SK mot DY monopolprising

Jeg skjønner hvor dere vil, og er vel tilbøyelig til å være enige med dere et stykke på vei. Begge selskapene har egenskaper som gjør at de har muligheter til å lykkes i markedet. Det er nok likevel slik at det er litt enkelt å si at et selskap gjør det bra ene og alene pga egne disposisjoner i et marked som er så konsentrert som iallefall det norske luftfartsmarkedet (dvs. at det er imperfekt konkurranse). Årsaken til at jeg sier dette er at med så få aktører i markedet så er det nesten uunngåelig at den ene aktøren ønsker å respondere når den andre aktøren endrer sin strategi/sine valg. Det betyr at relativ performance/produkt/kostnader/etc. nok har betydning. Dette betyr imidlertid ikke at SAS sin effektivisering er uten betydning, og heller ikke DYs bevegelser i retning av et mer helhetlig reisetilbud (gjennomgående billetter, økt frekvens på en del destinasjoner etc.) og DY administrasjonens evne til å lese markedet. Alt annet likt er det nok rett at egne disposisjoner er avgjørende, men den enes endring av "strategi" (av mangel på et bedre ord) påvirker hva den andre ønsker å gjøre, slik at alt annet svært sjelden er likt.... ;-)


Hmm...jeg er vel enig med deg et stykke paa vei ogsaa....men det er mulig at jeg her borte i vest ikke er helt oppdatert paa Norwegians marked - men i min enkelhet saa trodde jeg at en stor andel av Norwegians suksess kommer fra markeder utenfor Norge ? Ja klart at innenlands har nok et begrenset marked en innvirkning, men det er nok neppe det eneste som driver strategiene innen Norwegian....og paa meg virker det som at styrken til Norwegian er nettopp evnen til aa finne markeder som virker....og selvom sammenligningene i dette tilfelle var med SAS innenlands....saa mener jeg aa ha hoert den samme plata (med hakk om SAS i andre markeder).....mitt lille poeng er at Norwegian er langt bedre enn det deres "venner" med sammenligningsplata gir utrykk for.....
 
Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Husker da jeg var stasjonert på Bardufoss i 1991, tenkte å komme meg hjem på langhelg, til Trondheim men med lus lønna man får fra forsvaret som menig så va det ikke aktuelt å betale 3000 kr som billetten kostet med SA,S den gang brukte dem F50.
 
Ja klart at innenlands har nok et begrenset marked en innvirkning, men det er nok neppe det eneste som driver strategiene innen Norwegian....og paa meg virker det som at styrken til Norwegian er nettopp evnen til aa finne markeder som virker....og selvom sammenligningene i dette tilfelle var med SAS innenlands....saa mener jeg aa ha hoert den samme plata (med hakk om SAS i andre markeder).....mitt lille poeng er at Norwegian er langt bedre enn det deres "venner" med sammenligningsplata gir utrykk for.....

Du har helt klart et poeng i forhold til utenlandsaktiviteten (selv om de nok har konkurrenter på en rekke av sine utenlandsdestinasjoner også). Men all den tid DY er flinke til å finne nye markeder så er det klart at DYs egne disposisjoner er avgjørende (og hva andre gjør mindre viktig).

Bare for å gjøre det klart: Jeg er ikke uenig i din hovedkonklusjon - men som akademiker liker jeg ikke for bastante utsagn som at det er "ene og alene" faktor X som har gjort at resultatet ble Y (det er "alltid" andre faktorer som påvirker situasjonen i større eller mindre grad). :)
 
Hmm...jeg er vel enig med deg et stykke paa vei ogsaa....men det er mulig at jeg her borte i vest ikke er helt oppdatert paa Norwegians marked - men i min enkelhet saa trodde jeg at en stor andel av Norwegians suksess kommer fra markeder utenfor Norge ? Ja klart at innenlands har nok et begrenset marked en innvirkning, men det er nok neppe det eneste som driver strategiene innen Norwegian....og paa meg virker det som at styrken til Norwegian er nettopp evnen til aa finne markeder som virker....og selvom sammenligningene i dette tilfelle var med SAS innenlands....saa mener jeg aa ha hoert den samme plata (med hakk om SAS i andre markeder).....mitt lille poeng er at Norwegian er langt bedre enn det deres "venner" med sammenligningsplata gir utrykk for.....

Vet ikke helt hva du vil frem til med det siste avsnittet ditt men det virker nesten som du har en litt egen agenda med det, uten av jeg skal utbrodere det. Ellers er det som du har sagt før, en drivende god organisasjon har skapt DY slik det fremstår i dag og det er stor grunn til og være stolt av det:) Man har satset og lykkes i markedet på en flott måte :)
 
Du har helt klart et poeng i forhold til utenlandsaktiviteten (selv om de nok har konkurrenter på en rekke av sine utenlandsdestinasjoner også). Men all den tid DY er flinke til å finne nye markeder så er det klart at DYs egne disposisjoner er avgjørende (og hva andre gjør mindre viktig).

Bare for å gjøre det klart: Jeg er ikke uenig i din hovedkonklusjon - men som akademiker liker jeg ikke for bastante utsagn som at det er "ene og alene" faktor X som har gjort at resultatet ble Y (det er "alltid" andre faktorer som påvirker situasjonen i større eller mindre grad). :)

Vi er vel egentlig veldig enige....jeg er vel mest lei av den bastante "Fordi SAS koster tusenvis og SAS frokosten foer klokken 09:00 smaker daarlig, det er mye bedre aa sove paa egen medbrakt avis som ikke er Dagbladet derfor er Norwegian best" som loesning paa allt....jeg vet i hvertfall at SAS ikke var skyld i at min ferge fra Bainbridge var 7 minutter forsinket i dag tidlig:p
 
....jeg vet i hvertfall at SAS ikke var skyld i at min ferge fra Bainbridge var 7 minutter forsinket i dag tidlig:p

...er du nå egentlig sikker på det...?:D

Personlig så har jeg et veldig pragmatisk forhold til valg av flyselskap. Som oftest er pris og reisetid sentrale faktorer. Jeg kan av og til akseptere litt lengre reisetid om det er mye å spare på det (mest fordi mitt forskningsbudsjett da strekker til flere reiser for meg selv.....).
 
Last edited:
Re: Jukset seg til ungdomsbillett

Ja, det var F-50 til BOO og DC9/MD80 til Oslo. Så de trafikkerte to destinasjoner fra BDU.
SAS hadde en fokker som gikk Bardufoss-Evenes-Trondheim den gikk på ettermidagen huske æ, måtte ta den for å rekke en begravelse husker jeg.
 
Back
Top