• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK995 snur

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
SK995 tok av fra København i retning Beijing på rutetid kl. 21.00, men etter en time i luften snur maskinen (OY-KBD). Noen som vet hva som skjer?
 
Har vel vært oppe flere ganger; iflg Flightradar24:
Aircraft: Airbus A340-313X (speed and heading error) (A343)
 
Nei, ikke en flightradar24 bug, men feil i transpondersignalet fra OY-KBD.

Det ser ut til at Flightradar24 har oppgradert programvaren, som nå simulerer en mer eller mindre flytende bevegelse av flymaskinene, basert på sist kjente posisjon, som oppdateres hvert 10. sekund. Hvis det er en 180 graders feil på transpondersignalets heading, vil flyet bevege seg "hjemover", for så å flytte andre veien, men med halen i fartsretningen.

Jeg ser korreksjoner daglig på ENBO, der jeg har har kontroll på rådata.
 
Last edited:
Nei, ikke en flightradar24 bug, men feil i transpondersignalet fra OY-KBD.

Det ser ut til at Flightradar24 har oppgradert programvaren, som nå simulerer en mer eller mindre flytende bevegelse av flymaskinene, basert på sist kjente posisjon, som oppdateres hvert 10. sekund. Hvis det er en 180 graders feil på transpondersignalets heading, vil flyet bevege seg "hjemover", for så å flytte andre veien, men med halen i fartsretningen.

Jeg ser korreksjoner daglig på ENBO, der jeg har har kontroll på rådata.

Så det er også årsaken til hastigheten var/er feil? Er det bare flightrader24 som viser feil, eller vil dette også vises på ofisielle radarskjermer?
 
Så det er også årsaken til hastigheten var/er feil? Er det bare flightrader24 som viser feil, eller vil dette også vises på ofisielle radarskjermer?

Flightradar24 er ikke en radar, den leser bare av radiosignaler fra transponder. Radarskjermene hos ATC plukker ut retning og hastighet på en annen måte.

Usikker på hva de får hvis de har mode-S mottaker hos ATC, men siden den har hatt feil datastrøm lenge så er det nok få som bruker, og enda mindre er avhengig av, det som kommer fra den.

Om "Mode S": https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Mode_S#Mode_S
 
Der er også mange fly som ikke har denne transponder - f.eks. CRJ, ATR, MD80 m.v. De dukker stadig op på ATC's radarskærme ;)

Her lidt info fra Flightradar24:

Flightradar24 shows live airplane traffic from different parts around the world. The technique to receive flight information from aircraft is called ADS-B. That means the Flightradar24 can only show information about aircraft equipped with an ADS-B transponder. Today about 60% (about 30% in USA and about 70% in Europe) of the passenger aircraft and only a small amount of military and private aircraft have an ADS-B transponder.

Og mere på dette link - bl.a. om flytyper der ikke har denne transponder:

http://www.flightradar24.com/#!/about.php


Og lidt om ADS-B transponders her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_dependent_surveillance-broadcast
 
Da skjønner jeg litt mer, og takk linken.

Ser av Wiki at den Mode S også; Mode S is mandatory in controlled airspace in many countries så jeg regner med SAS ikke flyr OY-KBD til et land som krever at denne er funskjonell.
 
Mode S og ADS-B er ikke det samme, du kan stole på at flyets mode C og mode S er i orden.

Mvh,
 
Ser av Wiki at den Mode S også; Mode S is mandatory in controlled airspace in many countries så jeg regner med SAS ikke flyr OY-KBD til et land som krever at denne er funskjonell.

Liten digresjon så tror jeg (nesten) det er land der Mode S er obligatorisk/blir det selv om ATC ikke har det. (Hva er status på ATC og Mode S i Norge nå?)
 
Back
Top