SK4154 til TRD

kosvines

ScanFlyer Blue
Jeg reiser litt med SK4154 fra SVG til TRD (den har en bakkelanding på BGO underveis). Den siste tiden finner jeg bare SAS Plus billetter tilgjengelig. Forrige gang var jeg veldig tidlig ut og fikk en billett i GO. Da jeg kom ombord så var GO kun bakerste rad. Alt annet var Plus.

Denne gang ble det Plus billett, og da ser jeg at nesten hele flyet er Plus. Igjen kun GO på de bakerste setene (i en slik -600 så er det 2 seter).

Noen som vet grunnen til hvorfor SAS kjører slik? Er det fordi det er populær avgang (08.05 fra SVG) og at de dermed ser muligheten til å dra inn noen ekstra kroner? Det er jo ikke slik at det er noen konkurrenter opp til Trondheim fra Stavanger. Og reisen ned er også veldig dyr på ettermiddagstid, skjønt det er normalt ganske fullt så det er populære avganger. Når er det jobben som betaler, men synes det er ganske drøyt at jeg aldri kommer under 4000,- t/r lengre (tar konsekvent 17.35 fra TRD, da den er direkte og ikke bakkestopp i Bergen).

SAS har vel funnet ut at de tjener penger på å gjøre det slik, så derfor har de valgt å gjøre det på den måten. Dog kan det også tenkes at det er mye forretningsfolk som bruker ruten, slik at de er avhengig av fleksibiliteten PLUS gir.

Supply and demand ... ingen vits å legge ut mange rabattbilletter hvis du vet kjerra blir full uansett. Man driver tross alt butikk.

Supply and demand ... ingen vits å legge ut mange rabattbilletter hvis du vet kjerra blir full uansett. Man driver tross alt butikk.

Men hvis kjerra konstant er full ville det vel gjerne lønne seg med større kjerre?

Det kommer an på resten av slingen .. Kan være vanskelig om man ikke har samme behovet på flightene rundt ..

Dette er ren business, får nesten aldri billetter til under 4k t/r trd-svg heller. Endel av grunnen til at det er stappa på denne avgangen er nok at den er populær fra Bergen også. Alternativet er jo å stå opp i rett tid og ta SK4480 direkte;)

Det bruker å være en del folk på den ruten som mellomlander i Bergen.

Det bruker også å være litt kluss med seteinndelingen, mulig dette har ordnet seg nå, så kanskje det har en sammenheng?. Men iallefall på SK4176 har det oppigjennom vært litt kaos ved mellomlandingen i Bergen.

Noen SAS folk kunne fortelle at systemene i Stavanger ikke "pratet" med systemene i Bergen (usikker på hva som menes), og at vi kunne forvente dette ut 2013 i allefall.

Nye systemet Altéa gjør dette automatisk (klasseinndeling) - per leg. Systemet (tror jeg) er programmert uten en eneste form for AI. Her hadde de hatt mye å lære av spillutviklerne.

Noen SAS folk kunne fortelle at systemene i Stavanger ikke "pratet" med systemene i Bergen (usikker på hva som menes), og at vi kunne forvente dette ut 2013 i allefall.

Systemene snakker fint sammen mellom Stavanger og Bergen, er der i mot Altea systemet som ikke takler avganger med mellomlandinger der gardinen er bak rad 22 på første strekning og bak rad 6 på siste.
Blir bare kluss hver eneste gang.

Rabattbillettene på vestlandsrutene blir fordelt når firmavstalene inngås. Sitter du på bakerstd rad i Go kan en sitte å irritere seg over at over halvparten i plusskabinen har betalt halvparten av hva du har.

Back