SK957 ARN-MIA i kraftig turbulens, retur til CPH (15NOV)

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Ser ut som det blir en lang tur til ingensteds for passasjerene ombord i SK957 ARN-MIA i kveld? Snudde et sted mellom Grønland og Newfoundland.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Ser ut som det blir en lang tur til ingensteds for passasjerene ombord i SK957 ARN-MIA i kveld? Snudde et sted mellom Grønland og Newfoundland.

«Trender» på FR24 nå. Har vært på farten i 7.5 timer og har vel muligens et par timer igjen før den når ARN, (hvis den ikke går til CPH eller OSL i stedet).
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Kraftig turbulens...

Må vel ha vært gale hvis de snur flyet etter å ha fløyet så langt.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Den gik ikke til KEF.
På flightrader står der diverting to Copenhagen
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Sies en motor også stoppet en liten periode her.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Verdensmetropolen Miami tilbyr nok ikke slike tjenester ;)

$$$
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Verdensmetropolen Miami tilbyr nok ikke slike tjenester ;)

$$$

Er vel ganske standard at man returnerer til Home base i sådanne situationer. Det er selvfølgelig anstrengende for passagererne. Men hvis det betyder at flyet kan komme i luften igen hurtigere er det vel end bedre løsning for alle? Tror ikke der er noget at klandre SAS for her. Selvom de helt sikkert kunne få flyet tjekket i MIA.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Som følge ryker nå CPH-JFK i dag, vi får håpe de får sjekket ut kjerra etter hvert.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

De kan være glade de ikke må hanske med FAA. Tror ikke de ville vært nådige, om motorstans og skjedde.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Mitt verste mareritt :drunk:

...og det kjipeste er, at dette vil forekomme oftere og oftere jo lengre inn i klimaendringskaoset vi beveger oss.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Hadde vært gøy å ha vært ombord. Det er jo ganske tett flytrafikk i det området, da må det vel ha vært noen andre maskiner som fikk samme forhold. De gangene jeg har opplevd sterk turbulens, så virker det som flyet ikke har gjort noen korrigeringer på høyde eller kurs, så da er vel alle slike værforhold ganske kortvarige i tid.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Mitt verste mareritt :drunk:

...og det kjipeste er, at dette vil forekomme oftere og oftere jo lengre inn i klimaendringskaoset vi beveger oss.


Det er vel ikke lenger siden enn i mai i år at Singapore Airlines hadde en lignende (men verre) hendelse der flere havnet på sykehus og èn døde av hjertetrøbbel da situasjonen oppsto.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

«Data fra Flightradar viser at flyet falt nesten 10.000 fot i løpet av 7 minutter!»

Med andre ord en descend rate på behagelige 1430 fot/min. Tror vi sier at flyet «gikk ned til lavere høyde» i stedet for «falt», jeg.
For alle andre enn fly nerds tror jeg at det plutselige fallet på videoen ikke oppleves som en rolig nedstigning.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Mitt verste mareritt :drunk:

...og det kjipeste er, at dette vil forekomme oftere og oftere jo lengre inn i klimaendringskaoset vi beveger oss.
Ikke tilfeldig at dette skjer med rekordvarme på Island og i Nord Norge.
Kraftig jetstrøm med tilhørende lavtrykk. Lite is rundt Grønland osv.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

For alle andre enn fly nerds tror jeg at det plutselige fallet på videoen ikke oppleves som en rolig nedstigning.

Det omtalte «fallet» har ingenting med turbulens å gjøre. Det er en bevisst nedstigning for å forsøke å komme ut av luftlaget med turbulens, og skjer en stund etter det du ser på videoen.
 
Back
Top