Det er vel et par flyplasser og passasjerer som skal til og fra disse to flyplassene som siste år har merket at konkurranse har innvirkning på prisen - nemlig MOL og HAU.
Og sist også BDU?

Det er vel et par flyplasser og passasjerer som skal til og fra disse to flyplassene som siste år har merket at konkurranse har innvirkning på prisen - nemlig MOL og HAU.
Jeg skjønner hvor dere vil, og er vel tilbøyelig til å være enige med dere et stykke på vei. Begge selskapene har egenskaper som gjør at de har muligheter til å lykkes i markedet. Det er nok likevel slik at det er litt enkelt å si at et selskap gjør det bra ene og alene pga egne disposisjoner i et marked som er så konsentrert som iallefall det norske luftfartsmarkedet (dvs. at det er imperfekt konkurranse). Årsaken til at jeg sier dette er at med så få aktører i markedet så er det nesten uunngåelig at den ene aktøren ønsker å respondere når den andre aktøren endrer sin strategi/sine valg. Det betyr at relativ performance/produkt/kostnader/etc. nok har betydning. Dette betyr imidlertid ikke at SAS sin effektivisering er uten betydning, og heller ikke DYs bevegelser i retning av et mer helhetlig reisetilbud (gjennomgående billetter, økt frekvens på en del destinasjoner etc.) og DY administrasjonens evne til å lese markedet. Alt annet likt er det nok rett at egne disposisjoner er avgjørende, men den enes endring av "strategi" (av mangel på et bedre ord) påvirker hva den andre ønsker å gjøre, slik at alt annet svært sjelden er likt.... ;-)
Ja klart at innenlands har nok et begrenset marked en innvirkning, men det er nok neppe det eneste som driver strategiene innen Norwegian....og paa meg virker det som at styrken til Norwegian er nettopp evnen til aa finne markeder som virker....og selvom sammenligningene i dette tilfelle var med SAS innenlands....saa mener jeg aa ha hoert den samme plata (med hakk om SAS i andre markeder).....mitt lille poeng er at Norwegian er langt bedre enn det deres "venner" med sammenligningsplata gir utrykk for.....
den gang brukte dem F50.
Hmm...jeg er vel enig med deg et stykke paa vei ogsaa....men det er mulig at jeg her borte i vest ikke er helt oppdatert paa Norwegians marked - men i min enkelhet saa trodde jeg at en stor andel av Norwegians suksess kommer fra markeder utenfor Norge ? Ja klart at innenlands har nok et begrenset marked en innvirkning, men det er nok neppe det eneste som driver strategiene innen Norwegian....og paa meg virker det som at styrken til Norwegian er nettopp evnen til aa finne markeder som virker....og selvom sammenligningene i dette tilfelle var med SAS innenlands....saa mener jeg aa ha hoert den samme plata (med hakk om SAS i andre markeder).....mitt lille poeng er at Norwegian er langt bedre enn det deres "venner" med sammenligningsplata gir utrykk for.....
Du har helt klart et poeng i forhold til utenlandsaktiviteten (selv om de nok har konkurrenter på en rekke av sine utenlandsdestinasjoner også). Men all den tid DY er flinke til å finne nye markeder så er det klart at DYs egne disposisjoner er avgjørende (og hva andre gjør mindre viktig).
Bare for å gjøre det klart: Jeg er ikke uenig i din hovedkonklusjon - men som akademiker liker jeg ikke for bastante utsagn som at det er "ene og alene" faktor X som har gjort at resultatet ble Y (det er "alltid" andre faktorer som påvirker situasjonen i større eller mindre grad).![]()
....jeg vet i hvertfall at SAS ikke var skyld i at min ferge fra Bainbridge var 7 minutter forsinket i dag tidlig![]()
SAS hadde en fokker som gikk Bardufoss-Evenes-Trondheim den gikk på ettermidagen huske æ, måtte ta den for å rekke en begravelse husker jeg.Ja, det var F-50 til BOO og DC9/MD80 til Oslo. Så de trafikkerte to destinasjoner fra BDU.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.