Skandinaviske trafiktal december 2015

DY har vel "tabt" 100.000+ pax ved at stoppe på Karup ruten. Så deres øgning på 300.000 er ganske godt gået.
 
DY har vel "tabt" 100.000+ pax ved at stoppe på Karup ruten. Så deres øgning på 300.000 er ganske godt gået.

Var det ikke DAT som opererte denne også i forkant av at de formelt tok den over, men på veiene av Norwegian? Men mulig det fortsatt ble rapportert som DY pax da tilsvarende fremgang for DAT på samme listen.

Uansett så er det en imponerende fremgang for Norwegian både på CPH og OSL.
Fra OSL hadde DY en vekst på hele 540.000 pax i 2015.
Totalt hadde Norwegian en økning på over 2 millioner pax i 2015.
 
Last edited:
CPH Key Facts & Figures 2015: https://www.cph.dk/globalassets/om-cph/key-facts--figures-2015.pdf

Nationaliteter:

Denmark 35%
Sweden 14%
Norway 7%
Germany 5%
UK 7%
Other Europe EU 16%
Other Europe Non EU 5%
Americas 7%
Asia/Pacific 3%
Middle East/Africa 1%

----------------------------

Fordelingen af passagerer på fingre:

GO
9% of departing passengers

C
28% of departing passengers

D
5% of departing passengers

B
24% of departing passengers

A
34% of departing passengers

----------------------------------

Trafikmønster:

Outbound 41%

Inbound 37%

Transfer 22%

---------------

Gennemsnitlig belægning:

Average load factor 74.2%

........og mange andre interessante nøgletal. Nu mangler CPH snart kun at offentliggøre 2015-tallene for Top 25 uservicerede ruter
 
Norge er teppebombet med KLM, og de har tilsynelatende lyktes.
Er selv av de lykkelig reisende via AMS og føler det fungerer utmerket.
 
Anna.aero har CPH-HKG som ugens uservicere rute og har lavet en artikel om potentialet for en direkte rute mellem de to byer:

Copenhagen-Hong Kong is Skyscanner “Unserved Route of the Week” with nearly 65,000 searches in 2015 – a route for Cathay Pacific or Norwegian?

http://www.anna.aero/2016/03/02/skyscanner-unserved-route-copenhagen-hong-kong/

Så denne baserer seg på antall søk på Skyscanner? Noen som vet hvordan Skyscanner fungerer? For å stille et Mikke Mus-spørsmål; er det vel så interessant å se på hvor mange søk som er på Expedia.com på CPH-HKG?
 
Så denne baserer seg på antall søk på Skyscanner? Noen som vet hvordan Skyscanner fungerer? For å stille et Mikke Mus-spørsmål; er det vel så interessant å se på hvor mange søk som er på Expedia.com på CPH-HKG?

Fra artikkelen:
"A potential new route from Copenhagen to Hong Kong, has been identified as the Skyscanner for Business-anna.aero “Unserved Route of Week”, the fifth great unserved new route opportunity revealed by the new cooperation between anna.aero and the B2B branch of the Skyscanner.net consumer flight comparison site. This is a brand new kind of analysis which harnesses the amazing power of the aspirational data captured from Skyscanner.net‘s +50 million unique visitors per month. This particular analysis was created using the Skyscanner Travel Insight product."

Der ser ut som om skyscanner har laget et b2b produkt hvor de bruker søkedata som de samler til å si noe om fremtidens/potensielle trafikkmønster. Logikken her er vel at dersom man har stort nok statistisk utvalg, så vil slike søk si noe om potensielle reisemønster, om man antar at alle ikke sitter og søker i ørska (og disse vil bli silet ut dersom man har nok "reele søk").

I prinsippet så kan jo alle som selger billetter tilby samme tjeneste så lenge de selger nok billetter eller har nok søk som går gjennom deres søkemotor.
 
Men det vil bety at Skyscanners utbredelse i de ulike markedene spiller inn her. Dersom Skyscanner er et verktøy som ikke er utbredt i det norske markedet så vil det resultere i at det ikke er et uutnyttet markedspotensiale på noen ruter ut/inn til Norge.

Statistikk er moro det...:D
 
Liten digresjon men deltok på Routes Europe noen år tilbake og var i diskusjon med en av mange leverandører av data for å få en forståelse for markedspotenisalet i ulike markeder. Vi så litt på OSL og de kom frem til at det ca var rundt 5000 reisende mellom OSL og NY det foregående året. Så også på BKK da TG akkurat hadde lansert OSL og iflg verktøyet så mener jeg det kun var snakk om et par tusen reisende mellom OSL og BKK pr år. Ikke rart TG holdt på å legge ned OSL bare kort tid etter oppstart...vent, nei det stemmer jo ikke...:D
 
Men det vil bety at Skyscanners utbredelse i de ulike markedene spiller inn her. Dersom Skyscanner er et verktøy som ikke er utbredt i det norske markedet så vil det resultere i at det ikke er et uutnyttet markedspotensiale på noen ruter ut/inn til Norge.

Statistikk er moro det...:D

Det er jo korrekt og handler jo som nevnt om statistisk grunnlag. La oss si at Skyscanner ikke er utbredt i Norge, så kan de evt korrelere andre data for å indikere potensialle i Norge, eksempelvis likhet i reisemønster etc og kan da teoretisk sett si noe tilsvarende.

Men uansett, så må det i bunn ligge et statistisk representative utvalg.
 
I følge denne artikkelen hos Standby.dk hadde Finnair 378.000 passasjerer på CPH i 2015

http://www.standby.dk/finnair-klar-til-billund/
I 2015 var Finnair 10. største flyselskab i Københavns Lufthavn med over 378.000 passagerer – en stigning på 15 pct. i forhold til 2014.

Da burde det være mulig og komme med et estimat på markedsandeler og man faktisk ser at det er ikke bare Finnair som "stjeler" fra SAS, men også motsatt

I følge CPH hadde de 785.000 passasjerer på HEL ruten i 2015, og hvis Finnair hadde 378.000 passasjerer så har Norwegian og SAS total 407.000. Nå blir det jo litt estimering på lavt nivå, men Norwegian har 1x daglig HEL-CPH, og hadde vel det gjennom hele 2015? Og bruker vi deres belegg på 90% tilsvarer det 61.000 passasjerer (og da tror jeg det nok er litt overvurdert når jeg ser på billettprisene deres her fremover) men gir da 346.000 passasjerer til SAS

Finnair: 378.000 48,2%
SAS: 346.000 44,1%
Norwegian: 61.000 7,8%
 
Back
Top