SK mot DY monopolprising

Konklusjon: Det er bra vi har Kjos og DY som har reddet verden fra store stygge SAS med sine superhøye monopolpriser! Og det er bra vi har DY-ansatte på forumet som starter slike fine tråder som dette fra tid til annen for å bashe SAS :)

....men det er vel ingen som blir overrasket at en operatør som opererer alene på en flyplass setter opp prisene? Noe annet ville være økonomisk galskap.

Jeg synes det bare skulle mangle med konkuranse i flytrafikken. Det reisende bare må innse er a man får det man betaler for, mer eller mindre..

Selvfølgelig er det jevnt over dyrere å fly med SAS. Men så får man kanskje noe bedre tilbud ombord og på bakken. Men det er jo opp til hver enkelt og selv vurdere hva man vil betale for. Selv betaler jeg ikke 2-300 for en kopp kaffe og en avis.. Det er det i snitt sas er dyrer enn DY på turen OSL-KRS.

Men det som er ganske frustrerende for oss som jobber på bakken er at folk forventer like mye service, tjenster og goder hos lavpris selskap som hos andre dyrere aktører på markedet.. Det må jo folk snart fatte at ikke er mulig..

Men men.. Når jeg flyr innenlands og i europa går jeg etter pris.. Men på longhaul ser jeg nok litt mer på hva jeg får o.l

Konklusjon: Det er bra vi har Kjos og DY som har reddet verden fra store stygge SAS med sine superhøye monopolpriser! Og det er bra vi har DY-ansatte på forumet som starter slike fine tråder som dette fra tid til annen for å bashe SAS :)

....men det er vel ingen som blir overrasket at en operatør som opererer alene på en flyplass setter opp prisene? Noe annet ville være økonomisk galskap.

Jeg tror helt objektivt at det nok er riktig at innslaget av LCC'er, som f.eks. DY, har bidratt til å få ned prisene. Å hevde noe annet tror jeg er vanskelig, og det tror jeg også at SAS-ansatte må være enige i. LCC'er gir et mye større fokus på pris (og dermed på kostnader), noe gir en dobbel effekt i retning av lavere prisnivå.

Alle bedrifter som får monopolstilling vil nok forsøke å gjøre det beste ut av situasjonen. Det betyr ikke alltid at det blir monopolpriser, for enkelte markeder er så konkurranseutsatte at dersom den etablerte monopolisten setter for høy pris så kommer en annen aktør inn med en gang og konkurrerer ut den etablerte monopolisten (man kaller dette contestable markets i økonomilitteraturen). I andre markeder er det såpass med etableringsbarrierer ("naturlige" og/eller strategiske) at den etablerte monopolisten kan sette en høy pris uten fare for at andre aktører etablerer seg og konkurrerer ut den etablerte.

TOS:
Kunne det være mulig å få den grafen i et litt større og mer leservennlig format? Jeg har forresten forsøkt å finne flypris-index hos SSB, men siden ser ut til å ha "forsvunnet på mystisk vis"...

TOS:
Kunne det være mulig å få den grafen i et litt større og mer leservennlig format? Jeg har forresten forsøkt å finne flypris-index hos SSB, men siden ser ut til å ha "forsvunnet på mystisk vis"...

Hei,
jeg finner ikke min noe større graf i farten, men det bildet jeg har lagt ut har jeg hentet fra følgende nettsted:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fa...2005/stmeld-nr-15-2004-2005-/8.html?id=406249

Jeg tror denne figuren opprinnelig ble publisert i forbindelse med en rapport fra Konkurransetilsynet, men finner heller ikke den i farten.

Så det er med andre ord ikke lengere enkelt å finne dokumenter og statistikk direkte relevant for denne diskusjonen... Nuvel... Men fra det jeg klarer å lese er det tydeligvis mye som har langt mer å si for flyprisene enn SAS sin korte periode med monopolsituasjon...

Så det er med andre ord ikke lengere enkelt å finne dokumenter og statistikk direkte relevant for denne diskusjonen... Nuvel... Men fra det jeg klarer å lese er det tydeligvis mye som har langt mer å si for flyprisene enn SAS sin korte periode med monopolsituasjon...

Jeg sier bare at jeg ikke finner det i farten - men jeg brukte omtrent 2 minutter på innsatsen.... Med et par minutter til fant jeg dette:

Om du går inn på SSB så lager de prisindekser for mange produktkategorier:
http://statbank.ssb.no/statistikkba...lside=selecttable/MenuSelP.asp&SubjectCode=08

Velg 03014 Konsumprisindeks; under der finner du Undergruppenivå 1 (hvor bl.a. Passasjertransport med fly er med). Der kan man leke seg litt med lengde på tidsserien osv.

Det jeg gjentatte ganger har forsøkt å si her er at konkurransen mellom BU og SK kanskje ikke var så sterk konkurranse. Det er noe som heter stilltiende samarbeid i økonomilitteraturen (dvs. at begge parter finner det i sin egen interesse å ikke opptre aggressivt i markedet - uten å nødvendigvis snakke samme og bli enige på det viset). I noen tilfeller resulterer det i at selv markeder med flere aktører opplever en pris som er tilnærmet lik monopolpris. I en situasjon med tilnærmet symmetriske aktører er det mye enklere å sikre slik stilltiende samarbeid. Hvorvidt det er mekanismen bak prisnivået på norsk innenriks er imidlertid ikke nødvendigvis tilfellet.

At det er mange andre faktorer som spiller inn bør ikke være noen stor overraskelse....:)

Jeg tror helt objektivt at det nok er riktig at innslaget av LCC'er, som f.eks. DY, har bidratt til å få ned prisene. Å hevde noe annet tror jeg er vanskelig, og det tror jeg også at SAS-ansatte må være enige i. LCC'er gir et mye større fokus på pris (og dermed på kostnader), noe gir en dobbel effekt i retning av lavere prisnivå.

Det er jeg faktisk helt enig i :) Det var mer trådstarter sin hensikt med denne tråden jeg ikke skjønte. Kriminalsaken brukes som en inngangsport for å starte tråden, men hvor det deretter virker som hele hensikten egentlig er å bashe SAS og monopolpriser, samt ilegge den vanlige mannen gata meninger basert på den kriminelles utsagn, som ikke nødvendigvis stemmer med noe annet enn DY-virkeligheten vedkommende selv lever i: "Poenget mitt med at jeg siterte avisen er at mannen mener SAS sine skyhøye priser og melking av kundene var hans grunn for svindelen. Det bekrefter også den vanlige mann i gata sin oppfatning av at prisene hos SAS er monopolpreget der de har mulighet.".

SAS og monopolprising hang kanskje sammen til en viss grad tidligere, men også DY innser nok at den tid er forbi. Det er lenge siden jeg har lest eller hørt Kjos nevne SAS sine skyhøye priser. Tidligere hørte man det rett som det var. Kanskje et oppbrukt og ikke lenger aktuelt argument? Konkurransesituasjonen i Norge er nå en helt annen, DY har blitt store, SAS har kuttet, og prisene har jevnet seg ut. SAS er av og til billigst, og DY er av og til dyrest. I tillegg er det ting som tyder på at SAS er i ferd med å snu, så MD11 sin oppfattelse av hvordan den kriminelle mannen i gata oppfatter SAS må kanskje oppdateres? ;)

Nå må du ikke tillegge meg ting jeg ikke har sagt TCAS, jeg skrev aldri "den kriminelle mannen i gata". Det var den tiltale som skyldte på SAS monopolpriser. Du må ikke vri og snu på ting men holde deg til deg jeg skriver. Jeg mer at det er ingen hemmelighet at den VANLIGE mann i gata oppfatter SK som dyrere enn DY og langt de fleste tilfeller er det også sant. Selv om det selvsagt finnes motsatte tilfeller.

Last edited:
Neida, vrir ikke...bare setter sammen den kriminelle mannen du mener har samme oppfattelse som mannen i gata. Derfor jeg skrev det i kursiv :)

Men hvilke undersøkelse er det du kan vise til som sier at mannen i gata tror at DY er billigere enn SAS sine monopolpriser? Din egen oppfattelse? Det er vel mest et bilde DY liker å få mannen i gata til å tro på, ikke noe som nødvendigvis er fakta. Og der har DY gjort en god jobb, for folk lar seg lure :) La et selskap fortelle deg mange nok ganger at du trenger produktet deres, og du kjøper det.

Men hvilke undersøkelse er det du kan vise til som sier at mannen i gata tror at DY er billigere enn SAS sine monopolpriser? Din egen oppfattelse? Det er vel mest et bilde DY liker å få mannen i gata til å tro på, ikke noe som nødvendigvis er fakta.

Tja, jeg er ikke så mye i tvil om at folk flest sitter med et inntrykk av at DY generelt sett er den billigste tilbyderen. Jeg kan riktignok ikke vise til noen vitenskaplig undersøkelse, så det er nok basert på min egen oppfatning. Jeg tror mao det er mer rimelig å gjette på at folk tror at DY er billigst, heller enn å gjette på at folk tror at SK er billigst.

Det er vel et par flyplasser og passasjerer som skal til og fra disse to flyplassene som siste år har merket at konkurranse har innvirkning på prisen - nemlig MOL og HAU. Jeg har noe bare kontroll over hva som har skjedd på sistnevnte flyplass, og i gjennomsnitt har det for undertegnede blitt nesten kr 1000 billigere å fly tur/retur mellom OSL og HAU. Det er mange mange år siden at en bare betalte kr 848 pr. person for t/r OSL-HAU i forbindelse med sommerferie. En annen ting er det at det ikke har vært Norwegian som har vært billigst, og mine reiser på denne strekningen har fordelt seg sånn noenlunde 50:50.

Det er litt artig å se på passasjertallene for dette årets fem første måneder blant Avinors 17 største flyplasser og ikke-Avinoreide Torp. Det er bare fire av disse 18 flyplassene som hadde økning fra 2009, og det var Bodø +0,1%, Oslo +0,7%, HAU +11,3% og MOL +13,7%. Dermed er det ikke bare prisene som går ned med økt konkurranse, men det er ingen tvil om at det er flere som reiser.

Det tror jeg også Stian, men våre kjære SAS venner her inne ser ikke det^_^

Naa er ikke jeg noen venn av SAS lengre...SAS forlot oss her i Seattle :cry: - men jeg er overrasket over hvordan DY vennene nesten alltid tyr til en ofte klønete sammenligning med SAS for aa fremheve Norwegian....Kan dere ikke se hva kollegaene deres i Norwegians Administrasjon har faatt til og faar til og ikke minst hva som kommer fra den kanten.....Norwegian er vellykket fordi de er drivandes flinke....ikke fordi SAS har klønete det til.....Norwegian vokser i Norge fordi de har funnet en utmerket balanse mellom produkt, pris og service...ikke fordi SAS maatte fjerne Eurobonus i Norge....Norwegian hadde klart seg utmerket om enten SAS var en sterk konkurrent eller om det hadde vaert en annen sterk aktør paa banen....styrken til Norwegian ligger i en Administrasjon og drift som er svaert dyktige til aa lytte til markedet og tilpasse produktene til markedet....og ikke minst som ser nøye paa hva som gir inntekter og priser deretter....de er villige til aa forsøke nye markeder....og ogsaa trekke seg ut naar det ikke virker....

Naar (ja jeg skriver naar) DY beveger seg inn paa IC saa vil jeg ikke bli forundret over at enkelte dager de vil tilby reiser med CPH/ARN som HUB - og andre dager direkte fra Norge...fordi det er et marked...og ruteplanleggerene til DY gaar etter inntekter...og et markedstilpasset produkt...saa om det ikke er marked for daglig nonstop IC fra OSL - og det er et marked fra ARN eller CPH noen dager i uken....saa blir det et tilbud "via" ..... saa slutt med aa forklar DY's suksess med aa sammenligne med SAS.....Norwegians Administrasjon og drift fortjener saa mye mere enn slike sammenligninger....de har forlengst bevisst for de fleset av oss at de kan staa paa egne ben....

Det er vel et par flyplasser og passasjerer som skal til og fra disse to flyplassene som siste år har merket at konkurranse har innvirkning på prisen - nemlig MOL og HAU. Jeg har noe bare kontroll over hva som har skjedd på sistnevnte flyplass, og i gjennomsnitt har det for undertegnede blitt nesten kr 1000 billigere å fly tur/retur mellom OSL og HAU. Det er mange mange år siden at en bare betalte kr 848 pr. person for t/r OSL-HAU i forbindelse med sommerferie. En annen ting er det at det ikke har vært Norwegian som har vært billigst, og mine reiser på denne strekningen har fordelt seg sånn noenlunde 50:50.

Det er litt artig å se på passasjertallene for dette årets fem første måneder blant Avinors 17 største flyplasser og ikke-Avinoreide Torp. Det er bare fire av disse 18 flyplassene som hadde økning fra 2009, og det var Bodø +0,1%, Oslo +0,7%, HAU +11,3% og MOL +13,7%. Dermed er det ikke bare prisene som går ned med økt konkurranse, men det er ingen tvil om at det er flere som reiser.

Meget viktig poeng LN-KGL kommer med her. Sunn konkurranse kommer alle til gode, både når det gjelder priser og volum.

Naa er ikke jeg noen venn av SAS lengre...SAS forlot oss her i Seattle :cry: - men jeg er overrasket over hvordan DY vennene nesten alltid tyr til en ofte klønete sammenligning med SAS for aa fremheve Norwegian....Kan dere ikke se hva kollegaene deres i Norwegians Administrasjon har faatt til og faar til og ikke minst hva som kommer fra den kanten.....Norwegian er vellykket fordi de er drivandes flinke....ikke fordi SAS har klønete det til.....Norwegian vokser i Norge fordi de har funnet en utmerket balanse mellom produkt, pris og service...ikke fordi SAS maatte fjerne Eurobonus i Norge....Norwegian hadde klart seg utmerket om enten SAS var en sterk konkurrent eller om det hadde vaert en annen sterk aktør paa banen....styrken til Norwegian ligger i en Administrasjon og drift som er svaert dyktige til aa lytte til markedet og tilpasse produktene til markedet....og ikke minst som ser nøye paa hva som gir inntekter og priser deretter....de er villige til aa forsøke nye markeder....og ogsaa trekke seg ut naar det ikke virker....

Naar (ja jeg skriver naar) DY beveger seg inn paa IC saa vil jeg ikke bli forundret over at enkelte dager de vil tilby reiser med CPH/ARN som HUB - og andre dager direkte fra Norge...fordi det er et marked...og ruteplanleggerene til DY gaar etter inntekter...og et markedstilpasset produkt...saa om det ikke er marked for daglig nonstop IC fra OSL - og det er et marked fra ARN eller CPH noen dager i uken....saa blir det et tilbud "via" ..... saa slutt med aa forklar DY's suksess med aa sammenligne med SAS.....Norwegians Administrasjon og drift fortjener saa mye mere enn slike sammenligninger....de har forlengst bevisst for de fleset av oss at de kan staa paa egne ben....

Dette er etter min mening den klart beste måten å si dette på.
DY gjør det bra ene og alene fordi det er godt drevet selskap.
SAS gjør det bedre nå, ene og alene fordi det etterhvert er blitt et bedre drevet selskap.
Begge selskaper skjerper seg, og blir bedre på grunn av konkuransen med hverandre, men det er også 2 ulike selskaper, noe som igjen gjør at det er større valgmuligheter for kundene.
Vi har i dag 2 sterke selskaper i Norge, som sammen gjør hverandre stadig bedre. Det er en sunn konkuranse, som alle tjener på.
Hvem som er best og dårligst, ja det er faktisk en smaksak, jeg er lojal ovenfor SAS da dette er min arbeidsgiver. Jeg er stolt av jobben og av selskapet. Det er også alle de venner jeg har som jobber i Norwegian.
Men kundene velger, å per i dag velger de på en måte som gjør at begge selskaper tjener penger. Flotters.

DY gjør det bra ene og alene fordi det er godt drevet selskap.
SAS gjør det bedre nå, ene og alene fordi det etterhvert er blitt et bedre drevet selskap.
Begge selskaper skjerper seg, og blir bedre på grunn av konkuransen med hverandre, men det er også 2 ulike selskaper, noe som igjen gjør at det er større valgmuligheter for kundene.

Jeg skjønner hvor dere vil, og er vel tilbøyelig til å være enige med dere et stykke på vei. Begge selskapene har egenskaper som gjør at de har muligheter til å lykkes i markedet. Det er nok likevel slik at det er litt enkelt å si at et selskap gjør det bra ene og alene pga egne disposisjoner i et marked som er så konsentrert som iallefall det norske luftfartsmarkedet (dvs. at det er imperfekt konkurranse). Årsaken til at jeg sier dette er at med så få aktører i markedet så er det nesten uunngåelig at den ene aktøren ønsker å respondere når den andre aktøren endrer sin strategi/sine valg. Det betyr at relativ performance/produkt/kostnader/etc. nok har betydning. Dette betyr imidlertid ikke at SAS sin effektivisering er uten betydning, og heller ikke DYs bevegelser i retning av et mer helhetlig reisetilbud (gjennomgående billetter, økt frekvens på en del destinasjoner etc.) og DY administrasjonens evne til å lese markedet. Alt annet likt er det nok rett at egne disposisjoner er avgjørende, men den enes endring av "strategi" (av mangel på et bedre ord) påvirker hva den andre ønsker å gjøre, slik at alt annet svært sjelden er likt.... ;-)

Back