene forteller jo noe helt annet enn hva CPH tidligere selv har presentert i materiale ment for ruteutvikling hvor de oppgir betydelig høyere danske tall enn 8,4 millioner danske reisende. Det stemmer heller ikke om man ser på transfer og transitt tallene, om da ikke halve Europa velger å kjøre til CPH for å fly videre eller at Danmark er et særdeles multinasjonalt land.

Her er det nok tall for noe annet enn trafikken totalt som har blitt presentert.

Tall pr nasjonalitet er også data CPH kun kan hente fra reisevaneanalyser og er estimater.

Last edited:
Hvordan kan man så fremlægge sådan en oversigt på sin facebookside, hvis data om nationalitet ikke er tilgængelig?

..jeg har spurgt dem på facebook, hvordan grafikken skal tolkes.

Last edited:
Dere må ogs ta i betraktning at transferpassasjerer telles to ganger under et besøk - ved ankomst og avgang. Bare 528 428 av 6 371 687 transfer&trasitt-passasjerer på CPH i 2014 var innenlandsrelatert, så bare på T&T-siden er 5,84 millioner utlendinger (regner sjansene for dansker bytter fly på CPH med begge ender utenlands er ring). Hvis enda hadde tatt ut all transfer hadde andelen danske gått betraktelig opp, men så hadde også flyplassen bare vært 18-milioners-flyplass

Hvordan kan man så fremlægge sådan en oversigt på sin facebookside, hvis data om nationalitet ikke er tilgængelig?

..jeg har spurgt dem på facebook, hvordan grafikken skal tolkes.

Nå har jo CPH en historie rundt presentasjon av tall og benchmarking som ikke alltid tåler en objektiv forankring...

Overrasker meg stort om tallet ikke er høyere enn 8,3mill dansker.
Når det er sagt, så kan ganske enkelt på trafikstyrelsen.dk se at ikke all transfer telles korrekt. Til CPH sitt forsvar så er de jo ikke bedre enn tallene selskapene selv rapporterer.

Last edited:
Dere må ogs ta i betraktning at transferpassasjerer telles to ganger under et besøk - ved ankomst og avgang. Bare 528 428 av 6 371 687 transfer&trasitt-passasjerer på CPH i 2014 var innenlandsrelatert, så bare på T&T-siden er 5,84 millioner utlendinger (regner sjansene for dansker bytter fly på CPH med begge ender utenlands er ring). Hvis enda hadde tatt ut all transfer hadde andelen danske gått betraktelig opp, men så hadde også flyplassen bare vært 18-milioners-flyplass

Hvem er det som teller Transitt Passasjerene 2 ganger ? Flyselskapene leverer inn billett avregning som grunnlag for avgiftsberegning og her skiller man mellom avreist Lokal Passasjerer og avreist Transitt Passasjerer da det er forskjellig avgifter. Men det avleveres ikke noe for ankommende passasjerer. Saa ankommende tall kommer ikke fra flyselskapene.

Hvem er det som teller Transitt Passasjerene 2 ganger ? Flyselskapene leverer inn billett avregning som grunnlag for avgiftsberegning og her skiller man mellom avreist Lokal Passasjerer og avreist Transitt Passasjerer da det er forskjellig avgifter. Men det avleveres ikke noe for ankommende passasjerer. Saa ankommende tall kommer ikke fra flyselskapene.

Transit tallene utgjør knapt 0,3% av tallene for Kastrup.
Det er transfer som utgjør volumene. Her telles pax som LN-KGL påpeker dobbelt. Det gjelder ved alle flyplasser også OSL.

Den mest viktige flyplassen og mega-hub i Europa LHR har bare en utenlandsandel på 60% av terminalpassasjerene, mens den flyplassen CPH ligner mest på i UK, MAN, har bare en utenlandsandel på bare 20%. Hvis danskene utgjorde bare en av tre passasjerer på CPH så står det urusert til med den danske reiselysten.

Her er tallene fra Trafikstyrelsens database for 2014

Afgang Term = 9 639 384
Afgang Transfer 3 105 404
Afgang Transit = 39 150
Ankomst Term = 9 616 022
Ankomst Transfer = 3 187 983
Ankomst Transit = 39 150
Total = 25 627 093

Danskene teller ankomst og avgang for både transitt- og transfer-pasasjerene. T&T-passasjerene utgjør 24,9% av totalt antall passasjerer.

Afgang Term = 9 639 384
Afgang Transit = 39 150
Ankomst Term = 9 616 022
Ankomst Transit = 39 150
Total = 25 627 093

Danskene teller ankomst og avgang for både transitt- og transfer-pasasjerene. T&T-passasjerene utgjør 24,9% av totalt antall passasjerer.

Transfertallene for CPH er høyere enn hva som rapporteres.
Ser man for eksempel på DU/DY flighter, så er ikke rapporteringen korrekt.
FLL er et godt eksempel på dette med feil på ankomst videre i transfer.

Dessuten fanges heller ikke reiser kjøpt separat opp som transfer.

Transit tallene utgjør knapt 0,3% av tallene for Kastrup.
Det er transfer som utgjør volumene. Her telles pax som LN-KGL påpeker dobbelt. Det gjelder ved alle flyplasser også OSL.

Jeg tviler ikke paa at CPH teller dobbelt, jeg bare stillte spoersmaal om hvordan de teller ankommende Transfer da dette ikke kommer fra Flyselskapene.

Paa samme maate lurer jeg ogsaa paa hvordan CPH finner frem til Nasjonalitet, Flyselskapene har liten informasjon om Nasjonalitet, kun ved avganger til land som boetelegger flyselskapene hvis de bringer passasjerer som ikke har korrekte Dokumenter / Visum (USA og U.K.)

Afgang Term = 9 639 384
Afgang Transit = 39 150
Ankomst Term = 9 616 022
Ankomst Transit = 39 150
Total = 25 627 093

Det ser jo ut som om Danskene ogsaa teller ankommende Passasjerer (Ankommst Term)- er det noe OSL og ARN ikke gjoer ?

Jeg tviler ikke paa at CPH teller dobbelt, jeg bare stillte spoersmaal om hvordan de teller ankommende Transfer da dette ikke kommer fra Flyselskapene.

Paa samme maate lurer jeg ogsaa paa hvordan CPH finner frem til Nasjonalitet, Flyselskapene har liten informasjon om Nasjonalitet, kun ved avganger til land som boetelegger flyselskapene hvis de bringer passasjerer som ikke har korrekte Dokumenter / Visum (USA og U.K.)

Korrekt, nasjonaliteter er kun estimater.
Vil tro at CPH løser dette på samme måte som OSL, gjennom reisevaneanalyser direkte mot pax i terminal.

Dette er vanlig standard for telling av pax i transfer.

Det er vel mer det rent tekniske jeg er noe forundret over, avg Term og Transfer er greit da disse tallene kommer fra Flyselskapenes Manifest - og Lufthavnene faar detaljer i og med at det er avgifter som betales pr. passsasjer (og disse er forskjellig for Term og Transfer).

Ankommende derimot kommer ikke fra flyselskapene - saa hvordan faar man disse tallene og i CPH sitt tilfelle "mister" de jo 82000 + Transfer passasjerer i aaret (Ankommende Transfer Passasjerer som ikke reiser videre ;) ) Surrer det virkelig 82.000 passasjerer rundt paa Kastrup. Om man benyttet avgang Transfer til aa beregne ankomst Transfer skulle disse tallene matche - jeg skjoenner at man mister endel Transfer og underapporterer (og betaler for mye i avgifter) ved separate billetter, og en kan jo stille spoersmaal om hvorvidt en som ankommer med selskap A henter ut sin bagasje sjekker inn paa nytt med selskap B er en Transfer Passasjer

Det er vel mer det rent tekniske jeg er noe forundret over, avg Term og Transfer er greit da disse tallene kommer fra Flyselskapenes Manifest - og Lufthavnene faar detaljer i og med at det er avgifter som betales pr. passsasjer (og disse er forskjellig for Term og Transfer).

Ankommende derimot kommer ikke fra flyselskapene - saa hvordan faar man disse tallene og i CPH sitt tilfelle "mister" de jo 82000 + Transfer passasjerer i aaret (Ankommende Transfer Passasjerer som ikke reiser videre ;) ) Surrer det virkelig 82.000 passasjerer rundt paa Kastrup. Om man benyttet avgang Transfer til aa beregne ankomst Transfer skulle disse tallene matche - jeg skjoenner at man mister endel Transfer og underapporterer (og betaler for mye i avgifter) ved separate billetter, og en kan jo stille spoersmaal om hvorvidt en som ankommer med selskap A henter ut sin bagasje sjekker inn paa nytt med selskap B er en Transfer Passasjer

Det er egentlig ganske enkelt fordi CPH aldri rapporterer transfer for avgang terminal;)
I månedsrapportene er det kun avgang terminal som benyttes som måleenhet for transfer.

Derfor er det som jeg har skrevet lengre opp, slik som du påpeker at transfertallene for CPH er høyere enn hva trafikstyrelsen rapporterer. Spesielt kommer dette frem om man ser på DY/DU flighter.

Det samme gjelder som du skriver reiser som ikke er gjennomgående.

Back